توصیه استاندار به صنعت نفت

غلامرضا شریعتی در مراسم رونمایی از مته حفاری صنعت نفت اظهار کرد: خوزستان دارای منابع عظیم و ظرفیت‌های خدادادی متعددی همچون منابع عظیم نفت و گاز، پتروشیمی، کشاورزی، آب‌های روان و مرزها و موارد مشابه است، این در حالی است که نگاه به استان، آن‌گونه که باید نیست؛ در نتیجه باید تلاش کنیم از ظرفیت‌هایی که دارای ارزش افزوده هستند، محصول تولید کنیم و موجب رشد و شکوفایی کشور شویم. وی افزود: البته در طرح‌های بزرگ، خیلی مهم نیست که در چه استانی کار انجام شود و همین که در کشور اجرایی شوند و موجب خودکفایی شود، دارای اهمیت است. در مسیر پیشرفت و توسعه نیز باید از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌های داخلی و خارجی استفاده شود.

شریعتی تصریح کرد: تولید مته حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان به این دلیل دارای اهمیت است که این کار از ابتدا تا انتها کاملا ایرانی است و دانش فنی آن بومی شده است. برخی محصولات وجود دارند که پایه و اساس توسعه و پیشرفت کشور هستند و در آن موارد، لازم است که به‌صورت کامل بومی‌سازی انجام شود. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که همه نیازهای خود را در داخل تولید کند و این روش، اشتباه است. در گذشته نیز درخصوص تولیدات داخلی، نگاه به این صورت بود که باید محصولاتی در داخل تولید شود که جایگزین واردات باشند، ولی این نگاه موفق نبود و اکنون نگاه به توسعه صادرات است. به این معنی که از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده شود تا آن منابع، ارزش افزوده پیدا کنند و به این ترتیب، توسعه صادرات صورت می‌گیرد.

استاندار خوزستان تاکید کرد: برخی محصولات، به‌عنوان محصولات مادر و پایه و اساس پیشرفت مطرح هستند که در آن موارد، حتما باید سرمایه‌گذاری لازم انجام شود تا کشور در آن زمینه بی‌نیاز شود. به‌عنوان مثال در صنایع غذایی، گندم محصولی استراتژیک است که پایه و اساس غذایی ما را تامین می‌کند، در نتیجه لازم است در این زمینه استقلال داشته باشیم، حتی اگر واردات آن ارزان‌تر باشد.  وی افزود: نفت نیز مانند گندم دارای اهمیت است، زیرا تامین‌کننده منابع مالی و مهم‌ترین محصول ارزآور کشور است. در نتیجه بی‌نیازی صنعت نفت به واردات، واجب است و در این حوزه باید به استقلال برسیم. اکنون بخش عمده‌ای از قطعات و محصولات مورد نیاز صنعت نفت در خوزستان و کشور تولید می‌شود و تنها ۲۰درصد آن وارداتی است، ولی همین مقدار هم باید به صفر برسد. استاندار گفت: اقدام قابل تحسین جهاد دانشگاهی در بومی‌سازی و تولید مته‌های حفاری، اقدامی استراتژیک است، زیرا این کالا به‌طور کامل بومی شده و طراحی و مهندسی آن کاملا در کشور انجام شده است و جای تقدیر دارد. زمانی که می‌بینیم این کار بزرگ توسط جوانان تربیت شده در کشور انجام شده، احساس غرور می‌کنیم و به همین دلیل از مسوولان جهاد دانشگاهی که این شرایط را فراهم کرده‌اند نیز تشکر می‌کنیم.

شریعتی گفت: خوزستان خانه نفت است و تولید صنایع مورد نیاز صنعت نفت تا جایی که امکان دارد باید در این استان انجام شود، زیرا بیشترین تجارب در زمینه نفت در خوزستان است. در این زمینه لازم است ارتباط دانشگاهیان با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز بیشتر شود و با انجام کار تیمی و بین بخشی، به چنین موفقیت‌هایی دست یافت. استاندار خوزستان گفت: با توجه به ظرفیت موجود در جهاد دانشگاهی، لازم است برنامه‌ریزی لازم برای تولید دیگر محصولات مورد نیاز صنعت نفت نیز در این مجموعه انجام شود. مجموعه استانداری خوزستان نیز این آمادگی را دارد که هر کجا لازم باشد از جهاد دانشگاهی در این زمینه حمایت کند.

پیگیری مطالبات قطعه‌سازان

استاندار خوزستان در ادامه گفت: مطالبات قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان بومی استان در زمینه تجهیزات صنعت نفت در حال پیگیری است.شریعتی با اشاره به دیدار خود با وزیر نفت به منظور پیگیری مطالبات قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان بومی استان در زمینه تجهیزات صنعت نفت اظهار کرد: برخی مشکلات اعتباری باعث تاخیر در پرداخت این مطالبات شده است. وی ادامه داد: وزیر نفت وعده داده است پس از بررسی‌های لازم اعتبار خاصی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان کالا به شرکت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب و ملی حفاری اختصاص می‌یابد. نماینده عالی دولت در استان یادآور شد: پرداخت این مطالبات در خوزستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به این دلیل که بخش قابل‌توجهی از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی استان به شکل مستقیم و غیرمستقیم با وزارت نفت کار می‌کنند.

بومی‌سازی مته حفاری

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز گفت: مته حفاری دندانه‌ای یکی از اقلام اساسی در صنعت نفت است که ساخت آن در پژوهشکده تکنولوژی این سازمان صددرصد بومی شده است. سیدعلیرضا علوی اظهار کرد: دانش فنی، طراحی و ساخت این قطعه استراتژیک و مورد نیاز در صنعت نفت در اختیار کشورهای محدودی است که با توجه به تحریم‌ها و مشکلات پیش آمده ضرورت بومی‌سازی آن در استان یک اولویت محسوب می‌شد. وی با اشاره به اینکه این تولید ملی با همکاری مشترک این سازمان و شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شد، افزود: بومی‌سازی دانش فنی این مته بسیار پیچیده بود اما در نهایت با تکیه بر توانایی جوانان ایرانی پژوهشکده تکنولوژی تولید توانستیم این قطعه را که پیشانی صنعت نفت محسوب می‌شود تولید کنیم. رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان ادامه داد: با انجام پژوهش‌های دامنه‌داری که در زمینه‌های مختلف و در یک جهاد علمی به پشتیبانی تجربیات ارزشمند متخصصان صنعت نفت صورت گرفت، مته دندانه‌ای بومی‌سازی شد و پس از ساخت آزمایش میدانی موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشت.

واگذاری ساخت ۱۰ قلم کالای اساسی

علوی افزود: با توجه به موفقیت‌آمیز بودن این قطعه، وزارت نفت سفارش ساخت ۱۰ قلم از کالاهای اساسی دیگر این صنعت را به پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان واگذار کرد. وی با اشاره به اینکه این فرآیند بعد از برگزاری مناقصه و عقد قرارداد با این وزارتخانه انجام شد، خاطرنشان کرد: خط تولید انبوه مته‌های حفاری با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز دنیا راه‌اندازی شده و آماده افتتاح است.