لحظه شماری برای افتتاح فاز سوم پالایشگاه

محمدعلی دادور افزود: با این حال با تولید محصولات باارزش‌تر و تکمیل زنجیره‌ تولید ضمن تامین نیازهای داخلی نیم‌نگاهی نیز به صادرات داریم و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز این عرصه را ایجاد کرده‌ایم.وی درباره ساخت اسکله ویژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که یکی از راه‌های تسهیل صادرات در این حوزه است، اظهار کرد: در این زمینه سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشتیم، برنامه اول این بود که بتوانیم مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌های صادراتی نفت خود را به‌وسیله خطوط ارتباطی پالایشگاه به اسکله‌های منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس وصل کنیم، این اقدام انجام شد و اکنون پالایشگاه برای صادرات فرآورده‌های خود می‌تواند از کشتی‌های ام‌آر سایز ۳۵ تا ۴۰ هزار تن در اسکله‌های بندر شهید‌رجایی استفاده کند. مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس اظهار کرد: برنامه دوم این بود که بتوانیم از کشتی‌های ال آر سایز ۹۰ هزار تن در اسکله‌های بندر شهید‌رجایی بهره ببریم که به این منظور باید چند خط لوله می‌کشیدیم تا خود را به اسکله فولاد وصل کنیم، در ضمن بخش دوم اسکله فولاد به دلایلی مورد بهره برداری قرار نمی‌گرفت و ما با استفاده از این ظرفیت توانستیم فرآورده‌ها را تا تناژ ۹۰ هزار تن ارسال کنیم. وی اضافه کرد: برنامه درازمدت ما ساخت دو پست اسکله ۱۰۰ و ۷۰ هزار تنی در بندر شهید‌رجایی بود که به دلیل شرایط سخت درج شده در پیش‌نویس قرارداد مزبور در حال حاضر این بحث از برنامه خارج شده و امیدواریم با ارائه راهکار مناسب و تلطیف شرایط قراردادی مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

وی متذکر شد: با توجه به بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در جوار بنادر موجود در هرمزگان، این زیرساخت می‌تواند در صادرات تولیدات و محصولات پالایشگاه و صنعت بانکرینگ کشور نقش موثری ایفا کند.

دادور درباره وضعیت فعلی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز اظهار کرد: پس از تکمیل فاز اول و دوم که در اقدامی ستودنی محقق شد، فاز سوم این پالایشگاه نیز از آذر آماده راه‌اندازی خواهد شد و پس از فاصله‌ای یک تا دو ماه، تولید آن تثبیت می‌شود.

وی گفت: از حدود ۴۵ روز گذشته مقدار تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به روزانه ۳۰ میلیون لیتر رسیده است.

وی اضافه کرد: عملیات سیویل فاز چهارم پالایشگاه ستاره نیز آغاز و سفارش تجهیزات آن نیز داده شد که با راه‌اندازی این فاز، تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۱۲ میلیون لیتر دیگر افزایش می‌یابد. مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با اشاره به اینکه ظرفیت کنونی تولید بنزین یورو ۵ در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۳۰ میلیون لیتر در روز است، افزود: میزان گوگرد بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس کمتر از نیم پی‌پی‌ام، بنزن در حدود ۶/ ۰ پی‌پی‌ام و آروماتیک حدود ۲۹پی‌پی‌ام و کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه به لحاظ میزان گوگرد، بنزن و آروماتیک آنکه یکی از مهم‌ترین پارامترهای آلوده‌کننده هواست، مطابق استاندارد یورو۵ است. وی گفت: تا پایان سال و با اتمام فاز سوم و افزایش تولید روزانه، سطح تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ۴۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. دادور تاکید کرد: به زودی با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه و‌ افزایش میزان ذخایر راهبردی، امکان صادرات این محصول با نظر به سیاست‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در کشور به وجود خواهد آمد.