ارزش افزوده از پساب نیشکر

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: همیشه یکی از انتقاداتی که به ما وارد می‌شود این است که از منابع استفاده بهینه‌ای انجام نمی‌دهیم. یکی از انتقادات این بود که ما آب را برای یک کشت استفاده می‌کنیم و این منبع با‌ارزش را از دست می‌دهیم. وی افزود: با اجرای طرح پرورش میگو و ماهی با استفاده از زهاب نیشکر توانسته‌ایم استفاده بهینه‌ای از منابع استان انجام دهیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: بحث استفاده از زهاب نیشکر برای ایجاد تولید و اشتغال جز با همکاری بخش‌های مختلف استان و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی محقق نمی‌شد.شریعتی ادامه داد: با کار بین بخشی و هماهنگی‌هایی که انجام گرفت، خوشبختانه توانستیم با استفاده از زهاب نیشکر محصولاتی مانند برنج، جو و... را تولید کنیم.

وی اظهار کرد: توانسته‌ایم زهاب نیشکر را به منشأ تولید برای استان و کشور تبدیل کنیم. در این کار دو تهدید کانون ریزگردها و زهاب نیشکر را به فرصتی برای تولید و اشتغال تبدیل خواهیم کرد.

شریعتی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا از زهاب‌هایی که زمانی حتی در دفع آنها با مشکل مواجه بودیم، نهایت بهره‌وری را داشته باشیم، ادامه داد: در این زمینه تلاش‌های فراوانی انجام گرفته که باید از همه این افراد که تلاش کرده‌اند، تشکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: به همه کسانی که در این راستا گام برداشته‌اند تاکید می‌کنم همین مسیر را ادامه دهند تا شرایط مناسبی در بحث بهره‌وری از منابع در استان به وجود آید.

 تولید با استفاده از زهاب نیشکر

همچنین مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: با توجه به اقداماتی که در بحث استفاده از پساب نیشکر انجام گرفته است، ۵ نوع محصول تولید خواهیم کرد. محمود شمیلی اظهار کرد: نیشکر در دنیا دوستدار محیط زیست است و مزارع نیشکر به‌عنوان شش‌های دنیا به شمار می‌آیند. وی افزود: مزارع سرسبز نیشکر باعث می‌شود هوا تصفیه و آلودگی‌های آن جذب شود. آلودگی‌ای که در اثر آتش زدن نیشکر به وجود می‌آید، حتی یک چهارم میزان سودآوری نیشکر نیست.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: در راستای تولید ملی و منویات مقام معظم رهبری، گام‌هایی برداشته شد تا با استفاده از زهاب نیشکر اقدام به تولید محصولاتی از جمله ماهی، میگو، گندم، جو و پنبه  کنیم.

شمیلی عنوان کرد: با یک بهره‌برداری آب از رودخانه کارون و با توجه به اقداماتی که در بحث استفاده از پساب نیشکر انجام گرفته است، ۵ نوع محصول تولید خواهیم کرد.

وی افزود: در دو کانون ۳۵ هزار هکتاری ریزگرد به دنبال ایجاد پوشش‌های گیاهی و کشت محصولاتی هستیم که شرایط را برای اشتغال ۱۲ هزار نفر فراهم خواهند کرد. مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه ۵۰درصد از تولید محصولات کشاورزی استان مربوط به کشت و صنعت‌های نیشکر و صنایع جانبی آنهاست، خاطرنشان کرد: اگر کانون‌های ریزگرد مورد نظر ما تحت پوشش قرار بگیرند، ۱۰درصد به تولید محصولات کشاورزی استان افزوده خواهد شد.

شمیلی با اشاره به بحث خشکسالی امسال در استان خوزستان ادامه داد: در سال جاری نسبت به خشکسالی که در سال‌های ۸۷ و ۸۸ رخ داد و بسیار شدیدتر از خشکسالی امسال بود، عملکرد بسیار بهتری داشتیم.

 مهار کانون‌های ریزگرد با پساب نیشکر

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا کانون‌های ریزگرد را با پساب نیشکر کنترل کنیم، گفت: پساب نیشکر یکی از ایده‌های بسیار خوب در استان خوزستان برای نجات رودخانه کارون و دز و همچنین ایجاد اشتغال در استان است.

شمیلی اظهار کرد: در راستای منویات اقتصاد مقاومتی و دستورات مقام معظم رهبری، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان از ابتدای سال گام‌های موثری را برداشت.

وی با اشاره به اینکه امسال با کمبود آب و خشکسالی مواجه بودیم، افزود: به‌‌رغم شرایط موجود در بحث خشکسالی، برنامه‌های توسعه‌ای شرکت متوقف نشد و در این جهت گام‌های بسیار خوبی در بحث استفاده از پساب نیشکر برداشته شد. مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: در این زمینه تلاش کردیم تا از پساب نیشکر برای پرورش ماهی و میگو استفاده کنیم. همچنین در گام دیگر نیز به دنبال استفاده از این پساب برای زراعت هستیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خاطرنشان کرد: اگر کانون‌های ریزگرد مدنظر به‌طور کامل با استفاده از پساب نیشکر تحت پوشش قرار بگیرند، برای حدود ۱۲ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد و حدود ۱۰ درصد به تولید محصولات کشاورزی استان اضافه می‌شود.

مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان نیز اظهار کرد: حوضچه‌های پرورش میگو و ماهی با استفاده از زهاب نیشکر در کشت و صنعت میرزا کوچک خان نتایج تحقیقات انجام گرفته در بحث شورورزی و افزایش بهره‌وری از آب است.

ستار شکیبا افزود: با توجه به شرایطی که منابع آبی در دنیا دارند، بسیاری از کشورهای جهان به سمت طرح‌های شورورزی و توسعه کشاورزی با کمک این روش رفته‌اند.

مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان تصریح کرد: در کشور ایران فقط روی چند گونه گیاهی این کار انجام گرفته بود اما با تفاهم‌نامه‌ای که میان شرکت توسعه نیشکر، سازمان آب و برق خوزستان و دانشگاه منعقد شد، شاهد تولید محصولات کشاورزی مختلف و همچنین پرورش ماهی و میگو به کمک پساب نیشکر هستیم.

شکیبا عنوان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در بحث تولید در شرکت کشت و صنعت میرزا کوچک خان، توانستیم ظرفیت تولید را طی ۶ سال به ۹۶ تن در هکتار برسانیم. در این زمینه تولید شرکت از ۴۶ هزار تن در سال ۹۱ به ۹۹هزار تن در سال گذشته رسید.

وی بیان کرد: کارهای بسیاری روی کیفیت تولید نیز صورت گرفته و همچنین گام‌های بسیاری خوبی در بحث اقتصاد مقاومتی در شرکت برداشته شده است. در این زمینه توانسته‌ایم شکر را با قیمتی پایین‌تر از قیمت جهانی تولید کنیم.

مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان با اشاره به اینکه همه آب موجود در کارخانه بازچرخانی می‌شود، خاطرنشان کرد: میزان تولید شکر در هر هکتار حدود ۵ تن بود که این میزان در سال گذشته به حدود ۵/ ۱۰ تن شکر در هکتار رسید.