صادرات 5/ 5 میلیارد دلار کالا از خوزستان

وی میزان صادرات کالا از مرز خرمشهر و شلمچه را بیش از یک میلیون تن اعلام کرد و گفت: در این مدت میزان صادرات از خرمشهر و شلمچه یک میلیون و ۸۲۸ هزار تن و به ارزش ۵۹۴ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی سه درصد و به لحاظ وزنی ۲۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. وی صادرات از آبادان را ۸۸ هزارتن اعلام کرد و گفت: در مجموع این میزان صادرات از بنادر آبادان، چوئبده و اروندکنار ۶۷ میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزشی ۷۷ درصد رشد و به لحاظ وزنی ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بلوطی‌میرزا، عمده محصولات صادراتی از استان را فلزات، محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی، پتروشیمی و صنایع معدنی دانست و گفت: کالاهای غیرنفتی استان عمدتا به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، عمان و مالزی صادر می‌شوند. وی با اشاره به رفع مشکلات صادرات از مرز شلمچه گفت: امید است با تعامل بین بخشی بتوانیم بهترین راهکار را برای رفع مشکلات مرز شلمچه اتخاذ کنیم.

بلوطی‌میرزا افزود: صادرات کالاهای غیرنفتی از شلمچه به عراق ۱۹۱ میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزشی ۵۲ درصد کاهش و در چذابه ۳۹۳ هزار تن به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. وی میزان واردات کالا به کشور از خوزستان را ۱۱ میلیون تن اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر پنج میلیارد دلار کالا از مرزهای خوزستان وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر نداشته است.وی در آمد گمرکات خوزستان در مدت ۹ ماه امسال را ۲۱ هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: این میزان درآمد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 مشکلات در مسیر روابط اقتصادی با عراق

همچنین قائم‌مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: در زمینه صادرات از بنادر و دو پایانه صادراتی شلمچه و چذابه با مشکلات داخلی و خارجی مربوط به کشور عراق روبه‌رو هستیم. یدالله مهرعلیزاده با اشاره به بررسی روند صادرات به عراق اظهار کرد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد در زمینه روابط اقتصادی با عراق با مشکلاتی رو‌به‌رو هستیم و نیاز است در این زمینه برای حل مشکلات گام‌های اساسی برداشته شود.

وی با بیان اینکه صادرات از نظر ارتباط آن با افزایش درآمد ملی و استانی و تاثیری که بر شاخص‌های رفاه ملی و استانی می‌گذارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: اهمیت صادرات در جریان طرح ضدتحریمی که توسط استانداری خوزستان هم‌اکنون آماده شده است، زمانی شفاف‌تر و واقعی‌تر می‌شود که ارتباط آن را با شرایط کنونی کشور و استان در نظر داشته باشیم و به آن توجه ویژه کنیم.

قائم‌مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه مسائل صادراتی استان را بررسی کرده‌ایم، اظهار کرد: در زمینه صادرات از بنادر و به ویژه دو پایانه صادراتی شلمچه و چذابه با مشکلات داخلی و خارجی مربوط به عراق و مشکلاتی در زمینه روابط اقتصادی با این کشور رو‌به‌رو هستیم.

مهرعلیزاده مشکلات صادرات را تشریح کرد و گفت: ابلاغ بخشنامه‌های خلق‌الساعه گمرکی از سوی عراق مبنی بر ممنوعیت واردات کالا، تعطیلی حدود ۲۰ روزه در ایام اربعین، ناهماهنگی ساعت کاری میان دو طرف در مرز (یک و نیم ساعت اختلاف در شروع کار) و عدم هماهنگی مرزبانی عراق با طرف ایرانی در بستن و گشودن در‌های ورود و خروج پایانه‌های مرزی از مشکلات موجود در بحث صادرات هستند. وی ادامه داد: نبود امکانات زیربنایی و گمرکی در پایانه‌های مرزی عراق، افزایش دوبرابری هزینه‌های صادرات به دلیل انحصاری بودن ثبت سفارش در عراق، عدم پایبندی طرف عراقی به اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌های منعقده میان دو طرف، عدم موافقت طرف عراقی با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی مشترک در مرز، عدم امکان ورود کامیون‌های عراقی برای حمل یکسره کالا مانند کشورهای دیگر، نبود سیستم منسجم بانکی و شفاف بین دو کشور مطابق با قوانین بین‌المللی و عدم تعامل بانک‌های دو طرف با یکدیگر نیز از دیگر مشکلاتی هستند که در زمینه صادرات با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم. قائم‌مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: همچنین عدم امکان ترانزیت کالا از پایانه‌های مرزی استان خوزستان به عراق به دلیل نداشتن کد ترانزیت، نبود خطوط ریلی برای انتقال کالا به عراق، نبود یا عدم اجرای کامل پنجره واحد تجاری در پایانه‌های مرزی دوطرف، مشکلات امنیتی در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه به دلیل عدم حضور یگان حفاظتی گمرک، بالا بودن تعرفه کالاهای ایرانی وارده به عراق نسبت به سایر کشورها و عدم توجه و حمایت کافی از ظرفیت‌های موجود در گردشگری سلامت از مشکلات صادرات به این کشور است.

مهرعلیزاده با اشاره به اقداماتی که باید برای توسعه، تقویت و حمایت از استراتژی صادرات‌محور استان خوزستان در دستور کار قرار داده شود، گفت: حمایت و تقویت توان صادراتی کشور و استان مساله‌ای است که باید موردتوجه قرار بگیرد. لزوم در دستور کار قرار گرفتن این موضوع در نخستین جلسه سند راهبردی توسعه صادراتی استان با توجه به اهتمام و دستور ویژه استاندار از اهمیت برخوردار است و همه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید مکلف به عملیاتی کردن آن برای افزایش توان صادراتی استان باشند.

وی بازنگری رفتارهای مدیریتی کنونی در زمینه صادراتی را از دیگر اقدامات مهم در جهت توسعه و حمایت صادرات اعلام کرد و گفت: اکنون هماهنگی لازم بین اتاق‌های بازرگانی اهواز، خرمشهر و آبادان و اتاق‌های اصناف و تشکل‌های بخش خصوصی با مجموعه دستگاه‌های سیاست‌گذار و اجرایی دولتی کمرنگ است و به این منظور برای ایجاد مدیریت واحد در پایانه‌های صادراتی شلمچه و چذابه با مصوبه شورای تامین استان، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مسوولیت این هماهنگی و یکپارچه‌سازی را برعهده گرفته است.