وجود واحدهای صنعتی متعدد و جمعیت بالای شهری و روستایی این استان موجب شده است که تامین برق آذربایجان‌شرقی از اهمیت فراوانی برخوردار باشد اگر چه موضوع خاموشی‌ها و قطعی‌های مکرر برق موضوعی سراسری بود، ولی بی‌شک برنامه‌ریزی دقیق در تامین میزان انرژی مورد نیاز با احتساب افزایش جمعیت و واحدهای صنعتی می‌تواند میزان خاموشی‌ها و قطعی‌ها را کاهش دهد.

کمبود برق در اوج گرمای تابستان به حدی رسید که مسوولان شرکت توزیع برق تبریز ضمن دعوت مردم و صنوف مختلف برای صرفه‌جویی هشدار داد اگر مردم و تمام دستگاه‌های اجرایی و اداری در مصرف برق صرفه‌جویی نکنند با قطعی بیشتری رو‌به‌رو خواهیم شد. تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است و تابستان هم بهترین فرصت برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی بود اگر چه استقبال بسیار خوبی از این شهر شد، ولی عدم برنامه‌ریزی دقیق در تامین برق مورد نیاز و قطعی‌های مکرر نیز در نارضایتی مسافران تاثیر داشت.

بر اساس این گزارش، اگر چه تابستان امسال با فراز و نشیب‌ها و خاطراتی نه چندان مناسب از کمبود برق تمام شد، اما بی‌تردید تامین برق مورد نیاز در سال‌های آینده باید در اولویت کاری مدیران کشوری و استانی قرار گیرد. رضا اردکانیان که در نخستین تابستان وزارت‌اش با چالش برق مواجه شده، درخصوص جبران کمبود برق در سال‌های آینده گفت: برای جبران کمبود برق در کشور برای سال بعد، باید علاوه بر ساخت نیروگاه‌های جدید به فکر فرهنگ‌سازی برای دوری از بد مصرفی باشیم. وی افزود: در دنیا مدیریت همزمان عرضه و تقاضا مطرح است که متاسفانه در کشور ایران با چند سال تاخیر این برنامه‌ریزی در حال پیگیری است.

وزیر نیرو یکی دیگر از مقصران وضعیت پیش آمده را وضعیت آب و هوایی بی‌سابقه کشور دانست وافزود: امسال سال گرم، خشک و کم بارشی بود که در ۵۰ سال اخیر نظیر وضعیت امسال را نداشتیم که در برنامه‌ریزی برای سال بعد نیز، سعی کردیم بر اساس پیش‌بینی خوشبینانه حرکت نکرده، بلکه بدترین وضعیت را در نظر گرفته و طبق آن برنامه‌ریزی کنیم.

بر اساس ارزیابی‌هایی که وزیر نیرو درخصوص تامین برق مورد نیاز کشور در سال‌های آتی کرده است سال بعد پیش بینی می‌شود حدود ۴ تا ۵ هزار مگاوات بهره‌مندی از نیروگاه‌های برق آبی در کشور کاهش یافته و از سوی دیگر ۳ تا ۴ هزارمگاوات هم افزایش مصرف داشته باشیم. در آذربایجان‌شرقی نیز طبق آمار واصله از برق منطقه‌ای آذربایجان، حداکثر تولید برق مقدار ۲۹۹۹ مگاوات بوده که در پیک بار سال ۹۶، ۳۴۰۰ مگاوات مصرف را تجربه کردیم حال آنکه هر دوی این اعداد، امسال وضعیت بغرنج تری را نسبت به پارسال تجربه کرده‌اند. تولید نیرو به دلیل فرسودگی اکثر نیروگاه‌های موجود مثل نیروگاه تبریز روز به روز پایین تر آمده و مقدار مصرف با احتساب رشد بار سالانه وزارت نیرو یعنی حداقل ۶درصد سالانه مقدار مصرف امسال را نسبت به سال قبل افزایش داده است.

 اردکانیان با اشاره به اهمیت ویژه این موضوع در آذربایجان‌شرقی گفت: هر نوع اختلال در تولید انرژی در استانی همچون آذربایجان‌شرقی که استانی صنعتی است می‌تواند خسارت بالایی به همراه داشته باشد، امیدواریم با همکاری همه و برنامه‌ریزی و آمادگی دولت برای حمایت از این صنعت، تابستان آینده شاهد مشکلات کمتری باشیم. حال آنکه اعداد و ارقام سال‌های گذشته و با پیش‌بینی خوشبینانه همچنان نیاز استان نشانگر تراز منفی ۱۰۳۴ مگاوات در سال ۹۶ و با احتساب به مدارآمدن همه پروژه‌های در دست در افق ۱۴۰۵ بازهم ۷۳۱ مگاوات تراز منفی خواهیم داشت.

شرکت توزیع برق تبریز از جمله سازمان‌های درگیر در موضوع تامین برق و توزیع انرژی در بین مشترکان برق است. از این حیث تلاش دارد تا با شیوه‌های مختلف مانع از تکرار تجربه تلخ تابستان ۹۷ شود. افشین روشن‌میلانی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان معتقد است: صنایع می‌توانند با بازسازی خطوط تولید، نگرش مثبت به مدیریت مصرف انرژی و تفکر مستمر در این خصوص و همچنین با مشارکت در طرح‌های تعطیلات و تعمیرات تابستانی، ذخیره عملیاتی و صنایع خود تامین، علاوه بر کمک به صنعت برق، خود نیز از تخفیف‌ها و پاداش‌های ویژه بهره‌مند شوند.