رشد گردشگری در آذربایجان‌غربی

جلیل جباری اظهار کرد: این تعداد در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال که ۹۱۷ هزار و ۶۹۴گردشگر بود، ۶/ ۱۰درصد افزایش نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه در این مدت همچنین بازدید از تفرجگاه‌ها و اماکن گردشگری و تفریحی استان ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است، ادامه داد: روستاهای هدف گردشگری و غارسهولان از مهم‌ترین اماکن مورد بازدید توسط گردشگران بوده‌اند.

جباری در ادامه از ثبت ملی ۱۰۱ اثر تاریخی و طبیعی طی سال‌جاری در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: به این منظور تعداد ۷ اثر طبیعی، ۲۸ اثر معنوی (میراث ناملموس) و ۶۶ اثر منقول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در مجموع آخرین آمار مربوط به مواریث ثبت شده استان ۱۶۰۴ اثر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی از مرمت و بازسازی ۸۲ اثر تاریخی طی سال مالی جاری خبر داد و اظهار کرد: تعدادی از این طرح‌ها به اتمام رسیده و برخی دیگر نیاز به فصل‌های دیگر مرمتی دارند همچنین در همین مدت، در چهار محوطه و بنای تاریخی استان شامل قلعه سردار بوکان، مسجد جامع ارومیه، پایگاه ملی حسنلو و پایگاه ملی بسطام کار مطالعات باستان‌شناسی و تعیین حریم انجام شده است. جباری به مرمت و بازسازی ۴۳ شیء و ظروف فلزی و سفالی تاریخی طی سال مالی جاری اشاره و اضافه کرد: مرمت و بازسازی به همراه تعیین حریم آثار تاریخی از پایگاه تاریخی حسنلو و بسطام در حال اجراست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی از ایجاد ۱۲ موزه تخصصی در استان هم خبر داد و افزود: تنوع موزه‌ها می‌تواند مقاصد جدیدی را برای گردشگران فراهم کند و ما بر همین اساس کار مطالعاتی برای راه‌اندازی ۱۲ موزه تخصصی را در شهرهای مختلف استان در حال پیگیری داریم.

وی افزود: تاکنون ۱۱۳ مورد انجمن‌های میراث‌فرهنگی در سطح بخش و دهستان‌ها تشکیل شده و در روزهای اخیر نیز هفت مورد در ارومیه و پنج مورد در سلماس به ثبت رسیده است.

جباری در ادامه به حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری اشاره کرد و گفت: اکنون ۴۰ طرح سرمایه‌گذاری گردشگری شامل ایجاد هتل و تاسیسات گردشگری و رفاهی با حجم سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده ۴هزار میلیارد ریال در مناطق مختلف استان در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: میانگین پیشرفت این طرح‌ها ۵۰ درصد است و پیش‌بینی می‌شود به مرور زمان در دو سال آینده به بهره‌برداری برسند و در نهایت حدود ۳۰درصد بر ظرفیت فضای مراکز اقامتی اضافه خواهد شد.

جباری به فعالیت حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: تاکید ما بر مهارت‌آموزی و آموزش حرفه‌های مرتبط با صنایع‌دستی است و در این راستا از همکاری آموزشگاه‌ها برای برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی به هنرجویان استقبال کرده و آماده حمایت هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: در سال‌جاری ۳۲۲ مورد مجوز جدید فعالیت صنایع‌دستی صادر شده است که نسبت به سال قبل ۶۰درصد افزایش داشته است، همچنین ۳۵۰ هنرمند برای برخورداری از تسهیلات بانکی معرفی شده‌اند.

جباری از کسب رتبه اول استان در حوزه صنایع‌دستی خبر داد و اعلام کرد: هدف ما توسعه صادرات محصولات صنایع‌دستی است.

وی به طرح‌های افتتاحی استان در سفر رئیس‌جمهوری به استان اشاره کرد و افزود: این طرح‌ها در حوزه توسعه و ارتقای زیرساخت‌های گردشگری و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی است که با حضور مقامات کشوری همچون ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به بهره‌برداری می‌رسند.

جباری توسعه یک باب هتل در ارومیه، افتتاح یک باب دفترخدمات مسافرتی و گردشگری در ارومیه، کلنگ‌زنی ساختمان المان شمس‌تبریزی‌خوی، بهره‌برداری از فاز اول زیرساخت منطقه گردشگری پردانان پیرانشهر، بهره‌برداری از یک بنای تاریخی در ارومیه، و افتتاح دو واحد اقامتگاه بوم‌گردی در شهرهای مهاباد و ارومیه را از این طرح‌ها برشمرد.