به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، محمد نوری اظهار کرد: ۲۲ کیلومتر انتهایی ۱۰ رودخانه مهم که به خلیج گرگان منتهی می‌شوند لایروبی شدند که حجم آن ۳۰۰میلیون مترمکعب است. وی با بیان اینکه برنامه‌هایی براساس مطالعات اضطراری انجام شده است، گفت: حدود ۴۳میلیارد تومان اعتبار برای اقدامات اجرایی کوتاه‌مدت و مطالعات بلندمدت برای نجات خلیج گرگان نیاز است. مدیر فنی شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه با بررسی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که لایروبی کانال آشوراده به‌عنوان راهکار کوتاه‌‌مدت می‌تواند مفیدتر از سایر سناریوها باشد، اذعان کرد: در کارگروه تخصصی نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله شرح خدمات مطالعات جامع را تدوین کردیم که محورهای آن تمام عوامل موثر در خلیج گرگان را دربرمی‌گیرد.

نوری به اثرات سدسازی بر خلیج گرگان اشاره کرد و افزود: به جرات می‌توان گفت اثرات سدسازی بر خلیج گرگان بسیار ناچیز بوده است، چراکه در بالادست خلیج گرگان تنها سد نومل با حجم ذخیره ۷میلیون متر مکعب را داریم که این سد اثر ناچیزی از لحاظ کمی و کیفی بر خلیج گرگان دارد و فکر می‌کنیم باید به این مسائل به‌صورت کارشناسی توجه و از اظهار نظرهای غیرکارشناسی اجتناب کرد.

پژوهشگر و مشاور طرح نجات خلیج گرگان نیز در این نشست اظهار کرد: ممکن است گفته شود با باز کردن کانال‌ها و چرخش آب بوی تعفن کمتر می‌شود اما به‌طور کامل از بین نمی‎رود، چرا که بوی تعفن عمدتا از تغذیه‌گرایی و بوی جلبک‌ها است. داود رضا عرب گفت: شرایط اضطرار خلیج گرگان به لحاظ کمی نیست و نگرانی ما ایجاد ریزگرد است. وی با اشاره به کاهش کمیت آب خلیج گرگان و اهمیت نقش مردم در نجات خلیج گرگان اظهار کرد: یکی از راهکارهای نجات خلیج گرگان وتالاب میانکاله بهره‌گیری از مشارکت مردمی است.

عرب به اقدامات مشابه در دریاچه ارومیه اشاره کرد و یادآور شد: در سال‌هایی که احیای دریاچه ارومیه را دنبال می‌کنیم میزان کشت اراضی کشاورزی و تعداد چاه‌های غیرمجاز افزایش یافته است.