علی عابدینی اظهار کرد: مرکز ملی گردوخاک اهواز از سال ٩٥ شروع به فعالیت کرده است و از آغاز فعالیت آن به دنبال این بودیم تا این مرکز با مرکز شهر بارسلون وارد فعالیت مشترک شده و قرار است تا مرکز اهواز بین‌المللی شود.وی افزود: به همین منظور برنامه‌هایی نیز درخصوص تجهیز و به روز‌رسانی مرکز هواشناسی استان در نظر گرفته شده است.معاون پیش‌بینی و تحقیقات سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: از چند ماه قبل پیش‌بینی فصلی داشتیم که بارندگی خوبی در استان خواهیم داشت که تاکنون این موضوع محقق شده و به‌صورت کلی سال آبی خوبی برای خوزستان پیش‌بینی شده و در همین راستا احتمال وقوع پدیده گرد و غبار در سال پیش رو کم شده است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان نیز گفت: افزایش پدیده گردوغبار در سال‌های اخیر باعث ایجاد سیل مهاجرت از خوزستان شده است.فرامند هاشمی‌زاده اظهار کرد: پدیده گرد و خاک در خوزستان انکار ناپذیر شده و برگزاری چنین همایش‌هایی باعث هم‌افزایی دانش تخصصی در این زمینه می‌شود.وی افزود: مساله ریزگرد همیشه با ذات و طبیعت استان همراه بوده اما به دلایل مختلفی در سال‌های اخیر تشدید شده است. در گذشته یک کمربند سبز در کل استان وجود داشت که متشکل از تالاب‌ها و زمین‌های کشاورزی و نخیلات بود. این کمربند سبز به مرور زمان و در اثر دخالت عوامل انسانی از بین رفته است.

هاشمی‌زاده اظهار کرد: افزایش خطوط حمل‌و‌نقل در استان و احداث مجتمع‌های صنعتی بزرگ دخالت بسیاری در روند معمول طبیعت ایجاد کردند و خشکسالی نیز تشدید‌کننده این روند بود. متاسفانه ما هیچ برنامه‌ای برای مقابله با خشکسالی نداشتیم و توازن طبیعت را برهم زدیم.معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: عدم توجه به نقش مردم در زمینه همراهی به منظور مقابله با تهدیدات خشکسالی نیز یکی از عوامل مهم در وضعیت امروزی استان محسوب می‌شود. در چند سال اخیر عدم توجه طراحان و مهندسان در راستای جلوگیری از هدرروی انرژی و ورود گرد و خاک به منازل ساکنان استان نیز مورد بی‌مهری واقع شد.

هاشمی‌زاده با تاکید بر اینکه وضعیت آب‌وهوایی استان در چند سال اخیر باعث شده تا سیل مهاجرت از استان ایجاد شود، تاکید کرد: جلوگیری از دخالت بی‌برنامه و مخرب انسان باید در برنامه مسوولان گنجانده شود. در سال‌های اخیر بسیاری از طرح‌ها بدون توجه به شاخص‌های زیست‌محیطی احداث شده‌اند.وی افزود: شناسایی و اولویت‌بندی کانون‌های گرد و غبار یکی از اقدامات موثری بود که از سوی استانداری خوزستان در چند سال اخیر انجام گرفت و اعتبارات بسیار خوبی نیز در زمینه مقابله با گرد و غبار در نظر گرفته شد. در کنار همه فعالیت‌های انجام شده در زمینه مقابله با گرد و غبار اما مردم خوزستان ناچار هستند با این پدیده زندگی کنند و باید تلاش کرد شرایط را برای تحمل این موضوع راحت‌تر کرد.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: در دهه ٩٠ عمدتا منبع گرد و خاک‌های خوزستان داخلی بوده و علت اصلی این رخداد وقوع خشکسالی است.محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: چند سال گذشته شاهد بارش‌های خوبی در استان بوده‌ایم و تاکنون رتبه سوم کشور را از لحاظ بارش داشته‌ایم.وی افزود: دو مدل گرد و خاک گریبان گیر استان شده است که از دو کانون داخلی و خارجی وارد استان می‌شوند. کانون‌های جنوب شرق عراق بسیار فعال هستند و فاصله بسیار کمی با استان خوزستان دارند. گرد و خاک این کانون ممکن است یک هفته نیز بمانند.سبزه‌زاری با اشاره به اینکه گرد و خاک‌های داخلی غلیظ‌تر اما زودگذر هستند، اظهار کرد: کانون‌های کوچکی نیز در عراق پراکنده شده‌اند که باز هم وضعیت استان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: مجموعه داده‌های آماری در ٤٠سال اخیر نشان می‌دهد که مجموع بارش باران در شهر اهواز کاهش و روند دمایی نیز افزایش یافته است. جنوب شرق اهواز حدود ٧٠ درصدش زمین کشاورزی بوده که در اثر سدسازی بی‌رویه و خشکسالی در این زمان به کانون ریزگرد تبدیل شده است.