شرط افتتاح کامل طرح غدیر

صادق حقیقی‌پور اظهار کرد: اگر اکنون تعمیرات این کانال انجام نشود تابستان سختی را پیش رو خواهیم داشت زیرا در تابستان مصرف آب بیشتر است و تعمیرات به سختی انجام می‌شود.وی افزود: تصفیه‌خانه‌های آب اهواز با تمام ظرفیت در مدار هستند و برنامه این است که آب اهواز در این سه ماه از طریق تصفیه‌خانه‌ها و رودخانه کارون تامین شود.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اظهار کرد: اگر مردم مدیریت مصرف کنند ما هم می‌توانیم کانال را تعمیر کنیم و هم تابستان آینده را به خوبی پشت سر بگذاریم. شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز قطعا تمهیداتی اندیشیده که مشکل آب شرب اهواز را حل کند.

 کیفیت نامطلوب آب در شهرهای پایین‌دست

حقیقی‌پور گفت: شمال استان خوزستان و قسمتی از شرق استان در بحث کیفیت آب مشکلی ندارند و مشکل اصلی در بخش کمی آب است به خصوص در شهرهایی که از آب زیرزمینی استفاده می‌شود. در ۱۰سال گذشته یک دوره خشکسالی داشتیم و به همین دلیل سطح آب‌های زیرزمینی کاهش پیدا کرد.وی افزود: می‌توان گفت بالای ۹۰ درصد افراد در این مناطق از آب شیرین‌کن استفاده نمی‌کنند. در کنار مشکل کمی آب در این مناطق فرسودگی شبکه توزیع آب نیز دیگر مشکل مردم است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به مشکل کیفیت آب در بخش مرکزی استان اعلام کرد: دشت آزادگان، شوشتر، رامهرمز، رامشیر، اهواز و امیدیه شهرهایی هستند که آب آنها از رودخانه کارون و کرخه تامین می‌شود و کیفیت ‌ای‌سی‌آب در آنها در حد ماکزیمم مجاز است. وی گفت: اما در شهرهای پایین‌دست استان مانند آبادان، خرمشهر، بندر امام خمینی و بندر ماهشهر کیفیت آب مناسب نیست و تقریبا همه مردم از آب شیرین‌کن استفاده می‌کنند.

 طرح غدیر ۵۵ درصد استان را پوشش خواهد داد

حقیقی‌پور با بیان اینکه طرح غدیر برای آبرسانی شهر اهواز از سال ۹۳ به‌صورت ناقص اجرا شده بود، تصریح کرد: طرح غدیر در سال ۹۷ قسمت زیادی از شهر اهواز را تحت پوشش قرار داد. قبل از اجرای طرح غدیر که آبرسانی از طریق رودخانه کارون انجام می‌شد مردم به دلیل کدری آب از آب شیرین‌کن برای تامین آب شرب خود استفاده می‌کردند و همچنان نیز از این دستگاه در منازل استفاده می‌کنند.

وی افزود: در افق طرح غدیر آب آشامیدنی شهرهای تحت پوشش از سد دز باید تامین شود ولی اکنون به دلیل مسائل اعتباری به‌صورت مرحله‌ای از سد کرخه تامین می‌شود. با اجرای این طرح‌های جامع آبرسانی مشکل آب آشامیدنی شهر اهواز حل خواهد شد.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اینکه کیفیت آب سد دز حداقل ۴ برابر بهتر از کیفیت آب سد کرخه است، اظهار کرد: ‌ای‌سی آب سد دز در حدود ۵۰۰میکروموس است در حالی‌که ‌ای‌سی آب رودخانه کرخه تا ۲ هزار میکروموس هم می‌رسد ولی در بیشتر مواقع حدود ۱۶۰۰میکروموس است.وی گفت: طرح غدیر ۵۵ درصد استان خوزستان را پوشش خواهد داد. شهرهایی مانند اهواز، آبادان، خرمشهر، سوسنگرد، بستان و شادگان تحت پوشش طرح غدیر قرار خواهند گرفت. به شرطی که شبکه توزیع به موقع بازسازی و اورهال شود کیفیت آبی که به دست مردم خواهد رسید درحدی است که نیازی به آب تصفیه کن ندارد.

 اتمام طرح وابسته به اعتبارات

حقیقی‌پور با بیان اینکه برای شهرهای جنوب شرق استان همچون ماهشهر، بندر امام خمینی، رامشیر، رامهرمز، امیدیه و آغاجاری دو طرح آبرسانی در دست داریم، اظهار کرد: برای شهرهای جنوب شرق استان و شهرهای نوار حاشیه خلیج فارس برنامه داریم در کوتاه مدت از آب شیرین‌کن استفاده کنیم که کیفیت بسیار خوب و تکنولوژی به‌روزی دارد و در اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس هم از این طرح استفاده می‌شود.  وی افزود: طرح اصلی آبرسانی به این شهرها طرح سد کوثر است ولی به دلیل اینکه طرح سد کوثر زمان‌بر است و نیاز به اعتبارات بیشتری دارد به‌طور موقت تا زمان تامین اعتبارات برای این شهرها از آب شیرین‌کن استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به طرح آبرسانی به شهرهای شمال شرق استان از طریق سد کارون ۳ تصریح کرد: روی کاغذ این طرح‌ها ۳ ساله است ولی با توجه به وضعیت اقتصادی و اعتبارات به این زودی تمام نمی‌شوند.  به همین دلیل می‌خواهیم برای شهرهای جنوبی استان که کیفیت آب آنها در وضعیت قرمز است به‌طور موقت آب شیرین کن نصب کنیم. وی گفت: امسال بودجه خوبی برای طرح غدیر اختصاص داده شد و توانستیم خط دوم غدیر را وارد کار کنیم و بحران شهرهای آبادان و خرمشهر حل شود ولی اگر اعتبار مثل سال‌های قبل به دست ما برسد طرح غدیر به این زودی و تا ۱۰ سال آینده تمام نمی‌شود.