کیومرث دانشجو درباره آخرین وضعیت منابع آبی استان افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به میزان ۵/ ۱۹۵ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی داشته‌ایم که در سال آبی گذشته این رقم ۹/ ۸۷ میلی‌متر گزارش شده بود. وی با بیان اینکه میزان بارندگی در استان در درازمدت ۶/ ۱۱۴میلی‌متر بوده است، اضافه کرد: میزان بارندگی‌های سال آبی جاری ۵/ ۷۰ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه درازمدت نشان می‌دهد.

دانشجو با بیان اینکه سه حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و زاب در آذربایجان‌غربی قرار گرفته‌اند، افزود: بیشترین بارش‌ها در حوضه‌های آبریز زاب و دریاچه ارومیه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری ۲/ ۱۹۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و درازمدت به ترتیب رشد قابل‌توجه ۱۴۸ و ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: تراز دریاچه ارومیه اکنون با افزایش ۳۰سانتی‌متری نسبت به روزهای مشابه سال گذشته و افزایش ۳۱ سانتی‌متری نسبت به اول مهرماه امسال به میزان ۵۸/ ۱۲۷۰متر رسیده است.

دانشجو وسعت دریاچه ارومیه را به‌صورت تقریبی ۲ هزار و ۹۳کیلومترمربع اعلام و تصریح کرد: حجم آب موجود در دریاچه اکنون ۶۴/ ۱ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به روزهای مشابه در سال گذشته ۵۷۰ میلیون مترمکعب و نسبت به اول مهر امسال ۵۹۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

وی افزایش ۴۳ درصدی ذخایر سدهای آذربایجان‌غربی را از دیگر نتایج مثبت بارندگی‌های اخیر در استان دانست و گفت: با افزایش ۵/ ۳۰۷ میلیون مترمکعبی ذخایر ۱۳ سد مخزنی استان طی سال آبی جاری، ذخیره آب این سدها در مجموع یک میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب بوده که بیشترین ذخیره‌سازی در سدهای بوکان با ۳۵۱ میلیون مترمکعب، شهرچای با ۱۱۱میلیون مترمکعب و آغ چای با ۱۹۸ میلیون مترمکعب اتفاق افتاده است.