تلاش برای توسعه روابط

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استاندار در این مراسم گفت: آذربایجان‌شرقی به‌عنوان یکی از استان‌های نزدیک به جمهوری ترکیه جایگاه مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور دارد و ما در استانداری تمام تلاش خود را برای تسهیل همکاری‌ها و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور به‌کار خواهیم گرفت.

علی بدرشکوهی گفت: خوشبختانه روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه مسیر روبه‌رشدی دارد. مقامات عالی دو کشور، چشم‌انداز ارتقای حجم روابط تجاری به سطح ۳۰ میلیارد دلار را ترسیم کرده‌اند و اسناد همکاری متعددی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، انرژی، کشاورزی و بانکی میان دو کشور به امضا رسیده و مذاکرات نزدیکی در سطوح مختلف بین مقامات دو کشور در جریان است. وی تصریح کرد: دو کشور به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستند و نسبت به اهداف و طرح‌های تفرقه‌افکنانه و تجزیه‌طلبانه قدرت‌های سلطه‌گر و عوامل منطقه‌ای آنها درک روشنی داشته و از اراده مشترکی برای همکاری در جهت جلوگیری از طرح‌های تفرقه‌افکنانه و تجزیه‌طلبانه برخوردارند.

نماینده استاندار اضافه کرد: جمهوری ترکیه به‌عنوان یک کشور همسایه و مسلمان از جایگاه مهمی در سیاست خارجی ایران برخوردار است. رشته‌های محکم تاریخی و تمدنی و ریشه‌های عمیق فرهنگی و دینی، دو ملت مسلمان و همسایه را عمیقا به هم پیوند زده و روابط عاطفی بین آنها ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه تاریخ گذشته دو کشور، آینده ایران و ترکیه را به هم گره زده است، افزود: ایران دروازه ورود ترکیه به شرق و ترکیه یکی از دروازه‌های ورود ایران به غرب است.

بر این اساس است که جمهوری ترکیه جایگاه ویژه‌ای در سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران دارد. رشد و توسعه دروازه دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی اراده مبتنی بر خواست مردم دو کشور است و خوشبختانه اراده مقامات عالی دو کشور در راستای توسعه روابط دوجانبه همسو با خواست و اراده مردم دو کشور است.

 سرآغاز نوگرایی

سرکان اردال، کنسولیار کنسولگری ترکیه در تبریز هم که در غیاب سرکنسول این کشور که به خاطر اتمام دوره ماموریتش، تبریز را به تازگی ترک کرده است، گفت: امروز نود و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه را که سرآغاز نوآوری، توسعه، نوگرایی و روشنگری در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به رهبری مصطفی کمال آتاتورک رهبر بزرگ و دولتمرد بی‌نظیر است را با کمال افتخار جشن می‌گیریم. وی با اشاره به نقش شهروندان ترکیه در گسترش روابط فزاینده در همه حوزه‌ها با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: شهروندان مقیم ترکیه در ایران بین دو کشور نقش پل مستحکمی را در عرصه‌های انسانی، فرهنگی و اقتصادی ایفا می‌کنند.