کارنامه «سلامت» استان گلستان

دکتر محمد نعیمی درخصوص اقدامات بهداشتی، درمانی و توسعه‌ای دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال‌های اخیر گفت: در طرح تحول سلامت سال ۹۳ و همزمان با نخستین سال اجرای طرح تحول سلامت احداث یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی در آزادشهر را داشتیم. قبل از سال ۹۳ برای بیماران سرطانی تخت بستری شیمی درمانی نداشتیم که این اقدام در سال ۹۳ انجام و تعداد ۲۴ تخت بستری برای این بیماران ایجاد شد، ضمن اینکه تعداد ۲۰ تخت هم برای بیماران سرطانی سرپایی داریم که می‌توانند خدمات بگیرند.وی افزود: بیمارستان فاطمه الزهرا(س) مینودشت در سال ۹۴ و توسعه فاز دوم بیمارستان رسول اکرم(ص) که بخش عمده‌ای از بیماران شرق استان را پوشش خدمات درمانی می‌دهند نیز اجرا شد. نعیمی در ادامه از افتتاح مرکز تخصصی قلب بیمارستان صیاد شیرازی گرگان در سال ۹۴ خبر داد که ۵۶ تخت به ظرفیت بیمارستان صیاد شیرازی اضافه کرد.

وی افزود: سال ۹۵ فاز دوم بیمارستان حضرت معصومه(س) تکمیل شد که از ۳۲ به ۶۴ تخت ارتقا پیدا کرد. بیمارستان کلاله از ۹۶ تختخواب به حدود۱۶۰ تختخوابی افزایش پیدا کرد. جایگزین بیمارستان شهدای بندرگز که کاملا فرسوده بوده و در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید هم اکنون با ظرفیت ۱۱۲ تخت در بخش‌های داخلی، جراحی، اطفال، اورژانس، سی‌سی‌یو و دیالیز در حال خدمات‌رسانی است. معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی گلستان در ادامه گفت: قبل از احداث و افزایش تخت‌های بیمارستانی در شهرستان‌های استان در اورژانس بیمارستان صیاد شیرازی در مرکز استان تعداد زیادی از بیماران را داشتیم که می‌توانستند در شهرهای خودشان و نزدیک‌ترین منطقه خدمات درمانی را دریافت کنند.خوشبختانه اکنون این خدمات به‌صورت گسترده در مناطق نزدیک سکونت به بیماران عزیز استان ارائه می‌شود. البته بعضی از این بیمارستان‌ها نیمه‌تمام و به دلیل عدم تخصیص منابع نیمه‌کاره رها شده بودند که در این مقاطع تکمیل شدند و به بهره‌برداری رسیدند.وی گفت: بخش سوختگی بیمارستان ۵ آذر نیز از دیگر طرح‌هاست که این بخش هم که خود به‌عنوان یک بیمارستان است از ضرورت‌ها بود که شامل ۴ اتاق عمل مجهز سوختگی و ترمیمی و ۲۴تخت سوختگی با تمام اختصاصات می‌شود که در سال ۹۴ تجهیز شد و در حال بهره‌برداری است.

نعیمی با اشاره به بخش دیالیز گفت: تا قبل از سال ۸۰ دیالیز تنها در دو شهر گرگان و گنبد انجام می‌شد ولی اکنون تقریبا در تمام شهرهای استان به جز سه شهری که در آن بیمارستان نداریم دیالیز برای بیماران صورت می‌گیرد. البته در گالیکش هم یک مرکز ۵ تختخوابی دیالیز دایر شده است.وی تصریح کرد: تدبیری که وزارت بهداشت انجام داد این بود که در کل استان از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت تعداد ۲۰۷ تخت ویژه افزایش پیدا کرد.طرح دیگری هم که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهیم رساند توسعه اورژانس بخش‌های بستری بیمارستان ۵ آذر به ظرفیت ۱۴۰ تخت است که از این تعداد ۲۰ تخت آن ویژه است که به ظرفیت استان افزوده می‌شود.

وی درباره ۳ شهر گالیکش، مراوه تپه و گمیشان که بیمارستان ندارند هم گفت: پیگیر هستیم و خوشبختانه در مراوه تپه با توجه ویژه مقام معظم رهبری از سوی بنیاد علوی اکنون احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی را در حال اجرا داریم که بیش از ۳۵‌درصد پیشرفت دارد. برای دو بیمارستان دیگر هم با توجه به هماهنگی و همکاری استاندار، نمایندگان استان در مجلس، مسوولان محلی و البته خیران که در بسیاری از خدمات انجام شده ما را یاری کردند در گمیشان ۴ هکتار زمین و در گالیکش ۵ هکتار زمین در اختیار ما گذاشتند و در بودجه سال‌جاری ۵ میلیارد تومان برای گالیکش و ۴ میلیارد تومان هم برای گمیشان اعتبار مصوب دیده شده است که برای این طرح‌ها فازهای مطالعاتی و مجوزهای سازمان برنامه در حال اخذ است و با تکمیل این ۳ بیمارستان مجموعا ۳۰۰ تخت به ظرفیت تخت‌های استان افزوده می‌شود.نعیمی در ادامه طرح دیگری که در بخش آموزش عالی انجام شده و اوایل سال ۹۸ به اتمام می‌رسد را ساخت دانشکده پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی دانست که ۲۰۰ مترمربع زیر بنا دارد و یک فضای آموزشی کاملا استاندارد است.وی گفت: این طرح بیش از ۴۰‌درصد پیشرفت دارد. کلاس‌های استاندارد، مرکز مهارت بالینی و مرکز برگزاری آزمون‌های دیجیتال در این مجموعه دیده شده است که باعث ارتقای شاخص‌های آموزشی خواهد شد.نعیمی افزود: طرح دیگر احداث سلامتکده طب ایرانی است که از ابتدای سال ۹۶ آغاز شده و امیدواریم در ایام دهه فجر سال‌جاری به اتمام برسد. اکنون تجهیز آن در حال انجام است.

تاثیر تحریم‌ها

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی گلستان در ادامه درباره تاثیر تحریم‌ها در اجرای طرح‌های خدماتی گفت: اگر بخواهیم از این مرحله به سلامت عبور کنیم باید نگاه خود را به ظرفیت‌های درون کشور معطوف کنیم. در سال‌های اول انقلاب حدودا ۸۰‌درصد دارو و ملزومات پزشکی خود را از خارج وارد می‌کردیم و همان زمان هم تحریم شدیم و یک جنگ ۸ ساله هم به ما تحمیل شد اما چون نگاه ما به ظرفیت‌های داخلی و توام با اعتماد به مردم بود آن مرحله را توانستیم پشت سر بگذاریم و به شرایطی برسیم که اکنون بیش از ۹۵‌درصد داروی مورد نیاز و بیش از ۹۷‌درصد ملزومات مورد نیاز را خودمان تولید می‌کنیم. در کنار آن بیش از ۸۰‌درصد از تجهیزات پزشکی مورد نیاز را با ظرفیت جوانان خود تولید می‌کنیم. بنابراین با وجود چنین ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی نباید دچار اضطراب شویم.

تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی

وی در ادامه گفت: در استان گلستان به مدیریت استاندار در چند جهت به حوزه سلامت کمک می‌شود. توجه جدی استاندار به تسهیل امور درجهت توسعه زیرساخت‌های سلامت در استان باعث شده با شوراهای شهر مرکز استان و شهرستان‌ها مشکلی نداشته باشیم. با توجه به اینکه در سال ۹۵ کل منابعی که از استان به دانشگاه تعلق گرفته بود حدود ۳۷۰میلیون تومان بود سال گذشته توانستیم حدود ۶ میلیارد تومان از منابع استانی جذب کنیم.

نعیمی تصریح کرد: سال گذشته توانستیم ۸/ ۱میلیارد تومان از محل منابع ملی اعتبار بگیریم که با پیگیری انجام شده توسط نمایندگان برای امسال ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای تکمیل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توانستیم اعتبار جذب کنیم که با رایزنی سازمان برنامه ۹۵‌درصد آن در سه ماه اول سال دریافت شد که این حمایت‌ها در سال ۹۷ همچنان تداوم دارد. نعیمی درخصوص پایگاه‌های اورژانس نیز گفت: در ۲ حوزه زیرساخت‌های اورژانس و خدمات اورژانس توفیقاتی رخ داده است. ۵۴ پایگاه اورژانس داریم که ۹۶ آمبولانس کاملا عملیاتی در اختیار دارند و احداث ۱۲ پایگاه اورژانس بین جاده‌ای را در سال‌جاری داریم که به تعداد فوق افزوده می‌شود.