بومی‌سازی «پیش برنده» صنعت حفاری

علی بحرینی اعلام کرد: یکی از اقلام استراتژیک صنعت نفت و نوک پیکان صنعت حفاری با توجه به برنامه توسعه میادین نفتی در خوزستان مته حفاری است.وی با اشاره به اینکه تلاش زیادی برای افزایش تولید نفت در استان انجام شده است، گفت: با راه‌اندازی این خط تولید در آینده برای توسعه میادین نفتی در استان با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهیم شد. معاون اقتصادی استاندار خوزستان اظهار کرد: شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به ابزار و کالای خارجی نیاز دارند با اطمینان از ظرفیت دانش تولیدکنندگان داخلی می‌توانند ابزار مورد نیاز خود را به تولیدکنندگان داخل استان سفارش دهند تا موجب رونق چرخه تولید درون استان شوند.

بحرینی ادامه داد: از شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت حفاری خواستاریم که به تولید‌کنندگان داخلی اعتماد کنند و این فرصت را به آنها بدهند تا از دانش خود برای رونق تولید درون استان استفاده کنند.وی گفت: با توسعه تولیدات درون استان خوزستان هر سال می‌توانیم بی‌نیازتر از کالاهای خارجی باشیم. اگر شرکت‌های داخلی به تولید‌کنندگان داخلی اطمینان کنند تا خط تولید خود را توسعه دهند این فرصت باعث می‌شود تا کشورهای همسایه نیز از تولیدات ما استفاده و استقبال کنند.

همچنین رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: هیچ قانون حمایتی برای مدیر پژوهشی که ریسکی را در اجرای طرح‌های پژوهشی می‌پذیرد، وجود ندارد.باقر پورقاسم اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم موانع و مشکلاتی را که در حوزه پژوهشی صنعت نفت در کشور وجود دارد با ترسیم یک نقشه راه میان‌مدت، پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه فعالیت پژوهشی جایگاه اول در حوزه مرزهای دانش است، افزود: مرزهای دانش در جایی قرار دارند که تکنولوژی نوظهور است و همچنین زمانی که دانش فنی در آن زمینه به دست نیامده یا کمتر کار شده باشد. رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: در دوره فتح تکنولوژی باید از سازمان‌های فراوانی گذر کرد تا به دانش فنی دست پیدا کرد و سپس دانش فنی را به تکنولوژی تبدیل و آن را در بازار ارائه کنیم.

پورقاسم ادامه داد: زمانی که یک تکنولوژی دوره تثبیت خود در جهان را پشت سر می‌گذارد وارد دوره انقراض می‌شود و در آن دوره نشانه‌هایی از تکنولوژی بعدی در بازار ظاهر می‌شود. وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته بحث فتح تکنولوژی توسط نخبگان انجام می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های فراوانی نیز در این بخش انجام می‌گیرد تا جاذبه بسیار خوبی برای کار در این زمینه به وجود بیاید.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: هزینه‌های پژوهش در صورتی که به تولید تکنولوژی و به جهانی‌سازی منجر نشود، بسیار زیاد است اما در کشورهای پیشرفته دنیا، این سرمایه‌گذاری انجام می‌گیرد و پس از آن با فروش تکنولوژی به‌دست آمده، همه هزینه‌ها جبران می‌شود. پورقاسم ادامه داد: در کشور ما در برخی از صنایع شاهد اقدامات بسیار خوبی هستیم و برخی از تکنولوژی‌های نو ظهور در مرزهای دانش در حال انجام است. وی بیان کرد: بخش دوم فعالیت‌های پژوهشی که در کشور در حال انجام است، در حوزه بومی‌سازی تکنولوژی‌های موجود است و در آن بخش‌ها به جای فکر به مرزهای دانش، به دانش موجود در مرزهای کشور فکر می‌کنیم و اعتماد صنعت نفت به دانشگاهیان که یکی از دستاوردها همین ساخت مته حفاری است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با اشاره به ساخت مته حفاری در این سازمان گفت: اعتماد صنعت نفت به دانشگاهیان و همکاری متقابل دانشگاهیان و مجموعه نفت یکی از مهم‌ترین درس‌هایی بود که ساخت مته حفاری به ما داد.سیدعلیرضا علوی اظهار کرد: پس از یک دهه تلاش و کوشش امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش جمعی همکاران در جهاد دانشگاهی خوزستان در بحث ساخت مته حفاری هستیم.

وی با بیان اینکه پروژه ساخت مته حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان سه درس بزرگ به ما داد، افزود: در طول یک دهه روند ساخت مته حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان، چهار نوبت تغییر مدیریت در ریاست سازمان انجام گرفت اما هیچ‌گاه این پروژه از اولویت سازمان خارج نشد.رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان تصریح کرد: پروژه مته حفاری نشان داد  اگر به جای تغییرات مدیریتی، به سیاست‌های ترسیم شده سازمان مقید باشیم، می‌توانیم به نتیجه لازم دست پیدا کنیم.

علوی ادامه داد: اعتماد صنعت نفت به دانشگاهیان و همکاری متقابل دانشگاهیان و مجموعه نفت دیگر درسی بود که ساخت مته حفاری به ما داد.وی با بیان اینکه قدم اول پروژه ساخت مته حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان یک پروژه پژوهشی با همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بود، اظهار کرد: اگر این اعتماد از سوی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام نمی‌گرفت، قطعا امروز شاهد افتتاح خط تولید انبوه ساخت مته حفاری در سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نبودیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان اظهار کرد: صنعت نفت همکاری‌های بسیار خوبی با پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان انجام داد و تعامل متقابل میان دانشگاه و صنعت را در عمل نشان داد که می‌توان موفق بود و فقط شعار نداد.علوی تصریح کرد: درس بزرگ دیگری که ساخت مته حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان به ما داد آن بود که ما در استان خوزستان که معمولا اخبار بد از آن مخابره می‌شود، می‌توانیم نشان دهیم که جوانان کارهای بزرگی را انجام می‌دهند.

مدیر پروژه مته حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری در مجموعه جهاد دانشگاهی خوزستان انجام گرفت و ما توانستیم نسبت به ساخت مته‌های دندانه‌ای اقدام کنیم، گفت: مته‌های دندانه‌ای یکی از گلوگاه‌های اساسی صنعت نفت است و تحریم‌های ظالمانه باعث می‌شود تا صنعت نفت در بحث تامین این قطعات با مشکل مواجه شود.  حسن محمدی‌مجد اظهار کرد: در ابتدا بسیاری امکان ساخت مته حفاری در جهاد دانشگاهی خوزستان را محال می‌دانستند اما اعتماد صنعت نفت به جهاد دانشگاهی باعث شد تا اکنون شاهد افتتاح خط تولید انبوه مته حفاری ساخت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان باشیم.

وی افزود: در مسیر ساخت مته حفاری کارها و تلاش‌های جهادی بسیاری انجام گرفت اما گاه با بن‌بست‌های پژوهشی مواجه می‌شدیم.مدیر پروژه مته حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان ادامه داد: در چنین زمان‌هایی دانش و تخصص نیروهای توانمند شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به کمک ما می‌آمد تا از بن‌بست‌های پژوهشی خارج شویم. وی با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری در مجموعه جهاد دانشگاهی خوزستان انجام گرفت و ما توانستیم نسبت به ساخت مته‌های دندانه‌ای اقدام کنیم، گفت: مته‌های دندانه‌ای یکی از گلوگاه‌های اساسی صنعت نفت است و تحریم‌های ظالمانه باعث می‌شود تا صنعت نفت در بحث تامین این قطعات با مشکل مواجه شود.