دو موتور اشتغال در همدان

ایران؛ مقصد گردشگری امن دنیا

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با بیان اینکه بسیاری از توریست‌هایی که به ایران سفر می‌کنند در بازگشت امنیت ایران را تبلیغ می‌کنند، گفت: تحریم‌ها باعت قوی‌تر شدن ایران شده است. زوراب پولولیکاشویلی اظهار کرد: اجلاس برنامه پرباری برای ما بوده و با استراتژی‌ها و دیدگاه‌های ایران موافق هستیم.وی گفت: با مدیریت مونسان معاون رئیس‌جمهوری، آینده بسیار خوبی را برای گردشگران ایران پیش‌بینی‌ می‌کنیم. در آینده گردشگران بسیار زیادی به ایران می‌آیند، به‌ویژه با اشاره‌ای که استاندار همدان در زمینه ایجاد اشتغال داشتند این مهم مورد تاکید قرار می‌گیرد.  پولولیکاشویلی اظهار امیدواری کرد: ایجاد اشتغال در این صنعت در ایران و استان همدان ادامه‌دار باشد؛ چرا که یکی از اولویت‌های ما است.

وی با بیان اینکه «می‌دانیم ده‌ها هتل در ایران در حال ساخت است که شغل ایجاد می‌کنند»، اظهار کرد: تمام این سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌هایی که توسط دولت انجام می‌شود کمک می‌کند تا گردشگران بیشتری به ایران وارد شوند. وی با تاکید بر اینکه «بسیاری از تحریم‌ها کمک می‌کند تا قوی‌تر شویم»، افزود: اینجا هستیم که به ایران کمک کنیم تا قدرتمند شود و در نتیجه سازمان جهانی گردشگری را قدرتمندتر کنیم؛ ضمن اینکه مایل هستیم ایران و همدان را به دنیا به‌عنوان یک مقصد گردشگری مطمئن و آرام به دنیا معرفی کنیم.پولولیکاشویلی با اشاره به اینکه «به‌دنبال برگزاری کنفرانسی بین‌المللی در زمینه اکوتوریسم هستیم و انتظار داریم این اتفاق در جمهوری اسلامی ایران رخ دهد» افزود: هر سال این نوع گردشگری در حال محبوب شدن است و مردم بسیاری به روستاها برای دیدار از ظرفیت‌های مختلف این مناطق سفر می‌کنند و ایران نیز به‌خوبی در این حوزه ورود می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون اثرات تحریم‌ها در کاهش یا افزایش شمار گردشگران گفت: معاون رئیس‌جمهوری اوضاع ایران را توضیح دادند؛ اما بسیاری از تحریم‌ها باعث شده ایران قوی‌تر شود، برای هر منطقه مهم است که گردشگری منطقه‌ای خود را معرفی کند و به‌دلایل متعددی که اولین آن می‌تواند کسب تجربه از قومیت‌های مختلف و آشنایی با خانه‌ها و غذاهای سنتی و دومین مساله نیز ایجاد اشتغال باشد برای ما نیز مهم خواهد بود.دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با بیان اینکه توجه به اکوتوریسم از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌کند و حمایت از این بخش گردشگری ویژه‌ای را رقم می‌زند، گفت: معرفی مقاصد جدید گردشگری هدف اصلی است. وی همچنین با اعلام اینکه «معتقدیم در درازمدت مشکل تحریم‌ها رفع خواهد شد و اگر صحبت‌های من موثر باشد در تمام مذاکرات رسمی از ایران سخن خواهم گفت؛ چراکه ایران از نیروهای فعال ما در عرصه بین‌المللی است»، گفت: در درازمدت نه‌تنها برای ایران بلکه برای کل دنیا باید مساله ویزا حل شود.

 زوراب با یادآوری اینکه ویزا از قدیمی‌ترین مشکلات برای سفر کردن است، گفت: به‌خاطر مسائل امنیتی، هر کشوری دیپلماسی خود را برای صدور ویزا دارد؛ اما در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستیم و این کمک می‌کند گردشگران بسیاری در آرامش سفر کنند.وی اضافه کرد: بسیاری از توریست‌هایی که به ایران سفر می‌کنند در بازگشت امنیت ایران را تبلیغ می‌کنند و این نظر شخصی من است که توریسم ایران در درازمدت آرامش خود را به‌دست می‌آورد. وی با اعلام اینکه نخستین فستیوال بین‌المللی صنایع دستی در ایران برگزار خواهد شد، گفت: ایران می‌تواند لیدر این برنامه در کل جهان باشد. زوراب پولولیکاشویلی گفت: ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه جذب توریسم دارد و ما می‌توانیم توصیه‌ها و کمک‌هایی به ایران برای برگزاری برنامه‌های بین‌المللی داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه مرکز صنایع دستی ذیل سازمان جهانی گردشگری در همدان تشکیل می‌شود، گفت: دنیا ایران را به‌عنوان مقصد گردشگری قبول دارد و حضور ۸۰ عضو و دبیر کل سازمان جهانی گردشگری در همدان موید آن است. علی اصغر مونسان اظهار کرد: مدتی‌است که گردشگری ایران نشاط مضاعفی پیدا کرده و حتی در شرایط سخت هم یکی از بخش‌های اقتصادی کشور بوده که توانسته به رشد خود ادامه دهد. وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته رویدادهای بین المللی را تجربه کردیم، اظهار کرد: این رویدادها و حضور گردشگران در کشور نشان می‌دهد دنیا ایران را به‌عنوان مقصد گردشگری قبول دارد و حضور ۸۰ عضو و دبیر کل سازمان جهانی گردشگری موید آن است. معاون رئیس‌جمهوری افزود: در این رویدادها توانستیم ظرفیت‌های ایران را به دنیا معرفی کنیم؛ ضمن اینکه توانستیم با فعالان حوزه گردشگری ارتباط بگیریم و ایران و همدان را معرفی کنیم؛ چراکه کشور ما پر از ظرفیت‌های گردشگری است.

مونسان با بیان اینکه موضوعات‌ مهمی را با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری مطرح کردیم که قرار شد بخش صنایع دستی ذیل سازمان جهانی گردشگری در ایران تشکیل شود، افزود: قرار شد تا مرکز آن در همدان باشد و به زودی این بخش در ایران شکل می‌گیرد.رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری با اشاره به موضوع حساب‌های اقماری سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: متاسفانه هنوز سهم گردشگری را به‌صورت دقیق در گردشگری نداریم که باید حساب آن مشخص شود تا بتوانیم سهم گردشگری در جی‌دی‌پی کشور داشته باشیم و کمک سازمان جهانی می‌تواند در تشکیل این حساب بسیار اهمیت داشته باشد. وی با اشاره به اکوتوریسم گفت: جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی در کشور وجود دارد و اعتقاد داریم بخش طبیعی و اکوتوریسم کشور ما کاملا این ظرفیت را دارد؛ ضمن اینکه مقرر شد از تجربه‌های بین‌المللی برای هرچه بهتر برگزار کردن اکوتوریسم استفاده کنیم و این حوزه را توسعه دهیم.