«پول» و «کجور» گازدار شدند

وی با اشاره به اینکه غنی‌ترین منابع گاز و نفت را در کشور داریم، تصریح کرد: در شرایط تحریم برای گازرسانی مازندران ۴۷۰ میلیارد تومان در سال جاری تخصیص داده شده و عمده این اعتبار از طریق اجرای طرح‌ها تامین شده است.

آستانه اظهار کرد: گاز دو شهر کجور و پول از نادرترین طرح‌های گازرسانی است که در دو، سه نقطه کشور به این روش اجرا شد که ۱۰ میلیون تومان برای هر خانوار کجوری سرمایه‌گذاری است.مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز نیز گفت: ۵۲۰۰ طرح گازرسانی روستایی در کشور در حال اجرا است. سعید مومنی در حاشیه افتتاح طرح گازرسانی به شهر کجور افزود: همچنین ۵۳ طرح گازرسانی شهری نیز درحال اجرا است.وی میزان اعتبار صرف شده در بخش توزیع را ۹هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخش عمده گازرسانی شهری و روستایی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه اکنون ۲۶ هزار و ۵۰۰ روستای کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند، گفت: با تکمیل گازرسانی پنج هزار روستای در حال اقدام، شمار روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز به بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰روستا می‌رسد. وی ضریب گازرسانی روستایی در کشور را ۸۲ درصد اعلام کرد و گفت: ۱۸ درصد باقی‌مانده نیز طبق برنامه‌ریزی از نعمت گازرسانی بهره‌مند می‌شوند. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه سه منطقه روستایی و صعب‌العبور در کشور به شیوه سی‌ان‌جی و ال‌ان‌جی گازرسانی شده‌اند، گفت: در مناطقی که خط انتقال توجیه اقتصادی نداشته باشد، گازرسانی به شیوه سی‌ان‌جی انجام می‌شود. وی گفت: سه منطقه مازندران شامل رینه آمل، شهرهای پول و کجور نوشهر به روش سی‌ان‌جی و مناطقی از کرکان نیز به‌صورت مینی ال‌ان‌جی گازرسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران نیز در مراسم بهره‌برداری از این طرح گفت: برای گازرسانی به شهر پول و کجور در مجموع حدود ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه شد و با بهره‌برداری از آن یک‌هزار و ۷۵۸خانوار از نعمت گاز بهره‌مند شدند.جعفر احمدپور با بیان اینکه برای گازرسانی به شهر پول ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: برای اجرای این طرح حدود ۲۵ کیلومتر در شهر پول شبکه‌گذاری و ۵۸۳ علمک نصب شد. وی آمار مشترکان گاز در شهر پول را ۷۴۱خانوار اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران همچنین تصریح کرد: برای گازرسانی به شهر کجور نیز ۲۱ کیلومتر لوله‌گذاری و ۶۶۱ علمک نصب شد و ۱۲۰۰ خانوار ساکن در این منطقه از این پس از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند. وی هزینه گازرسانی به شهر کجور را ۱۱۰ میلیارد ریال برآورد کرد. احمدپور خاطرنشان کرد: گازرسانی به این منطقه به شیوه سی‌ان‌جی است و با همه محدودیت‌های مالی و مشکلات چنین طرحی در این منطقه اجرا شده است، برای آنکه مردم احساس کنند دولت برای رفاه و آسایش مردم همچنان همراهی دارد.

وی افزود: دولت برای توسعه گازرسانی در دیگر روستاهای بخش کجور هم برنامه‌ریزی کرده که امیدواریم تا پایان دوره فعالیت دولت دوازدهم دیگر روستاها نیز از مزایای گاز طبیعی بهره‌مند شوند. مدیرعامل شرکت گاز مازندران با بیان اینکه ایستگاه مادر گازرسانی کجور در نوشهر واقع شده، گفت: ایستگاه کجور ظرفیت ذخیره گاز را طی دو روز خواهد داشت. به گفته احمدپور با افتتاح گازرسانی آرزوی دیرینه مردم شهر کوهستانی کجور محقق شد و می‌توانیم تا ۲ هزار اشتراک پذیری در این شهر داشته باشیم.اکنون حدود ۹۹ درصد شهرها و ۹۳ درصد روستاهای مازندران از نعمت گاز برخوردار هستند.در این مراسم به‌صورت نمادین مشعل گاز مسجد جامع شهر کجور از توابع شهرستان نوشهر روشن شد.