متروی تبریز روی ریل تکمیل

مولوی به تعطیلی برخی ایستگاه‌ها همچون ایستگاه‌های ۱۳، ۱۵ و ۱۶ در زمان تحویل اشاره کرد و گفت: این ایستگاه‌ها در آن زمان بدون پیمانکار بوده و فعالیت در این ایستگاه‌ها تعطیل بود همچنین در برخی ایستگاه‌ها در بحث مخابراتی و تأسیساتی نواقص وجود داشت. وی با اشاره به سرعت بخشی به انجام فعالیت‌های عمرانی در خط یک قطار شهری تبریز گفت: در ریل‌گذاری شاهد پیشرفت فیزیکی هستیم، به‌طوری که از اواسط خرداد تاکنون ۵/ ۱۱ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است. مولوی افزود: از همکارانم در خط یک متروی تبریز تشکر ویژه دارم که طول ریل‌گذاری را در کشور بهبود بخشیدند و برخی روزها ریل‌گذاری را به ۱۱۰ متر رساندند. مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت‌های عمرانی در ایستگاه‌های خط یک قطار شهری تبریز گفت: ایستگاه ۷ و ۸ به اتمام رسیده اما نواقصی در پله برقی و آسانسور داریم، ایستگاه ۹ در بحث ساختمان به اتمام رسیده و یکی از ورودی‌ها  تکمیل و آماده مسافرگیری است، ایستگاه ۱۰ واقع در میدان چهار راه منصور به اتمام رسیده و داخل میدان تحویل شهرداری شده است و نواقصی در یکی از ورودی‌ها داریم که به محض واگذاری محل توسط شهرداری منطقه عملیات آن نیز آغاز می‌شود، پیمانکار ایستگاه ۱۱ مشخص شده است و به محض پرداخت پیش پرداخت ادامه ایستگاه و ورودی‌ها آغاز می‌شود.

مولوی گفت: خوشبختانه نیمه اول شهریور قطار را به ایستگاه ۱۲ رساندیم اما متأسفانه به‌رغم صورتجلسه‌ای که با مدیر کل آموزش و پرورش ومعاون عمرانی وقت داشتیم در مورد آزادسازی ورودی این ایستگاه به توافق نرسیدیم و متاسفانه به ماده ۸ متوسل شدیم تا از مسیر قانونی پیگیر موضوع باشیم و برای برطرف کردن مشکل ورودی موقت در حال احداث است و امیدواریم اواخر دی شاهد مسافرگیری در این ایستگاه باشیم. وی افزود: پیمانکار ایستگاه ۱۳، ۱۵ و ۱۶ انتخاب شده است و باتوجه به مبلغ ارائه شده پیشرفت قابل قبولی در این ایستگاه‌ها داریم و امیدواریم تا پایان سال سقف هر سه ایستگاه به اتمام برسد.

وی با اشاره به انجام فعالیت‌های عمرانی در ایستگاه ۱۴ گفت: در ایستگاه ۱۴ به علت عدم تملک قسمتی از ایستگاه انجام کار با ظرفیت کامل مقدور نبود و از همه ایستگاه‌ها عقب‌تر بودیم و بدهی سازمان نیز به پیمانکارش نسبت به دیگران بیشتر است و خوشبختانه تملک صورت گرفت. پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم تا اواخر اردیبهشت ۹۸ سقف اول را به اتمام برسانیم. مولوی از اجرای محوطه‌سازی در دپوی لاله خبر داد و گفت: در این مجموعه محوطه‌سازی در حال اجراست و ریل‌گذاری در داخل ساختمان‌های تعمیرگاهی به اتمام رسیده است و از اواخر دی امیدواریم ریل‌گذاری داخلی را آغاز کنیم.  وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در خط دو قطار شهری تبریز گفت: طی هفته‌های گذشته TBM خط دو را راه‌اندازی کردیم و درخصوص ایستگاه‌ها اکنون در ایستگاه ۱، ۲، ۳ و ۱۶ سازه نگهبان احداث شده است. ایستگاه ۶ در حال تحویل زمین است و در ایستگاه ۸ و ۱۵در حال اجرای سازه نگهبان هستیم و ایستگاه ۱۸ روباز بوده و قسمتی عملیاتی شده است. مولوی با اشاره به نوسانات ارز طی ماه‌های گذشته گفت: ۶ ماه پیش هر کیلومتر احداث مترو ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد اما امروز برای هر کیلومتر به ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

وی ادامه داد: خط چهار که تراموا است در مرحله انتخاب مشاور است تا بتوانیم با برنامه دقیق‌تر عمل کنیم و امیدواریم این مراحل تا پایان سال به اتمام برسد. وی با اشاره به ایستگاه مشترک راه‌آهن «تبریز - میانه» با مترو گفت: رساندن خط دو به خاوران موضوعی بود که با وزیر وقت و مسوولان ارشد جلسه مشارکتی برگزار شد و به‌علت تملک سهل و آسان در خاوران، هماهنگی گزینه خاوران با توسعه شهر تبریز، توجیه اقتصادی طرح، تقاضای بالای سفر و توجه به پدافند غیرعامل مباحثی بود که ما مصمم به اجرای این کار هستیم.