اشتغال‌زایی با صنایع کوچک

وی ادامه داد: صنعتگران فعال در زمینه صنایع کوچک و متوسط می‌توانند تحولی اساسی و ارزش افزوده‌ای کم‌نظیر را با خود به عرصه صنعت و تولید آورده و باعث رشد کمی و کیفی درخور توجهی شوند اما این مستلزم حمایت از آنان در نوسان‌های اقتصادی است تا روند کارآفرینی، تولید و اشتغال تداوم داشته باشد.مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان یادآور شد: کاستن از فشار بیشتر هزینه‌های تولید مانند عوارض، مالیات، حقوق گمرکی، تامین ارز مورد نیاز و تامین مواد اولیه می‌تواند کارگشای بسیاری از مشکلات و تضمین‌کننده رشد صنعت، اشتغال،گردش سرمایه و تولید باشد.

 انعقاد ۸۶ قرارداد سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۸۶فقره قرارداد واگذاری حق انتفاع زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با متقاضیان سرمایه‌گذاری منعقد و بیش از ۴۶ هکتار زمین به آنان واگذار شده است. محمدیان اظهار کرد: ایجاد ۱۲۷۴ فرصت شغلی از این قراردادها انتظار می‌رود و میزان سرمایه‌گذاری مورد انتظار این قراردادها نیز ۴۱۸۲میلیارد ریال است. وی با اشاره به تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده تا پایان ۶ ماه نخست سال جاری اظهار کرد: ۷ واحد تولیدی با ایجاد اشتغال برای ۱۴۵ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۵۳ میلیارد ریال در این بازه زمانی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

 برخورداری ۵۷ شهرک از برق

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: ۷۱ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان وجود دارد که از این تعداد ۵۱ شهرک به بهره‌برداری رسیده و ۴۵ شهرک در حال واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری هستند.محمدیان با اشاره به شرایط زیرساختی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اظهار کرد: از نظر خدمات زیرساختی ۵۱ شهرک دارای آب، ۵۷ شهرک دارای برق، ۳۴ شهرک دارای گاز و ۴۷ شهرک دارای شبکه مخابرات هستند.وی یادآور شد: به نسبت شهرک‌ها و نواحی به بهره‌برداری رسیده بین ۹۵ تا ۱۱۰‌درصد امکانات زیرساختی برای متقاضیان سرمایه‌گذاری و صنعتگران مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده فراهم است.محمدیان افزود: ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی نیز از ایستگاه و خودروی آتش‌نشانی برخوردارند و می‌توان گفت شرایط برای فعالیت صنعتگران موجود و ورود متقاضیان سرمایه‌گذاری جدید مهیاست.

 سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان از احداث نیروگاه خورشیدی توسط سرمایه‌گذاران آلمانی در شهرک صنعتی خرمشهر خبر داد.محمدیان در زمینه استقبال سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع کوچک و متوسط در شهرک صنعتی خرمشهر اظهار کرد: بیشترین حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر به دلیل واقع شدن در مناطق مرزی و سهل بودن شرایط صادرات است.

وی افزود: اکنون سرمایه‌گذارانی از کشورهای عراق و پاکستان در قالب بیش از ۳ شرکت در شهرک صنعتی خرمشهر مشغول فعالیت هستند و سال گذشته نیز سرمایه‌گذاران آلمانی برای احداث نیروگاه خورشیدی در این شهرک متقاضی شدند که با آنان قرارداد واگذاری زمین منعقد شد و سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون یورویی انجام خواهند داد. محمدیان یادآور شد: سرمایه‌گذارانی از کشور چین نیز برای فعالیت در زمینه صنایع شیمیایی در شهرک صنعتی خرمشهر وارد مذاکره

شده‌اند.

 سهم ۲۶‌درصدی در ایجاد اشتغال

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: ۷۴‌درصد از واحدهای به بهره‌برداری رسیده در استان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.محمدیان اظهار کرد: صنایع کوچک به دلیل زود بازده بودن و ظرفیت بالایی که در ایجاد اشتغال دارند برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از توجیه بیشتری برخوردارند به نحوی که ۹۰‌درصد واحدهای به بهره‌برداری رسیده در استان در حوزه صنایع کوچک و متوسط است. وی اشتغال را از دغدغه‌های مهم در سطح ملی برشمرد و اظهار کرد: اینکه سهم شهرک‌های صنعتی در ایجاد اشتغال در استان ۲۶‌درصد است نشان می‌دهد نبض اقتصاد و اشتغال در دستان فعالان بخش خصوصی است که با هموارتر ساختن مسیر فعالیت این بخش، سهم واحدهای صنعتی در ایجاد اشتغال در خوزستان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

 تولیدات دانش‌بنیان نقطه‌عطف تجاری‌سازی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: ظرفیت موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان را که ابداع و تداوم بهتر صنعت را توام با هم دارد نمی‌توان نادیده گرفت زیرا ‌می‌توانند تحولی اساسی و ارزش‌افزوده‌ای کم‌نظیر را با خود به عرصه صنعت و تولید آورده و باعث رشد کمی و کیفی درخور توجهی شوند. محمدیان افزود: عرصه‌ دانش‌بنیان نقطه اتصال و پیوند اساسی دانش و علم، و دانشمندان، عالمان و محققان خوشفکر حوزه تحقیق و نوآوری با تولید و امکانی برای تجاری‌سازی بهتر صنایع خصوصا صنایع کوچک است و از اکنون با توجه به دیدگاه حمایتی مسوولان صنعتی کشور و نیاز صنعت و سرمایه برای کشف و شکار اختراعات و نوآوری‌های علمی و همچنین کاربردی کردن ایده‌های جدید برای خلق محصولات بهتر و افزایش کمی و کیفی روند تولید به‌عنوان حوزه‌ای موثر در امر توسعه کارآفرینی شناخته می‌شود. وی اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نیز موید این نکته است که ما فضای مناسبی برای خلق فناوری‌های جدید داشته و می‌توانیم دستاوردهای حوزه علم و تحقیق را به محصولاتی بازارپسند با تغییر کیفی در محصولات و صنایع بیفزاییم. البته انتظار می‌رود فعالیت‌های این حوزه نیز به‌خوبی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مناسب رونمایی و معرفی شود.