خوزستان رتبه اول در صرفه‌جویی برق

محمود دشت بزرگ با بیان اینکه همکاری بی نظیری در مدیریت مصرف برق در استان شکل گرفته بود و ساعت کار اداره‌ها به روال عادی برگشته است، اظهار کرد: خوزستان رتبه اول صرفه‌جویی مصرف برق را در کشور به دست آورد و این تنها با برنامه‌ریزی مدیران صنعت برق استان و همکاری مدیریت ارشد استان، مردم و رسانه‌ها قابل دستیابی بود. وی با بیان اینکه بر خلاف سال‌های گذشته برای نخستین بار در تاریخ، پیک مصرف برق خوزستان در تابستان ۹۷ منفی بوده، تصریح کرد: بر خلاف دیگر استان‌ها، خوزستان هیچ‌گونه خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای نداشت؛ چرا که مردم خود پیشقدم شدند و صرفه‌جویی لازم را در مصرف برق داشته‌اند. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اظهار کرد: مطابق سال‌های قبل و گرمای هوا پیش‌بینی رشد ۵‌درصدی در مصرف برق را داشته‌ایم که با صرفه جویی‌های صورت گرفته نه تنها رشدی نداشتیم بلکه کاهش ۳‌درصدی نیز داشته‌ایم. اگر این کاهش مصرف صورت نمی‌گرفت و پیش‌بینی رشد ۵‌درصدی عملی می‌شد نیازمند احداث یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی برای جبران کمبود تولید در استان می‌‌بودیم.

دشت بزرگ افزود: این موفقیت در عبور از پیک مصرف برق در شرایطی رخ داده که به دلیل خشکسالی و کاهش آورد سدهای برقابی، عملا سهم تولید این نیروگاه‌ها از ابتدای سال تا پایان تیر تنها۲۰‌درصد از کل انرژی تولیدی بوده است.وی گفت: در کنار صرفه‌جویی‌های صورت گرفته، بخشی از کمبود تولید برق در استان از طریق خطوط تبادلی که قبلا ظرفیت آن را ایجاد کرده بودیم تامین شد. دشت بزرگ اظهار کرد: رشد پیک ۵‌درصدی را برای سال ۹۷ پیش‌بینی کرده بودیم اما با اقدامات مدیریت مصرف شرکت‌های برق و همراهی مردم نه تنها افزایش رشدی نداشتیم بلکه تا امروز کاهش ۳/ ۲‌درصدی داشته‌ایم. وی ادامه داد: بیشترین نیاز مصرف مربوط به تاریخ ۶ مرداد با ۷۷۹۰ مگاوات بود که اگر به صنایع و مصرف شهری محدودیت نمی‌دادیم با عبور از پیک ۸۲۲۰ مگاواتی سال ۹۶ به مصرف ۸۲۷۰ مگاوات می‌رسیدیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مصرف برق در یکی دو هفته آینده را حساس دانست و افزود: با همراهی مردم و اقدامات مدیریت مصرف پیش‌بینی مصرف ۷۹۰۰ مگاوات را برای دو هفته پیش رو کرده‌ایم و از پیک سال قبل عبور نخواهیم کرد.

 تولید ۱۲ هزار گیگاوات ساعت برق

همچنین معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: تولید برق نیروگاه‌های استان در چهار ماه نخست سال ۹۷ برابر ۱۲ هزار و ۲۴ گیگاوات ساعت بوده است.سید مهرداد بلادی موسوی اظهار کرد: پیک تیر سال جاری ۷۹۱۷ مگاوات بوده که نسبت به پیک بار در مدت مشابه سال قبل حدود ۱/ ۵‌درصد کاهش داشته است، انرژی مصرفی نیز در سه ماه سال جاری برابر۱۴ هزار و ۸۶۳ گیگاوات ساعت بوده که نشان‌دهنده یک‌درصد کاهش مصرف انرژی نسبت به مدت مشابه در سال قبل است.

وی ادامه داد: سهم نیروگاه‌های برقابی از ابتدای سال تا پایان تیر امسال برابر ۲ هزار و ۳۳۳ گیگاوات ساعت (معادل ۲۰‌درصد) و سهم نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی برابر ۹ هزار و ۶۹۱گیگاوات ساعت (معادل ۸۰‌درصد) کل انرژی تولیدی بوده است. معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اضافه کرد: از ۹ هزار و ۶۹۱گیگاوات ساعت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی و گازی ۴۷‌درصد توسط بخش دولتی (نیروگاه رامین و ماهشهر) و ۵۳‌درصد توسط نیروگاه‌های بخش خصوصی (زرگان، آبادان، خرمشهر، بهبهان و فجر) تولید و به شبکه تحویل شده است.

بلادی موسوی اظهار کرد: نیروگاه‌های حرارتی و گازی استان در این دوره به‌طور متوسط در هر روز بیش از ۷۸ گیگاوات ساعت برق تولید و به شبکه تحویل داده‌اند. وی با تشکر از همکاری مردم در مدیریت مصرف برق تصریح کرد: شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تمهیدات لازم را برای تامین برق مطمئن و پایدار برای مشترکان در تمام فصول سال فراهم کرده است، اما به منظور افزایش قابلیت اطمینان شبکه و استفاده بهینه از انرژی الکتریکی ضرورت مدیریت مصرف برق و جابه‌جایی مصارف غیر ضروری از ساعات اوج مصرف (۱۳تا ۱۷ و ۲۱ تا ۲۳) به سایر ساعات شبانه روز توسط کلیه مصرف‌کنندگان امری لازم و ضروری است.