موانع صادرات به افغانستان

محسن احتشام در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی که با حضور مشاور معاون وزیر و مسوول هماهنگی امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مجلس و دیگر مسوولان استانی برگزار شد، بیان کرد: نظرات و پیشنهاد‌های بخش خصوصی جنبه علمی و کارشناسی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه اعتقاد داریم تصمیماتی غیر موثر و غیر کارآ در حوزه صادرات گرفته شده که از مبنای مدیریت استراتژیک برخوردار نیست، گفت: مدیران حوزه اقتصادی باید تفکر استراتژیک داشته و مبنای تصمیم‌گیری‌هایشان مفاهیم مدیریت استراتژیک باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان این مطلب که فضای کسب و کار نشأت گرفته از فضای کسب و کار بین‌المللی است، افزود: تصمیم‌گیری‌ها باید فعالان اقتصادی را از بحران‌های فضای کسب کار دور کند و به سمت اهداف ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و ارزآوری هدایت کند.

احتشام با اشاره به موانع پیش روی صادرکنندگان بیان کرد: پیمان‌سپاری ارزی از جمله مشکلات صادرکنندگان بوده که از ابتدای سال مطرح است. وی با بیان اینکه چالش‌های محیط کسب‌و‌کار به درستی تجزیه و تحلیل نشده است، افزود: باید چاره‌ای اندیشیده شود که فعالان اقتصادی را از چالش نجات داد و به سوی اهداف توسعه اقتصادی هدایت کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به واقعی شدن قیمت پایه صادراتی افزود: در شرایط کنونی صادرکننده‌ها سر درگم هستند و نمی‌دانند محصولات را با چه نرخی صادر کنند. احتشام با تاکید بر اینکه باید قیمت‌های پایه صادراتی بر اساس فروش واقعی صادرکننده باشد، گفت: چگونگی برگشت ارز باید با توجه به محدودیت‌های موجود باشد. وی اظهار کرد: همچنین بخشنامه صادراتی از تصمیم استراتژیک برخوردار نیست؛ چراکه صادرکنندگان را به هدف تحقق صادراتی نمی‌رساند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: در استان مرزی خراسان جنوبی که پیشرو صادرات است انتظار داریم یکسری موانع موجود از جمله ضعف زیرساخت‌های تردد در محور ماهیرود – فراه (افغانستان) برطرف شود؛ زیرا این مسیر استاندارد نیست؛ در حالی‌که سرمایه‌گذاری خوبی در این مرز انجام شده است.

 وی با اشاره به غیر فعال بودن نمایندگی وزارت خارجه در بیرجند بیان کرد: فعالیت این نمایندگی نقش مستقیمی در توسعه صادرات داشته که خواستار فعال شدن آن هستیم.

احتشام، گمرک نشدن بازارچه میل ۷۳ و بازارچه یزدان را از دیگر مشکلات دانست و اظهار کرد: این بازارچه‌ها در تسهیل مراودات ایران به کشور افغانستان می‌تواند نقش زیادی ایفا کند.

وی ادامه داد: مرز مشترک طولانی با کشور افغانستان داریم؛ اما از ظرفیت‌های بازار این کشور به نحو احسن استفاده نمی‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: گمرک شدن میل ۷۳ و بازارچه یزدان بیشترین صادرات کالا را در زمان فعال بودن داشته است که باید فعال شود در این زمینه مراودات، مذاکرات و مکاتبات زیادی با طرف افغان شده و طرح توجیهی برای رایزن افغانستان نوشته‌ایم که می‌توان تقابل دوطرفه در این مرز ایجاد کرد. وی عدم توازن تجاری را از دیگر مشکلات دانست و عنوان کرد: طرف‌های افغان مدام از ما انتظار دارند توازن تجاری رعایت شده و صادرات و واردات هر دو توسط ایران و افغانستان انجام شود. از طرفی تعرفه ترجیحی از مدت‌ها پیش قرار بود در افغانستان برقرار کنیم اکنون نیز خواهان این موضوع هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های قانونی مرزنشینان استفاده نمی‌شود؛ یادآور شد: مرزنشینان ثروت بزرگی برای استان هستند، بنابراین با فراهم کردن اشتغال از طریق خرده فروشی امکان ماندگاری آنها در مرز بیشتر می‌شود. این فعال اقتصادی با اشاره به نبود ریسک‌پذیری در بازار افغانستان افزود: صندوق ضمانت صادراتی این ریسک را پوشش نمی‌دهد که در این زمینه مکاتباتی انجام شد؛ اما می‌طلبد این موضوع پیگیری شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بر لزوم مدیریت واحد در پایانه مرزی میل ۷۸ تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود هماهنگی بیشتری بین سازمان‌های متولی باشد، چون با تراکم زیادی در مرز مواجهیم.

وی اضافه کرد: صادرکنندگان بابت صف‌های طولانی و روند ترخیص برای ورود به بازار افغانستان گلایه‌مند هستند که باید چاره اساسی کرد تا زمینه مراودات با افغانستان تسهیل شود.

احتشام با اشاره به فعالیت‌های اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: این اتاق ۵۹۸ عضو دارد که از این تعداد ۴۳۵ عضو حقیقی و ۱۶۱ عضو حقوقی هستند.  وی در پایان با اشاره به اینکه کمیسیون‌های کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و سرمایه‌گذاری اتاق بیرجند بازوان شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هستند، افزود: در اتاق بازرگانی بیرجند کمیسیون‌های زیادی با موضوعات مختلف، ۱۵جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و بیش از ۴۰ سمینار آموزشی برای آشنایی تجار در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و سازمانی برگزار شده است. در این مراسم مشاور معاون وزیر و مسوول هماهنگی امور استان‌های وزارت صنعت،معدن و تجارت با قدردانی از خدمات صادر کنندگان و صنعتگران استان بیان کرد: تلاش این عزیزان باعث رونق اقتصاد در استان شده است.

موفق افزود: با وجود موانع درصادرات فعالیت‌های زیادی توسط فعالان این عرصه صورت گرفته است و صادر کنندگان با تلاش خودشان اتفاقات خوبی را در کشور‌ رقم زده‌اند.

ایرج موفق صادرات کشور را در سال جاری ۳۱ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است و۳۰ درصد از صادرات کشور توسط استان خراسان جنوبی انجام می‌شود. وی با بیان اینکه در حوزه صادرات هر استان باید با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد دیده شود، گفت: شرایط استان خراسان جنوبی نسبت به استان‌های دیگر کشور متفاوت است که باید در حوزه صادرات در نظر گرفته شود. مشاور معاون وزیر و مسوول هماهنگی امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت مرزی استان اظهار کرد: فعال سازی نمایندگی امور خارجه در استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا بتوان از ظرفیت‌های کشور افغانستان در جهت رونق صادرات استفاده موثرتری صورت گیرد.

موفق ادامه داد: استان خراسان جنوبی با دارا بودن ۴۳ نوع ماده معدنی به عنوان قطب معدنی کشور مطرح است که امیدواریم با استخراج و کشف معادن جدید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده شود. نماینده شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان نیز در این مراسم بیان کرد: با توجه به اینکه در جنگ اقتصای قرار داریم، فعالیت‌های صادراتی جهاد در راه خداست و از این رو صادرکنندگان در راه خدا جهاد می‌کنند.

عبادی ادامه داد: افغانستان ظرفیت مناسبی برای صادرات و همچنین واردات دارد که امیدواریم از ظرفیت آن به‌طور کامل استفاده شود تا شاهد صف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز نباشیم. عبادی فعال سازی بازارچه‌های مرزی را حائز اهمیت دانست و گفت: دفتر نمایندگی امور خارجه ۶ سال قبل با تلاش‌ها زیاد تاسیس شد که قرار شد امکاناتی از طریق استانداری به آن داده شود و مورد توجه استانداری‌ها در ادوار مختلف قرار گیرد؛ولی اکنون مدتی است که تعطیل شده است. نماینده شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان ادامه داد: نمایندگی وزارت خارجه نقش موثری در صادرات و واردات استان دارند و همچنین به معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری و صنایع دستی کمک می‌کند.