شاپور ارسلانی اظهار کرد: راه‌آهن منطقه آذربایجان به دلیل امکان ارتباط با سایر کشورهای همجوار از نقش و اهمیت بالایی در شبکه حمل و نقل ریلی کشور برخوردار است. وی ادامه داد: راه‌آهن آذربایجان از یک طرف به‌عنوان پل ارتباطی، شبکه ریلی کشورمان را از طریق ترکیه به راه‌آهن اروپا و خاورمیانه و از طریق جمهوری خودمختار نخجوان به راه‌آهن کشورهای قفقاز و ماورای قفقاز متصل کرده است.

ارسلانی گفت: راه‌آهن منطقه آذربایجان همچنین امکان ارتباط راه‌آهن کشورهای مزبور را از طریق کریدورهای ملی به کشورهای منطقه آسیای میانه، بنادر دریای خزر و خلیج فارس و دریای آزاد میسر می‌سازد.وی اظهار کرد: سال گذشته یک هزار و ۸۶ تن بار و ۲۵۹۷ هزار نفر مسافر از طریق شبکه ریلی استان جابه‌جا شده است.

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان تاکید کرد: انتظار می‌رود با تکمیل خط جدید راه‌آهن میانه- تبریز عملکرد این بخش افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. وی افزود: طول خطوط تجاری و صنعتی راه‌آهن آذربایجان از ۲/ ۳۶ کیلومتر در سال ۱۳۵۷ به ۸۱ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ افزایش پیدا کرده است که حاکی از ۵/ ۲ برابر شدن طول این خطوط نسبت به قبل از انقلاب است.ارسلانی گفت: در این مدت تعداد لکوموتیوها نیز از ۲۱ رام به ۲۵ رام افزایش یافته و در سال گذشته ۶۵۱ کیلومتر از خطوط موجود بهسازی شده است.