پیام استاندار به صادرکنندگان خراسان رضوی

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در این همایش با درخواست از صادرکنندگان خراسان‌رضوی درخصوص اینکه صادرات خود را با قدرت ادامه دهند، گفت: نگاه خود را از سوی ضعف‌ها به قوت‌ها تغییر دهید زیرا در رویارویی با تحریم این ظرفیت وجود دارد که سهم خود را در بازارهای جهانی به وسیله صادرات افزایش دهیم. سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: امروز شرایط به نفع صادرات است و باید صادرکنندگان از این وضعیت استفاده کنند. امروز نباید کالای تولید شده با ارز ۴۲۰۰تومانی صادر شود؛ این خیانت است و نباید آنچه به مردم یارانه داده می‌شود، از کشور خارج شود. در واقع برگشت ارز حاصل از صادرات به تولیدات داخلی ما کمک می‌کند و چرخه اقتصاد به حرکت در‌می‌آید. درنتیجه باید ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی بازگردد. مودودی افزود: اقلام صادراتی ما باید افزایش یابد؛ ۱۲ میلیارد دلار از صادرات ما در بخش پتروشیمی و ۶ میلیارد دلار از محصولات فولادی است. وقت آن رسیده که بخش خصوصی مگاطرح‌های خود را در سطح ملی تعریف کند.

علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان‌رضوی نیز در این همایش با تاکید بر اینکه ما با عدم فرهنگ فراگیر اقتصادی مواجهیم، اظهار کرد: اینکه بخش خصوصی را سرمایه‌بر بدانند نه سرمایه‌گذار، فرهنگ نادرستی است. اگر سرمایه انسانی نباشد، کشور توسعه نمی‌یابد.رزم ‌حسینی تاکید کرد: ما یک جناح داریم و آن جناح خدمت است؛ نا امیدی آفت توسعه اقتصادی است. کارگزاران حکومتی در کنار نمایندگان و کارآفرینان سه ضلع مثلث توسعه اقتصادی را تشکیل می‌دهند.استاندار خراسان‌رضوی خطاب به صادرکنندگان و فعالان اقتصادی تاکید کرد: من در کنار شما هستم برای تسهیل سرمایه‌گذاری، رفع موانع تولید و رفع موانع بوروکراسی در حد امکان و این بستگی به علاقه‌مندی شما و پیگیری‌تان در این موضوع دارد. من نماینده بخش خصوصی در دولت هستم.

وی  تصریح کرد: سبک اداره کشور باید تغییر کند؛ دولت باید کوچک و کوچک‌تر شود و مردم بزرگ و بزرگ‌تر.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز دستیابی به توسعه پایدار را نیازمند صادراتی متکی بر تولیدات ناشی از تکنولوژی پیشرفته روز دانست و افزود: در این زمینه با مشکل زیادی مواجهیم و تولید ما با مسائل بسیاری روبه‌رو است؛ اکنون درصد پایینی از صادرات ما یعنی حدود ۳/ ۴ درصد را کالاهای تولیدی با تکنولوژی بالا تشکیل می‌دهند، سایر کالاها یا با تکنولوژی پایین تولید می‌شود یا کالاهای سنتی بوده که متکی بر مواد خام کشوراست.

وی با بیان اینکه صادرات تنها چیزی است که می‌تواند مساله تکانه‌های شدید اقتصادی را جبران کند، تصریح کرد: اگر نفت به بشکه‌ای ۲۰ دلار برسد و صادرات نفتی ما کاهش یابد، راه اصلی برای تاب آوردن در تکانه‌های اقتصاد، توسعه صادرات غیرنفتی است.رئیس اتاق ایران با بیان اینکه معتقدیم بخش دولتی و خصوصی مکمل هم هستند اما این راه کاملا باز نیست و نیازمند اعتماد بسیار بالایی است افزود: در برخی از تحولاتی که در کشور ایجاد می‌شود، این اعتماد خدشه‌دار می‌شود و ایجاد اعتماد بین دو بخش بسیار مهم است.در ادامه افروز بهرامی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با تاکید بر اینکه در سبد خانوار ایرانی ۸۰ درصد کالای ایرانی وجود دارد، گفت: تنها حدود ۲۰ درصد کالاهای مصرفی خانواده‌های ایرانی در هر سال به کالاهای خارجی اختصاص می‌یابد‌.

وی ادامه داد: اما این پرسش مطرح است که چرا وضعیت صنعت ما با این حجم از مصرف داخل گونه است؟ دلیل این موضوع فاصله بین عرضه و تقاضا است. صندوق ضمانت صادرات ایران ریسک‌های سیاسی و تجاری صادرکنندگان را پوشش می‌دهند؛ به خصوص در شرایط تحریم.

محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی نیز گفت: مشکل کمبود و نبود واگن در خراسان‌رضوی حدود ۲۰ سال است که صادرکنندگان را آزار می‌دهد. وزارت راه و سازمان توسعه تجارت ایران باید یارانه صادرات ریلی به خراسان‌رضوی اختصاص دهند در غیر این صورت کالاهای صادراتی در انبار می‌ماند و بعد هم با ممنوعیت صادرات مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: امسال حدود ۴۰درصد افزایش صادرات در استان داشتیم که این یک تحول بود. اگر بتوانیم در یک‌سال آینده حجم صادرات را فعال نگه داریم، کار بسیار بزرگی کرده‌ایم. درخواست ما از صندوق ضمانت صادرات این است که به استان ما به‌طور ویژه‌ای نگاه کنند زیرا ما در صادرات به افغانستان امکان استفاده از ال سی و گشایش اعتبار را نداریم.‌