تدابیر استانداری برای صنایع خوزستان

امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌گیرد، بتوانیم فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را نیز اجرایی کنیم. وی با اشاره به رشد بیکاری در استان خوزستان در دو سال اخیر گفت: نرخ بیکاری که در استان و در دو سال گذشته مطرح شده، به‌صورت فصلی و برآوردی است. سال گذشته ۶۵ هزار نفر بیمه شده جدید داشته‌ایم و این آمار ثبت شده است. در این زمینه نباید آمار خام نرخ بیکاری ارائه شود و آمار نرخ اشتغال و بیکاری هر ۵ سال به‌طور دقیق اعلام می‌شود. استاندار خوزستان با اشاره به اقدامات انجام گرفته درخصوص حل مشکلات گروه ملی اظهار کرد: برای گروه ملی تامین مواد اولیه انجام شده و شرایط برای تولید این شرکت فراهم است.  وی افزود: این کارخانه به دلیل اینکه زیان انباشته بالایی دارد و خط تولید آن قدیمی است، قیمت تمام‌شده محصولش بالا است و اگر محصول آن در بورس عرضه می‌‌شد، تولید در آن به صرفه نبود.

شریعتی با بیان اینکه دولت اجازه‌هایی برای گروه ملی صادر کرده که برای هیچ واحد صنعتی دیگری در کشور صادر نکرده است، تصریح کرد: با مجوزی که وزارت صنایع برای گروه ملی فولاد ایران صادر کرد، آنها می‌توانند خارج از بورس محصولات تولیدی خود را در بازار به‌صورت آزاد بفروشند.وی با اشاره به بازگشت سهام فولاد اکسین به گروه ملی گفت: سازمان خصوصی‌سازی در ابتدا راهی به غیر از برگزاری مزایده نداشت و از قبل بارها به بانک هشدار داد ولی با این حال که مزایده برگزار شد باز هم سهام آن به بانک ملی برگشت.استاندار خوزستان درخصوص مشکلات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه گفت: این کارخانه خط تولیدی قدیمی و نیروی مازاد داشته و به همین علت شرایط برای تولید در آن دشوار شده بود.

وی گفت: امسال اورهال در کارخانه هفت‌تپه به شکلی انجام شده که در ۳۵ سال گذشته تاکنون انجام نگرفته است و کارخانه تقریبا به یک کارخانه جدید تبدیل شده است. استاندار خوزستان اظهار کرد: مشکلات کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه نیز مانند گروه ملی فولاد ایران در حال حل شدن است و امیدواریم به زودی همه این مسائل کارگری حل شود. شریعتی در ادامه با اشاره به رشد بودجه استان گفت: در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، بودجه استان ۱۵ درصد در بودجه دولت و ۱۸ درصد در بودجه مجلس رشد داشته است. وی با اشاره به طرح‌های اقتصادی که در استان در حال شکل‌گیری است افزود: پالایشگاه بید بلند ۲ با اعتبار ۲/ ۳ میلیارد دلار، پتروشیمی مسجدسلیمان با اعتبار ۸۵۰ میلیون یورو و فولاد شهید جهان‌آرا با اعتبار ۳۰۰ میلیون یورو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.  استاندار خوزستان افزود: بخش اول فاز ۲ پالایشگاه نفت آبادان با اعتبار ۲/ ۱ میلیارد دلار و بخش دوم این فاز با اعتبار ۷/ ۱ میلیارد دلار در حال انجام است، همچنین خط نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون نیز در حال اجراست و این نیروگاه آماده بهره‌برداری است.

وی اظهار کرد: بیمارستان‌های باغملک، بهبهان و دزفول و کارخانه‌های قند و کاغذسازی و تصفیه‌خانه‌های گنج شهرستان نیز در استان در حال ساخت هستند. شریعتی ادامه داد: طرح بندر خشک اندیمشک، طرح‌های آب و اقدامات دیگری در شهرهای مختلف استان در حال انجام است که نمی‌شود این کارها را از نظر دور داشت.وی عامل مشکلات تنفسی در خوزستان را درختان کنوکارپوس اعلام کرد و گفت: پس از اینکه عامل اصلی که درختان کنوکارپوس بودند شناسایی شدند هرس آنها در دستور کار قرار گرفت؛ البته نمی‌توان همه این درختان را از بین برد اما با اقداماتی مانند هرس آنها را کنترل می‌کنیم.

شریعتی تصریح کرد: به خاطر خشکسالی هرس این درختان امسال کمتر انجام شد برای همین مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها در مقایسه با سال گذشته رشد داشته‌اند ولی به‌طور کلی در سال‌های اخیر در مقایسه با سال‌های ۹۲ و ۹۳ تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. وی درباره نظارت بر توزیع بسته‌های حمایتی گفت: وزارت رفاه توزیع بسته‌های حمایتی را در دستور کار قرار داده و با اصلاحات مدنظر به دنبال جلوگیری از انحرافات به وجود آمده است. استاندار خوزستان یادآور شد: دولت سهم خود را برای طرح مترو پرداخت کرده ولی شهرداری به تعهدات خود عمل نکرد که به تبع تصمیم‌گیری شده تا با واگذاری املاک به تعهدات خود پایبند شود.