یوسف غفارزاده در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مرند با اشاره به سهم مرند از انتقال آب از سد ارس به تبریز گفت: انتقال آب ارس به تبریز از حساس‌ترین اقداماتی است که در طول تاریخ تبریز در حال انجام است که در این مسیر ۲۱ شهر و ۴۵۰ روستا قرار دارد که از آب شرب بهره‌مند خواهند شد. غفارزاده افزود: فاینانس خارجی طرح انتقال آب ارس به تبریز به ارزش ۶۸۰ میلیون یورو نهایی شده است و به‌زودی کلنگ ادامه خط انتقال آب ارس به زمین زده خواهد شد. غفارزاده همچنین تاکید کرد: حیات شهرستان مرند ۹۰ درصد متکی به آب‌های زیرزمینی است که این میزان در سایر مناطق استان کمتر است و این نشان از ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی در این شهرستان است.

وی ادامه داد: در ۳۴ سال اخیر،۵/ ۱۷ متر از میزان سطح آب‌های زیرزمینی شهرستان مرند افت پیدا کرده، یعنی هر سال، نیم متر از میزان سفره‌های زیرزمینی این شهرستان کاهش پیدا کرده است.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۲۰ دشت در آذربایجان‌شرقی وجود دارد، تاکید کرد: میزان کاهش حجم ذخیره‌ای آب در مرند با ۵۰ درصد مجموع کاهش مخزن آّب استان برابری می‌کند و این رقم بزرگی است.

غفارزاده خاطرنشان کرد: جلوی ۲۸۴ چاه آب که مازاد برداشت کرده بودند، گرفته شد و این کمک بزرگی به ذخیره آب‌های زیرزمینی استان کرد. وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب مدیریت چند وجهی است، خاطرنشان کرد: مدیریت منابع آب در سال‌های اخیر شکل پررنگی به خود گرفته است، در بیشتر استان‌ها اختلاف‌های بزرگی بر سر آب وجود دارد که امنیت کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اما این موضوع در آذربایجان‌شرقی دیده نمی‌شود. غفارزاده همچنین اظهار کرد: حدود ۷۰ سد در استان وجود دارد که برخی سدها به مردم واگذار شده و در اختیار تعاونی‌های آب‌بری قرار گرفته است که خود آنها باید نسبت به تقسیم سهم آب‌دهی اقدام کنند. وی بر ضرورت لوله‌گذاری مسیر آب‌دهی به منظور صرفه‌جویی در هدرروی آب تاکید کرد و افزود: تعاونی‌ها باید توانمند شوند تا مشارکت‌کننده‌ها براساس سهم خود بهره‌مند شوند، خوشبختانه ۹۰ درصد چاه‌های آب شهرستان مرند به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری با اشاره به جرائم مازاد برداشت گفت: ریالی آب بها برای برداشت آب از دشت مرند وجود ندارد، اما طبق قانون تا ۱۵ درصد حق اضافه برداشت اعمال می‌شود که جریمه اضافه برداشت آن نیز در حوزه آب‌های زیرزمینی هزینه می‌شود.غفارزاده در ادامه از ایجاد تشکل در چاه‌های کشاورزی خبر داد و گفت: مدیریت مشارکتی آب‌های کشاورزی، برای نخستین‌بار در سه استان کشور اجرایی شد که مرند آذربایجان‌شرقی یکی از آنها بود.