همفکری ارزی برای رشد صادرات

از این رو، ایجاد ساختار تصمیم‌گیری متناسب با شرایط تحریم مهم است. دوم اینکه در هر حال باید جلوی اجماع جهانی گرفته شود و از این جهت دولت و مجلس به‌صورت فعال در حال عمل هستند و شاید از معدود مزیت‌های این تحریم این است که خوشبختانه اجماع جهانی وجود ندارد. سوم؛ تغییر سیاست رسانه‌ای دولت در انکار مشکلات و گفت‌وگوی صادقانه با مردم است. دولت اگر فکر می‌کند این دوره را بدون همراهی مردم می‌تواند پشت سر بگذارد، اشتباه می‌کند. ما نیاز به یک سیاست فرهنگی، اجتماعی و سیاسی متناسب با این شرایط داریم. چهارم؛ تصمیم‌گیری درباره اولویت‌های سیاستی در حوزه اقتصاد، توصیه‌ می‌شود و خوشبختانه دستورکارهای مهم‌تری در حال قرار گرفتن روی میز سیاست‌گذاران است. در نهایت و نکته پنجم؛ شفاف کردن تصمیمات سیاستی برای دست‌اندرکاران اقتصادی است.

پویا جبل‌عاملی، اقتصاددان نیز به رسمیت شناختن بازار، تجدیدنظر در سیستم تخصیصی، پرهیز از غافلگیر کردن بازار ارز و اطلاع‌رسانی به موقع درخصوص تغییرات سیاستی، حفظ اعتبار سیاست‌گذار، عدم مداخله با ذخایر ارزی بانک مرکزی، لزوم توجه به نرخ تورم فزاینده و کسری بودجه دولت، لزوم توجه به مارپیچ نرخ ارز- نرخ تورم، لزوم ساماندهی تقاضای خرد ارز و کاهش بوروکراسی تجارت و تخصیص ارز را راه‌های گذر از التهاب ارزی دانست.

این اقتصاددان با بیان اینکه شوک ارزی موجب خسران همه می‌شود، خاطرنشان کرد: با این حال نشان دادیم افزایش نرخ ارز در نهایت هم به نفع صادرات و هم به نفع تولید بوده اما در ابتدا چون به واسطه شوک اتفاق می‌افتد هزینه‌ای ایجاد می‌کند. اگر افزایش نرخ ارز به‌صورت تدریجی انجام شود، اثر بهتری در تولید و اشتغال خواهد گذاشت.

سیدحسین احمدی‌سلیمانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد نیز گفت: با همه نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود و تحریم‌هایی که در حال تشدید است، باید گفت ما تجربه شدیدتری هم در گذشته داشته‌ایم و نباید تا این حد دچار هراس و نگرانی بشویم زیرا تدبیر مدیریتی را از دست می‌دهیم. نابسامانی در اتاق فکر ارزی نشان می‌دهد که نباید این‌گونه باشد.

وی یکی از دلایل کاهش مواد اولیه در انبارها را وجود بخشی از این مواد در گمرک و عدم ترخیص سریع آن دانست و افزود: علت این است که بانک مرکزی و بانک‌های عامل یک نرم‌افزار برای کد رهگیری دارند و گمرک نرم‌افزار دیگری؛ بنابراین، نحوه محاسبات نرم‌افزارها با هم متفاوت است و تناقض ارقام استخراجی از این نرم‌افزارها باعث عدم صدور کد رهگیری می‌شود.

رضا حمیدی، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌و‌کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز با انتقاد از سیاست ارزی دولت گفت: دولت به صادرکنندگان می‌گوید ارز را با نرخ نیما به این سامانه بدهند اما این برای صادرکننده‌ها قابل‌قبول نیست. صادرکننده باید این حق و اختیار را داشته باشد که ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت مورد قبول بازار، نه نرخ دستوری پایین‌تر از قیمت بازار به ریال تبدیل کند.