محمد مرعشی درخصوص افزایش حقوق مستمری‌بگیران خاطرنشان کرد: به‌رغم تنگناهای مالی اما حقوق مستمری‌بگیران بیش از حقوق کارکنان به‌صورت سالانه افزایش داشته است و حداقل افزایش ۲۰ درصدی حقوق مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی را داشتیم اما به علت شرایط اقتصادی و تورم بالایی که بر جامعه حاکم است قدرت خرید مستمری‌بگیران پایین آمده است.وی گفت: سازمان تامین اجتماعی خوزستان ۸۴۴ هزار و ۵۴۶ نفر بیمه شده اصلی و ۳۸۷ هزار و ۳۹۳ نفر مستمری‌بگیر اصلی را تحت پوشش خود قرار داده است که در مجموع با احتساب خانواده‌های این افراد، جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۳۶ نفر یعنی ۶۲درصد جمعیت خوزستان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی خوزستان قرار دارند.

وی با اشاره به تعداد کارگاه‌های خوزستان گفت: ۱۴۹ هزار و ۴۸۸کارگاه در خوزستان وجود دارد که بیش از ۷۶ هزار کارگاه از این تعداد فعال و دارای کارگر هستند و بیش از ۷۲ هزار کارگاه نیز توسط کارفرما اداره می‌شوند.مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان با اشاره به تعداد مشاغل بیمه‌شدگان اصلی، تصریح کرد: از مجموع ۸۴۴ هزار و ۵۴۶ نفر بیمه شده اصلی سازمان تامین اجتماعی خوزستان، بیش از ۶۸۲ هزار نفر بیمه شده اجباری هستند که در کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند. همچنین بیش از ۳۶ هزار نفر بیمه حرفه و مشاغل آزاد، ۲ هزار و ۴۶۲ نفر بیمه قالیبافی، بیش از ۴۲ هزار نفر بیمه راننده، بیش از ۲۸ هزار نفر بیمه اختیاری، بیش از ۳۶ هزار نفر کارگر ساختمانی، ۱۳۱۶ نفر بیمه باربران، ۱۵۳۶ نفر بیمه خادمین مساجد دارند و بیش از ۳۶۰۰ نفر نیز از طریق سایر بیمه‌ها تحت پوشش این سازمان هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان با اشاره به تسهیلاتی که پس از انقلاب اسلامی برای بیمه‌شدگان در نظر گرفته شده است، گفت: افزایش سن برخورداری فرزندان ذکور از خدمات سازمان تامین اجتماعی، احتساب سوابق خدمت وظیفه و حضور در مناطق جنگی و پذیرش ادعای اشتغال بیمه‌شدگان برخی از این تسهیلات هستند. اکنون به ۴۰ هزار پرونده طرح دعوی بیمه‌شدگان رسیدگی شده است که منجر به صدور رأی شده‌اند.مرعشی ادامه داد: همچنین در ۴۰ سال انقلاب اسلامی تسهیلاتی برای مستمری‌بگیران همچون پوشش بیمه تکمیلی مستمری‌بگیران، رشد و تنوع در برقراری مستمری و برخی از مزایای جانبی انجام شده است. تسهیلاتی برای کارفرمایان نیز در نظر گرفته شده است که تسهیل و تقسیط پرداخت بدهی کارفرمایان و امکان برقراری ارتباط الکترونیکی بدون مراجعه حضوری برخی از آنها است.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که در سال‌های اخیر انجام شده است، ایجاد مرکز ارتباط با مشتری و توسعه مراکز مشاوره است که اکنون با دسترسی بیمه‌شدگان و اطلاع‌رسانی از طریق سامانه ۱۴۲۰، مشکلات بیمه‌شدگان مطرح و پاسخ آنان طی ۴۸ ساعت داده می‌شود. اکنون این سامانه به علت اینکه برخی افراد برای پیگیری علت عدم دریافت بسته حمایتی دولت تماس می‌گیرند، مشغول است که در این زمینه تمهیداتی در نظر گرفته خواهد شد.مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان با اشاره به راه‌اندازی کارگزاری‌‌های رسمی در خوزستان، گفت: ۱۹ کارگزاری رسمی در کنار شعب سازمان تامین اجتماعی برای ارائه خدمات افزوده شده‌اند که این تعداد موجب شده مراکزی که خدمات این سازمان را ارائه می‌دهند افزایش یافته و بیمه‌شدگان به انتخاب خود به مراکز مراجعه می‌کنند.

مرعشی با اشاره به مطالبات طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: مراکز طرف قرارداد این سازمان، مطالباتی از ما دارند که منابع پرداخت این مطالبات از طریق وصول حق بیمه است و با توجه به شرایط اقتصادی به ویژه در سال جاری در وصول منابع دچار مشکل هستیم. مطالبات سازمان تامین اجتماعی خوزستان از دستگاه‌ها حدود ۳ هزار میلیارد تومان است که این موجب تأخیر در پرداخت مطالبات مراکز طرف قراردادمان در بخش درمان شده است.مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان با اشاره به مزایای حذف دفترچه‌های بیمه نیز گفت: دفترچه‌های کاغذی علاوه بر هزینه‌های چاپ و حمل، موجب سوءاستفاده برخی افراد شده است. الکترونیکی شدن دفترچه‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌ها موجب می‌شود که دیگر بیمه‌شده‌ها برای استفاده از خدمات نیازی به دفترچه نداشته باشند و صرفا با ارائه کد ملی از خدمات بهره ببرند. این اقدام به نوعی تسهیلاتی برای بیمه‌شدگان و پزشکان است، زیرا اگر پزشکان به این طرح بپیوندند، ۶۰ درصد مبلغ مطالبات‌شان که باید از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند، فوری و ظرف ۲۴ ساعت به حساب آنها واریز می‌شود.مرعشی با اشاره به انتقاداتی که درخصوص نحوه ارائه خدمات تامین اجتماعی خوزستان وجود دارد، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی حقی همگانی است و اسم این سازمان موجب شده است که همه فکر می‌کنند خدمات این سازمان  راکه جزو وظایف دولت است باید این سازمان ارائه دهد.