تولید 16 میلیون تن محصول کشاورزی

کیخسرو چنگلوایی از افزایش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی این استان در مدت یک سال خبر داد و افزود: این استان با تولید ۱/ ۱۶ میلیون تن محصولات کشاورزی شامل تولیدات باغی، زراعی، دامی، شیلاتی و زنبور عسل، قطب کشاورزی کشور است. وی با اشاره به جایگاه خوزستان در بخش کشاورزی کشور اظهار کرد: ۱۳۷ نوع محصول به دلیل تنوع اقلیمی در خوزستان تولید می‌شود و ۵/ ۱۳ درصد تولیدات کشور به خوزستان اختصاص دارد. رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان سرانه تولید محصولات کشاورزی این استان را ۳۴۰۰ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: سرانه کشور ۱۴۹۰ کیلوگرم است. وی با بیان اینکه خوزستان هفت سال پیاپی نخستین تولیدکننده و گندم خریداری شده در کشور بوده است، افزود: ۸/ ۱میلیون تن گندم در استان تولید و ۴/ ۱ میلیون تن از کشاورزان خریداری شده است که نسبت به چهار سال گذشته ۹۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. چنگلوایی اظهار کرد: گندم خوزستان به ۲۳ استان کشور صادر می‌شود به این معنی که این استان گندم مورد نیاز ۵/ ۱۱ میلیون نفر در کشور را تولید می‌کند. وی با بیان اینکه گندم خوزستان به خارج از کشور همچون ایتالیا و عمان صادر می‌شود، افزود: برای افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است که تولیدات خوزستان به ۲۷ میلیون تن برسد که بار عمده آن روی چغندرقند است.

 افزایش ۲۰۷ درصدی صادرات

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همچنین گفت: صادرات محصولات کشاورزی در چهار سال گذشته افزایش ۲۰۷ درصدی داشته به‌طوری که از ۳۷۳ میلیون دلار در سال ۹۲ به یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار در سال ۹۶ رسیده است.وی افزود: عراق، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و روسیه مهم‌ترین مقاصد صادرات محصولات کشاورزی استان هستند. چنگلوایی ارزش تولیدات کشاورزی خوزستان را سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۱۵۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در خوزستان وجود دارد و اقتصاد برخی شهرستان‌ها فقط بر کشاورزی متکی است.رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: حدود ۷۵۰ هزار نفر از مردم خوزستان از کشاورزی ارتزاق می‌کنند. وی با تشریح دستاورهای ۴۰ساله بخش کشاورزی در خوزستان گفت: توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی، برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل، تامین تسهیلات ارزان‌قیمت، توسعه تشکل‌ها، نظام بهره‌برداری و سیستم‌های حمایتی برای نخستین‌بار بعد از انقلاب در این بخش انجام شد. چنگلوایی افزود: مراکز خدمات کشاورزی با هدف آموزش، خدمات‌رسانی، نظارت فنی و کار تحقیقاتی راه‌اندازی شدند و اکنون ۹۷ مرکز خدمات کشاورزی در استان فعال است.وی وقوع انواع بلایای طبیعی اعم از خشکسالی و سیل و اثر مستقیم آنها روی کاهش تولید را یادآور شد و اظهار کرد: یکی از سیاست‌های حمایتی این بخش توسعه بیمه کشاورزی بوده که در دستور کار قرار گرفته است. رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: اکنون ۷۰ درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی استان زیرپوشش بیمه کشاورزی هستند، این در حالی است که متوسط کشوری ۳۷ درصد است.

این مقام مسوول از رکوردزنی تولید شکر در خوزستان خبر داد و گفت: خوزستان به رکورد تولید ۹۰۰ هزار تن شکر دست یافته که یکصد هزار تن آن مربوط به چغندرقند و بقیه مربوط به نیشکر است. وی با بیان اینکه خوزستان شکر مورد نیاز ۲تا ۳ میلیون نفر از جمعیت کشور را تامین می‌کند، افزود: کشت چغندرقند ۱۰ سال در استان تعطیل بوده و از سال ۱۳۹۲ دوباره شروع شده است.چنگلوایی با اشاره به جایگاه خوزستان در تولید خرما اظهار کرد: ۱۹۰ هزار تن خرما معادل بیش از ۳۵ درصد تولیدات خرمای کشور مربوط به این استان است که رتبه دوم کشور را دارد. وی افزود: استان با ۸۵ هزار تن خرما مقام نخست صادرات این محصول را به خود اختصاص داده است.

این مسوول با اشاره به اینکه ۷۰ نوع محصول از خرما تولید می‌شود، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی ضروری است و بخش خصوصی باید نسبت به آن اقدام کند. وی یکی دیگر از محصولات استراتژیک استان را ذرت دانه‌ای دانست و گفت: ۳۸ درصد تولیدات کشور شامل ۴۲۰ هزار تن در خوزستان تولید می‌شود. چنگلوایی افزود: پارسال تولید کلزا در استان ۳۲ هزار تن بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال به ۵۵ هزار تن برسد، خوزستان در تولید کلزا رتبه دوم کشور را دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه این استان با سه میلیون تن تولید سبزی و صیفی رتبه دوم کشوری را دارد، اظهار کرد: مقام اول تولید گل مریم با ۳۳ میلیون شاخه، مقام دوم تولید گل نرگس با ۶۵ میلیون شاخه و مقام دوم تولید گل رز با ۱۰۲ میلیون شاخه نیز از آن خوزستان است. وی با اشاره به برآورد ریالی خسارت‌های وارد شده به مزارع در اثر سیلاب ادامه داد: خسارت‌های برآورد شده تاکنون از نظر ریالی ۲۵۳ میلیارد تومان است. سیلاب امسال با سیلاب سال ۹۵ تفاوت چشمگیری دارد، زیرا در آن سال بعد از حدود ۲ یا ۳ روز آب از مزارع تخلیه شد اما اکنون پس از گذشت بیش از ۱۰ روز از سیلاب هنوز آب در مزارع وجود دارد.

 طرح مطالعاتی در لایروبی رودخانه‌ها انجام شود

وی ادامه داد: اگر یک طرح مطالعاتی در بحث لایروبی رودخانه انجام شود و لایروبی در مدت زمان سه تا پنج سال به خصوص از نقاط بحرانی آغاز شود، قطعا شاهد مشکلاتی که اکنون استان در بحث وقوع سیلاب با آنها مواجه شده است، نخواهیم بود.چنگلوایی درخصوص مساله پیدایش ملخ‌های آفت در استان اظهار کرد: فعلا در این زمینه جای هیچ‌گونه نگرانی در استان وجود ندارد. پس از کشاورز که تولید‌کننده است، سازمان جهاد کشاورزی بیشترین دغدغه را در بحث تولید محصولات کشاورزی دارد و در این زمینه از هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای کوتاه نخواهیم آمد.وی ادامه داد: خاستگاه این ملخ‌ها ایران نیست و از کشورهای آفریقایی مانند مراکش، سودان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان وارد ایران شده‌اند. کم‌کاری در کشورهای همسایه باعث شد تا شاهد ورود دسته‌های اولیه این آفت به ایران باشیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه باید شرایط حضور ملخ‌ها تا اواخر خرداد رصد شود، اظهار کرد: تا زمانی که تعداد ملخ‌ها به حدود ۲۵ عدد در متر مربع نرسد، خیلی خطرساز نیست و نیاز به مبارزه ندارد اما در استان به لحاظ حساسیت‌هایی که وجود دارد، اعلام کرده‌ایم تا در صورت مشاهده حتی دو ملخ در متر مربع مبارزه را آغاز کنند.

 وضعیت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درخصوص آخرین وضعیت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان گفت: این طرح در فاز اول یک نقیصه داشت که شامل ۹ شهرستان استان خوزستان نشده بود زیرا در این شهرستان‌ها زیرساخت‌های اولیه در بحث وجود کانال‌های درجه یک و دو وجود نداشت. این نقیصه در فاز دوم برطرف شده است و قرار است تا توازن توسعه در استان حفظ شود و با اولویت شهرستان‌هایی که این طرح در آنها اجرا نشده، طرح آغاز شود.چنگلوایی با بیان اینکه صدور مجوز آب مورد نیاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری حدود سه سال زمان برد، ادامه داد: به لحاظ اختلاف در دیدگاه‌های کارشناسی میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو، صدور مجوز آب مورد نیاز فاز دوم این طرح اندکی به طول انجامید اما سرانجام شاهد صدور مجوز تامین آب این فاز بودیم و خوشبختانه اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد.  وی با اشاره به تامین اعتبار برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اظهار کرد: برای فاز اول این طرح مبلغ ۵/ ۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و با اذن مقام معظم رهبری به طرح اختصاص داده شد و سازمان برنامه و بودجه اکنون در تلاش است تا برای فاز دوم نیز همان مسیر طی شود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: در قدم اول وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده تا در مدت زمانی که قرار است تامین اعتبار انجام شود، در ۵۰ هزار هکتار از فاز دوم کارهای مطالعاتی و اجرایی به‌صورت همزمان آغاز شود. چنگلوایی با بیان اینکه برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به حدود ۵/ ۳ میلیارد دلار اعتبار نیاز است، گفت: حدود ۱۰۰ میلیون دلار از اعتبار فاز اول طرح باقی مانده که قرار است بر اساس ارز نیمایی پرداخت شود و با این پول می‌توان کار را در ۴۰ هزار هکتار از اراضی فاز دوم آغاز کرد.

وی درخصوص بحث احداث شهرک‌های تخصصی کشاورزی در خوزستان اظهار کرد: در سه نقطه از استان مجوز احداث شهرک‌های تخصصی کشاورزی صادر شده است و در این زمینه کار را در دو شهرستان آغاز کرده‌ایم و در یک شهرستان نیز در بحث مکانیابی دچار مشکلاتی شده‌ایم اما به زودی این مشکل نیز مرتفع خواهد شد و کار را آغاز خواهیم کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه کار احداث این شهرک‌های تخصصی به عهده دولت است، گفت: بهتر است بخش خصوصی در این زمینه‌ها ورود کند و ما نیز این آمادگی را داریم تا به کمک بخش خصوصی بیاییم و نسبت به احداث شهرک‌های خصوصی بخش کشاورزی در استان اقدام کنیم زیرا خوزستان دارای ظرفیت‌هایی است که اگر مورد استفاده قرار بگیرند شاهد توسعه چشمگیری در بخش کشاورزی خواهیم بود. چنگلوایی ادامه داد: باید بخش خصوصی رغبت پیدا کند و در احداث شهرک‌های خصوصی تخصصی کشاورزی ورود کند. باید ظرفیت‌های خوزستان در تولیدات خرما و مرکبات توسط بخش خصوصی دیده شود و آنها برای ایجاد صنایع تبدیلی و سرمایه‌گذاری در این حوزه ورود کنند. جهاد کشاورزی نیز از بخش خصوصی حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد و حتی حاضر هستیم از برخی خطوط قرمز برای سرمایه‌گذاران عبور کنیم تا شاهد حضور آنها در حوزه کشاورزی و سرمایه‌گذاری در این زمینه باشیم.