غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این جلسه گفت: عراق از مهم‌ترین شرکای تجاری ما در منطقه و جهان است و خوشبختانه در ۶ ماه امسال، با رشد بالای ۳۰‌درصدی در مناسبات اقتصادی بین دو کشور مواجه شدیم؛ اما آنچه مسلم است ظرفیت‌های بین دو کشور می‌تواند بسیار فراتر از حجم مبادلات اقتصادی امروز باشد. ما نیازمند این هستیم که مناسبات اقتصادی را تنها به مبادله کالا منحصر نکنیم و می‌توانیم در توسعه زیرساخت‌های عراق هم در بخش عمران و هم در بخش صنعت اقدامات قابل‌توجهی داشته باشیم.   وی تصریح کرد: خراسان رضوی و مشهد موقعیت‌های منحصربه‌فردی دارند؛ به خصوص در حوزه توریست مذهبی و توریست سلامت، مشهد موقعیت بسیار ویژه‌ای برای عراق دارد. در زمینه توریست زیارت وجود مرقد امام رضا(ع) در شهر مشهد موقعیت منحصربه‌فردی را در کشور ایجاد کرده است و درباره توریست سلامت نیز مشهد چنین موقعیت ممتازی دارد؛ این شهر از نظر سلامت، منطقه‌ای توسعه‌یافته در ایران است و علاوه بر این بسیاری از افرادی که برای سلامت به این شهر سفر می‌کنند، هم به دنبال دوا هستند و هم به دنبال شفا و این هم موقعیت منحصربه‌فرد مشهد است.  شافعی درباره مشکلات احتمالی بر سر راه مناسبات دو کشور به چند نکته اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود، مشکلات روابط بانکی و بیمه‌ای بین دو کشور است که به خصوص پیمانکاران ما را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. در زیرساخت‌های گمرکات مرزی با توجه به حجم روابط ما مشکلات جدی وجود دارد و با همکاری یکدیگر در جهت توسعه زیرساخت‌های مرزی و گمرکی باید اقدامات جدی به عمل آوریم و ساده‌ترین اقدامی که می‌توان انجام داد، افزایش ساعات کار گمرکات مرزی دو کشور است.

جعفر رسول الحمدانی، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق و رئیس اتاق بازرگانی بغداد نیز گفت: به‌رغم اعمال تحریم‌ها علیه ایران، همکاری‌های تجاری عراق با ایران افزایش یافته است به‌طوری‌که در ۶ ماه اخیر این مناسبات بیش از ۵/ ۱ میلیارد دلار افزایش داشته است.  

وی با اشاره به اهمیت مشارکت دو کشور در صنایع یکدیگر اظهار کرد: ظرفیت توسعه صنایع خود با همکاری ایرانی‌ها را داریم و امیدواریم این دیدارها نتایج خوبی برای مبادلات تجاری دو کشور داشته باشد.  علی رسولیان، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به برگزاری سالانه ۳۷ نمایشگاه بین‌المللی تخصصی در مشهد اظهار کرد: تقاضای ما این است که با محوریت اتاق بازرگانی عراق، هیات‌های تجاری این کشور با هزینه ایران در نمایشگاه‌ها شرکت کنند که البته لازمه این امر معرفی هیات‌های تجاری از سوی اتاق بازرگانی عراق است. در زمینه توریست درمانی هم شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی باید جایگزین دلالان و شرکت‌های فعلی شوند.