سرگیجه‌ گمرکی از بخشنامه‌های متعدد

ابوالقاسم یوسفی‌نژاد گفت: در زمینه مسائل ارزی یکسری قوانین و مقررات به دستگاه‌ها اعلام می‌شود که بدون در نظر گرفتن منافع بخش خصوصی است؛ این در حالی است که واردکننده در حین قرارداد با طرف خارجی بوده و ما با بخشنامه‌های مختلف، چرخه اقتصادی او را دچار بحران می‌کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه مشکل امروز اقتصاد ما خودتحریمی است، افزود: قابل‌پذیرش نیست که بخش‌هایی از دولت با تغییر مداوم قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها ستون اقتصاد کشور را دچار آسیب کند. ناظر گمرکات گیلان تصریح کرد: یکی از نمونه‌های بارز بخشنامه‌های بدون مطالعه، بخشنامه ممنوعیت صادرات چای بود که دوباره لغو شد؛ اما تشخیص ایرانی یا خارجی بودن چای بر عهده پژوهشکده چای است. پژوهشکده نیز چون کار پژوهشی می‌کند و کارش تشخیص نیست، با یک فرآیند طولانی باید گزارش خود را به جهاد کشاورزی ارائه دهد از این رو این فرآیند حداقل یک هفته‌ای موجب افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل و قیمت تمام شده برای صادرکننده شده و صرفه اقتصادی آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. یوسفی‌نژاد ادامه داد: ما در صادرات در پی بالا رفتن ارز فرصت‌های خوبی داشتیم، اما بخشنامه‌های آنی این فرصت را برای صادرکننده محدود کرده است.

وی درخصوص میزان صادرات از استان گیلان و گمرک انزلی در نیمه نخست سال‌جاری گفت: در سال‌جاری تا ۱۷ مهر ۵۲۶ هزار تن کالا صادر شد که ارزش این میزان صادرات ۲۳۷ میلیون دلار بود که از لحاظ وزنی ۱۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشت و از لحاظ ارزش دلاری نیز ۶۵درصد رشد داشته است؛ در‌حالی‌که می‌توانست این فرصت بازار بهتری را برای ما فراهم کند و حتی در این فرصت از بازار روسیه که بازار مهمی است استفاده بیشتری کنیم.

ناظر گمرک بخش عمده صادرات کشور به روسیه را از طریق استان گیلان اعلام کرد و گفت: ۶۱درصد کالای صادراتی کشور ما به روسیه از لحاظ وزنی و ۵۹ درصد از لحاظ ارزشی از گیلان است. کل صادرات ما به روسیه ۲۱۷ هزار تن کالا با ارزش ۱۲۶ میلیون دلار طی ۵/ ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری از گیلان صادر شده است.

یوسف‌نژاد اظهار کرد: همچنین گیلان بیش از ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۵۸ میلیون دلار واردات داشته که این رقم با ۸ درصد کاهش روبه‌رو بوده و به لحاظ وزنی هم ۳۵ درصد کاهش داشته است. عموما کالاهایی همچون غلات، چوب، کاغذ و آهن‌آلات به گیلان وارد می‌شود.

وی با اشاره به موقعیت گمرکات گیلان به‌ویژه گمرک انزلی با قدمت ۳۰۰ سال گفت: گمرکات گیلان و به‌ویژه گمرک انزلی به‌عنوان دروازه ورود ایران و اروپا مطرح است و اکنون به‌واسطه نزدیکی به بنادر حاشیه دریای خزر و بنادری همچون اکتائو در قزاقستان، ترکمن‌باشی در ترکمنستان و باکو در آذربایجان و همچنین دسترسی به بنادر آستراخان روسیه از طریق ولگا و دسترسی به آب‌های آزاد خلیج فارس و دریای عمان که در مسیر کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب به‌عنوان نقطه تلاقی این کریدورها مطرح است و مزیت‌هایی مانند راه‌آهن آستارا – حمل‌و‌نقل زمینی شرایط این استان را متمایز می‌کند.

ناظر گمرکات گیلان گفت: یکی از مشکلاتی که ما با آن روبه‌رو هستیم قیمت تمام شده کامیون‌هایی است که به کشورهای CIS می‌روند چون قیمت تمام شده آن بالا است، اما با راه‌اندازی خط ریلی رشت – آستارا هزینه‌ها با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو خواهد شد و صادرات ما با قیمت مناسب‌تر انجام می‌شود هرچند که اعتقاد داریم ترانزیت یکی از منابع مهم درآمدی کشور است و باید تسهیل شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در استان برای تسهیل در تجارت با کشور‌های همسایه گفت: ارتباطات خوبی با روسیه و کشورهای آسیای میانه داریم و تاکنون پروتکل‌ها و قوانین داخلی و خارجی در حوزه تجارت با شرایط خوبی روبه‌رو بوده و بسیاری از مشکلات ما رو به کاهش بوده است، اما به‌دلیل مجهز نبودن بنادر ما و نداشتن برخی از امکانات از سوی دستگاه‌های متولی در تجارت شرایط ما را در داخل استان با کندی روبه‌رو است.

وی تصریح کرد: اکنون با وجود سامانه جامع امور گمرکی که در این سامانه صدور بارنامه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود توانستیم روند ترخیص کالا را با سرعت انجام دهیم تا کالای واردکننده با رسوب مواجه نشود. اما در بنادر گیلان کالاهای اساسی و کالاهایی که امروز در بازار برای آنها کشش بالا وجود دارد واردات انجام نمی‌شود و از سال گذشته که مدیریت مرزهای زمینی به گمرک واگذار شده است در این کمیته با بررسی موانع و ارجاع به مراجع بالاتر تلاش می‌شود تا موانع مرتفع شود.

وی با اشاره به روال کاری در گمرک انزلی گفت: ما در بخش واردات، ۳ روزه کالا را ترخیص می‌کنیم، در مسیر قرمز ۳ روزه کالا ترخیص می‌شود در مسیر زرد یک روزه و در مسیر سبز بدون توقف و در صادرات هم بدون زمان شبانه‌روزی زیر یک ساعت نیز کالای تجار صادر می‌شود.