وقت خودکفایی در صنعت نفت

نماینده عالی دولت در استان گفت: چشم‌انداز اقتصاد آینده دنیا نشان‌دهنده افزایش تقاضای نفت است و جایگاه استراتژیک ایران به‌عنوان دارنده منابع عظیم این انرژی بر کسی پوشیده نیست. شریعتی نفت را مهم‌ترین مزیت اقتصادی کشور دانست و دیپلماسی صحیح انرژی را ضامن تاثیرگذاری ایران در عرصه بین‌الملل برشمرد و گفت: در این زمینه سازندگان قطعات این صنعت نقش مهمی دارند که باید به آنها اهمیت داده شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: مدیریت راهبردی اقتضا می‌کند که در سمت توسعه، گام‌های بلندتر و سریع‌تری برداشته شود و با وجود تحمیل مشکلات به کشور باید اقدامات سریع‌تر انجام شود؛ به این منظور باید به سازندگان داخلی تکیه کنیم و با بهره‌گیری از ظرفیت مهندسی داخلی و پیمانکاران بومی توسعه این صنعت را شاهد باشیم. وی همکاری‌های بین‌المللی در حوزه نفت را یک ضرورت دانست و گفت: این همکاری‌ها نباید برای تولیدکنندگان و سازندگان داخلی ایجاد محدودیت کند به این دلیل که شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا تجارب خود را در ایران و چاه‌های نفتی خوزستان کسب کرده‌اند. او تصریح کرد: همین شرکت‌ها با آزمون و خطاهای متعدد به جایگاه فعلی خود رسیده‌اند و به همین دلیل می‌توان گفت تولیدکنندگان نیز می‌توانند در این مسیر موفق عمل کنند. این مقام مسوول در استان با تاکید بر اینکه از تکنولوژی‌های بیرونی استقبال می‌کنیم، گفت: نباید خود را معطل و در انتظار خارجی‌ها قرار دهیم، لازم است در این مسیر به سمت خودکفایی برویم. شریعتی خاطرنشان کرد: حضور پیدا نکردن شرکت‌های خارجی در میادین و طرح‌های نفتی ما باعث نمی‌شود که زمین‌گیر شویم به همین منظور باید به شکلی عمل کرد که تولیدکنندگان ما حتی توان رقابت با این شرکت‌ها را پیدا کنند.

وی برگزاری نمایشگاه صنعت نفت را یک فرصت برای تشکیل هلدینگ‌های تجاری و اقتصادی مهم و قدرتمند در زمینه نفت دانست و گفت: جهت‌گیری وزارت نفت و دولت به سمت حمایت از سازندگان و کارآفرینان داخلی است و این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تحقق اهداف تعیین‌شده برای توانمندسازی تولیدکنندگان است.

نمایشگاه نفت در تهران توجیه ندارد

نماینده عالی دولت در استان با انتقاد از برگزاری نمایشگاه نفت در تهران، گفت: خاستگاه نفت، استان خوزستان است و برگزاری این نمایشگاه به‌صورت جداگانه در استان تهران نوعی تمرکزگرایی است.

شریعتی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه در تهران هیچ توجیهی ندارد، گفت: اگر توسعه متوازن در کشور را طلب می‌کنیم و به تمرکز‌زدایی اعتقاد داریم، باید در عمل نیز بر همین اساس اقدام شود.

بیش از ۱۰ هزار قطعه بومی‌سازی شد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز اظهار کرد: در ۹ سالی که از آغاز نمایشگاه نفت و حفاری می‌گذرد به همت مهندسان و سازندگان داخلی بیش از ۱۰ هزار قطعه ضروری صنعت نفت و حفاری بومی‌سازی شد.

احمد محمدی گفت: بومی‌سازی این تجهیزات با نگاه به داخل و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی محقق شده است. وی با تاکید بر ضرورت شناساندن کالاهای موردنیاز صنعت نفت به سازندگان داخلی افزود: کالاهای موردنیاز صنعت نفت باید در اختیار دانشجویان، دانشگاه‌ها و سازندگان قرار داده شود تا این بخش‌ها فعال شوند و در نمایشگاه‌ها تولیدات پایلوت خود را ارائه دهند و در نهایت شاهد اجرای آنها در مقیاس واقعی باشیم.  وی ادامه داد: همزمانی این نمایشگاه با سال حمایت از کالای ایرانی وظیفه خانواده صنعت نفت را سنگین‌تر می‌کند تا بتوانیم به خوداتکایی دست پیدا کنیم و نگاه به بیرون را به نگاه داخلی تبدیل کنیم.  

وی با اشاره به ظرفیت‌های داخلی در تامین نیازهای صنعت نفت افزود: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در مسیر خوداتکایی هستند و می‌توانیم با همکاری در شرایط تحریم‌های ظالمانه از این شرایط خارج شویم.  مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: کیفیت این نمایشگاه هر سال نسبت به سال‌های قبل بهبود پیدا کرده و شرکت‌های توانمند و ماهری پای به این عرصه گذاشته‌اند و دستاوردهای ارائه‌شده در نمایشگاه صنعت نفت استان خوزستان ارتقا پیدا کرده است. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار کرد: این شرکت، یک شرکت ملی است و به همه پهنه جغرافیای ایران متعلق است و عملکرد آن بر همه بخش‌هایی که در آن فعالیت می‌کند، اثر‌گذار است.  محمدی ادامه داد: باید ظرفیت راکد کشورها و استان‌هایی که مرز مشترک جغرافیایی با آنها داریم به خدمت گرفته شود تا بتوانیم در آن سرزمین‌ها نیز فعالیت کنیم.

تحریم‌های داخلی بیشتر اذیت می‌کنند

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران نیز گفت: سازندگان داخلی با تمام توان در شرایط تحریم در خدمت صنعت نفت هستند اما مسوولان نیز باید از ما حمایت کنند تا بتوانیم در این حوزه گام‌های اساسی برداریم.   خیامیان اظهار کرد: توانمندی بسیار خوبی وجود دارد اما باید این توانمندی باور شود. می‌توانیم از تحریم‌ها به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم زیرا اگر این تحریم‌ها به تهدید تبدیل شود، همه از آن ضرر خواهیم کرد.

وی افزود: سازندگان داخلی باید کاری کنند که مدیران توانایی آنها را به‌طور کامل باور و با اطمینان نسبت به خرید کالا از آنها اقدام کنند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران تصریح کرد: سازندگان داخلی با تمام توان در شرایط تحریم در خدمت صنعت نفت هستند اما مسوولان نیز باید از ما حمایت کنند تا بتوانیم در این حوزه گام‌های اساسی برداریم.

خیامیان اظهار کرد: تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی سازندگان را اذیت می‌کنند. در این زمینه باید کسب و کار روان‌سازی شود تا بتوانیم بدون هیچ مشکلی به فعالیت بپردازیم.

وی با اشاره به خروج شرکت توتال از ایران گفت: آماده‌ایم طرحی بزرگ مانند توتال را میان چند شرکت داخلی تقسیم کنیم تا با توان داخلی این طرح‌های عظیم را پیش ببریم و در کشور اجرایی کنیم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران خاطرنشان کرد: باید شرایط برای سازندگان فراهم شود، در این‌صورت می‌توانیم به راحتی فعالیت و برای ساخت اقدام کنیم.