اختصاص اعتبار به پژوهش‌های کاربردی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز گفت: تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۵ برابر تکلیف قانونی که قانونگذار برعهده ما قرار داده است را از محل اعتبارات استانی در راستای حل مشکلات استان به پژوهش‌های کاربردی اختصاص داده‌ایم.امید حاجتی اظهار کرد: در حوزه اعتبارات پژوهشی درخصوص قانون یک‌درصد (اختصاص یک‌درصد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به امر پژوهش)، دانشگاه و کارگروه پژوهش استان، مجموعه خبرگان برنامه‌ریزی و توسعه استان ارزیابی‌های لازم را انجام داده‌اند و نهایتا حدود ۲ میلیارد تومان به طرح‌های کوچک و موردنیاز استان در حوزه پژوهش اختصاص داده می‌شود که این مقدار تکلیف قانونی است که برعهده ما قرار دارد.وی افزود: علاوه بر این در حوزه پژوهش‌های کاربردی که در بخش‌های مختلف در جهاد دانشگاهی، بنیادنخبگان، دانشگاه شهیدچمران و پارک علم و فناوری انجام می‌شود، موضوعات پژوهشی که به مشکلی از مشکلات استان بپردازند و در این زمینه راهکار ارائه دهند را بدون هیچ محدودیتی در دستور کار قرار داده‌ایم و تاکنون چند میلیارد تومان اعتبار مصوب کرده و به این دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

حاجتی درخصوص افزایش آمار بیکاری در دو سال اخیر در استان، تصریح کرد: اگر اطلاعات و آماری که در زمینه بیکاری مطرح می‌شود براساس اطلاعات سرشماری به سرشماری یا براساس طرح نیروی کار دوره قبل و دوره جدید یا حتی براساس اطلاعات یک دوره خاص و فصل نظیر آن در دوره قبل باشد، نتایج آماری متفاوتی درباره بیکاری به‌دست خواهد آمد.وی با اشاره به اینکه باید در کنار این آمار به نرخ‌های دیگری مانند نرخ مشارکت نیز توجه شود، گفت: در مجموع چیزی که مشخص است اینکه رکودی بر کشور حاکم است و منابع دولتی نیز تحت‌تاثیر آن قرار گرفته‌اند. خوزستان نیز از این نظر بی‌نصیب نیست، به‌خصوص که همیشه گفته‌ایم خوزستان استانی است که ساختار اقتصادی آن، یک و نیم برابر دولتی‌تر از دیگر استان‌ها است.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: به همین دلیل هر بحرانی که در حوزه منابع به دولت تحمیل می‌شود، اثر آن به‌صورت فزاینده در خوزستان به‌خاطر ساختار اقتصاد دولتی آن، بیشتر است. در مساله بیکاری نیز همین‌طور است، وقتی رکودی در فعالیت‌ها و درآمد دولت ایجاد می‌شود، اثر آن ناخودآگاه در استان‌هایی که مانند ما اقتصاد دولتی بیشتری دارند، بیشتر است.

حاجتی خاطرنشان کرد: براساس آمار فصلی طرح نیروی کار، وضعیت مناسبی از نظر نرخ بیکاری در استان نداریم. البته تلاش‌های زیادی در استان انجام شده است و براساس آمارهای تامین اجتماعی افراد جدیدی در حوزه‌های مختلف مشغول به‌کار شده‌اند اما وضعیت استان از نظر نرخ بیکاری مناسب نیست و باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود. بر اساس طرح نیروی کار ما بعد از کرمانشاه دومین استان از نظر وضعیت نامطلوب نرخ بیکاری هستیم.معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید‌چمران اهواز نیز گفت: خوزستان با داشتن منابع عظیم انرژی، صنایع بزرگ پتروشیمی، توسعه نیشکر و کشاورزی جایگاه اول کشور در تولید ناخالص را دارد.

علی حقیقی اظهار کرد: رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، توسعه مراکز تحقیقاتی، افزایش حجم قراردادهای پژوهشی میان صنایع مختلف و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نشان‌دهنده ایجاد تحولات مثبت در این زمینه است، اگرچه در این زمینه نیاز به شتاب بیشتری است.حقیقی ادامه داد: پژوهش، یک فرهنگ و باور است و این فرهنگ، باور و روحیه پرسشگری باید از کودکی تقویت شود. در مدارس باید روحیه پژوهش پرورش داده شود زیرا این باور منجر به تولید علم در دانشگاه‌ها و ایجاد کارآفرینی در جامعه می‌شود. متاسفانه در کشور بار پژوهش عمدتا بر دوش دانشگاه است و بعد از دانشگاه مراکز علمی، شرکت‌ها و پارک‌های علم و فناوری هستند که بار پژوهش‌ها را برعهده دارند.حقیقی افزود: خوزستان درگیر مشکلات زیادی همچون معضل ریزگردها و مشکلات اجتماعی زیست‌محیطی است که مشکلات جدی هستند. خوزستان بیشترین منابع آب کشور را دارد و شایسته نیست که کشاورز استان بیکار شود یا مردم شهرستان‌های آبادان و خرمشهر مشکل آب آشامیدنی داشته باشند.

 همچنین تنوع اقوام در خوزستان به‌رغم اینکه یک فرصت است، بعضا می‌تواند تبدیل به تهدید شود. همه این مسائل نشان‌دهنده این است که دانشگاه شهید چمران اهواز باید نقش جدی‌تر و مهم‌تری داشته باشد.وی ادامه داد: یکی از وظایفی که دانشگاه شهید چمران اهواز برای خود تعریف کرده است مدیریت و مهار ریزگردها و حفاظت از محیط‌زیست است، این موضوع شامل جنبه‌های فنی، مهندسی و اجتماعی، توسعه و مدیریت جامع منابع آب و انرژی در استان، توسعه پایدار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تعلیم و تربیت آموزش عالی و سلامت جسمانی و روانی استان، توسعه فناوری‌های متناسب با کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان، تحقق شعار دام سالم غذای سالم و انسان سالم و آخرین ماموریت ظرفیت‌سازی در زبان و فرهنگ و تنوع اقوام در خوزستان است. امیدواریم سایر دانشگاه‌های خوزستان که به‌صورت تخصصی کار می‌کنند، وارد این عرصه شوند.