فضای گلخانه‌ای استان به‌صورت کنترل شده است و با مدیریت دقیق می‌توان با تولید محصول سالم و عاری از مواد آلوده‌کننده علاوه بر دستیابی به محصول کیفی به بهره‌وری مصرف آب نیز دست یافت،همچنین امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری‌ها و آفات در محیط گلخانه نسبت به فضای آزاد آسان‌تر است. از طرفی محصولات حاصل شده از کشت گلخانه‌ای به علت کنترل عوامل موثر در تولید دارای کیفیت بالاتری بوده و امکان صادرات به خارج از کشور را فراهم ساخته و می‌توانیم این تولیدات را تاثیرگذار در افزایش صادرات غیرنفتی بدانیم، در آذربایجان‌شرقی نیز کشت گلخانه‌ای از سال‌ها پیش آغاز شده و سبزی و صیفی، گل‌های زینتی، گلدانی و گیاهان فضای باز از محصولات گلخانه‌ای استان شناخته شده‌اند. ایوب ایرانی فام، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: امروزه یکی از روش‌های کشت محصولات کشاورزی، کشت در فضای گلخانه‌ای است و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان از دیگر مزایای این نوع کشت است. وی افزود: تعداد گلخانه‌های آذربایجان‌شرقی ۳۱۴ واحد به مساحت ۱۶۰ هکتار است که ۸۶ هکتار آن هیدروپونیک و ۷۴ هکتار نیز به‌صورت خاکی است. از نظر پوشش نیز ۱۲۰ هکتار آن پلاستیکی و پلی کربنات و ۴۰ هکتار به‌صورت شیشه‌ای است. وی گفت: در گلخانه‌های استان از نظر نوع محصول ۱۴۱ هکتار به کشت سبزی و صیفی، ۵ هکتار گیاهان زینتی و ۱۴ هکتار به کشت رز شاخه بریده اختصاص یافته است.

 وی ادامه داد: از نظر تولید محصول، ۴۲ هکتار از این گلخانه‌ها به کشت خیار اختصاص دارد که این محصول با عملکرد ۲۰۰ تن در هکتار و به میزان ۸ هزار و ۴۰۰ تن تولید می‌شود، ۵۱ هکتار نیز به گوجه‌فرنگی اختصاص دارد که این محصول با عملکرد ۲۵۰ تن در هکتار به میزان ۱۲ هزار و ۷۵۰ تن تولید می‌شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی متذکر شد: در گلخانه‌های استان سطح زیرکشت فلفل دلمه‌ای یک هکتار و میزان تولید آن ۱۵۰ تن، سطح زیر کشت توت‌فرنگی ۲/ ۱ هکتار با عملکرد ۵۰ تن در هکتار و میزان تولید آن ۶۰ تن است.

 ایرانی‌فام همچنین اظهار کرد: سطح زیر کشت رز شاخه بریده ۱۴ هکتار با عملکرد یک‌میلیون و ۵۰۰ شاخه در هکتار است که در کل ۲۱ میلیون شاخه رز شاخه بریده تولید می‌شود.وی ادامه داد: سطح زیر کشت گل‌های زینتی گلدانی ۵ هکتار با عملکرد ۱۵۰ هزار گلدان در هکتار و میزان تولید ۷۵۰ هزار گلدان است.  وی گفت: اکنون چهار گلخانه به مساحت ۱۰۷ هکتار در استان به همت بخش خصوصی در حال اجراست و شهرک‌های گلخانه‌ای عجب‌شیر، ملکان، کلیبر و بخشی از ظرفیت شهرک گلخانه‌ای جلفا آماده واگذاری است.معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به وجود ۵۷ هکتار تقاضا برای احداث گلخانه و اعتبارات مصوب شهرستانی و استانی از صندوق توسعه ملی در رابطه با احداث گلخانه با اعتبار ۳۵۶ میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: در صورت ارائه تسهیلات این گلخانه‌ها نیز اجرا می‌شود.

ایرانی‌فام با اشاره به اینکه صادرات محصولات گلخانه‌ای روند ثابتی ندارد، ادامه داد: بعضی گلخانه‌داران درخصوص فروش محصولات خود و پایین بودن تقاضا دارای مشکلات هستند و نیاز است زمینه صادرات محصولات آنها به کشورهای دیگر فراهم شود. هادی صفری، یکی از گلخانه‌داران استان نیز گفت: من چند سال است که گلخانه‌ای را احداث کرده‌ام و به تولید گوجه فرنگی و خیار مشغول هستم از زمان آغاز فعالیت علاوه بر خودم ۵ نفر در آن مشغول به فعالیت بودند و درآمد کسب می‌کردند اما به دلیل مشکلات مالی مثل نوسانات ارز، بالا بودن هزینه‌های برق، گاز و در نتیجه بالا رفتن هزینه تمام شده محصول قادر به ادامه فعالیت نشدیم و اکنون فقط خودم مانده‌ام و گلخانه رو به تعطیلی است.