دخل‌و‌خرج 98 تبریز

وی ادامه داد: در کلیات بودجه سقف درآمدها و هزینه‌ها به مبلغ ۲۶۶۸ میلیارد تومان تصویب شده است به‌طوری‌که هزینه‌های جاری ۱۳۳۰میلیارد و هزینه عمرانی ۱۳۳۸ میلیارد تومان است و لایحه پیشنهادی شهرداری ۱۱۲ میلیارد تومان کاهش یافته است.بهشتی در ادامه با بیان اینکه شورای شهر تبریز باید هزینه‌های جاری، عمرانی و تبصره‌ها را تصویب کند، خاطرنشان کرد: از ۲۶۶۸ میلیارد تومان در بخش درآمد، ۲۱۷۵ میلیارد مربوط به مرکز و مناطق و ۱۰۶۰ میلیارد تومان مربوط به سازمان‌های وابسته است که جمع کل بودجه با ارقام تکراری ۳۲۳۵ میلیارد تومان است.شهرام دبیری نیز در این‌خصوص گفت: در قسمت درآمد توضیحاتی داده شد، اکنون ما باید ۱۱۲ میلیارد از درآمد را کم کنیم و دکتر بهشتی کد‌های لازم را برای کاهش درآمد اعلام کنند.

مرتضی موحدنیا، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز نیز در این‌باره گفت: در بحث سازمان‌ها که از طرف وزارت کشور اعلام شده ادغام شوند و شورای شهر نیز اصرار داشته و تصویب شده است، در شورای حل اختلاف این ادغام رد شده است.وی ادامه داد: سازمان‌هایی که ادغام شده‌اند، بودجه سال آینده بر این اساس نوشته شده و برای بقیه سازمان‌ها به‌صورت مستقل بودجه نوشته شده است. فرج محمد قلیزاده، دبیر هیات‌رئیسه شورای شهر تبریز نیز گفت: از طرف فرماندار دوبار نامه مبنی بر ادغام و بودجه سازمان‌ها ارسال شده و در این نامه‌ها تاکید شده است که بودجه سال آینده بر حسب دستورالعمل جدید و سازمان‌های مصوب وزارت کشور تدوین شود.

موحدنیا در این‌خصوص توضیحاتی داد و گفت: تمام سازمان‌های اعلامی وزارت کشور ادغام شده‌اند و فقط سازمان حمل‌و‌نقل درون شهری یعنی سازمان تاکسیرانی و شرکت واحد باقی مانده است. وی ادامه داد: وزارت کشور به این نتیجه رسیده‌ که برخی از سازمان‌ها باید توسط ماده ۸۴ اداره شوند چراکه در غیر این‌صورت به یکی از اداره‌های کل شهرداری تبدیل می‌شوند.فرج قلیزاده در ادامه گفت: بودجه سازمان‌های زیباسازی و پارک‌ها، سازمان‌های ورزش و فرهنگی- هنری به‌صورت متفاوت ارائه شده‌اند و تنها سازمان خدمات موتوری و پسماند یکجا آمده است. شهرام دبیری نیز در این مورد گفت: باید بودجه سازمان‌هایی که ادغام شده‌اند یکجا بررسی شوند و در مرحله بعدی باید اساسنامه این سازمان‌ها را تصویب کنیم تا توسط وزارت کشور تایید شود و فعالیت سازمانی که اساسنامه ندارد، غیرقانونی است.محمد اشرف‌نیا، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر تبریز در این‌خصوص توضیحاتی داد و گفت: قانون تصویب اساسنامه مشخص است، شهرداری باید اساسنامه پیشنهادی را تهیه و شورا تصویب کند و‌ در نهایت توسط وزارت کشور تایید شود.

وی ادامه داد: ماهیت فعالیت تاکسیرانی با شرکت واحد یکی نیست که ادغام شوند، باید وزارت کشور در این زمینه تدبیر کند، چراکه ماهیت فعالیت حمل‌و‌نقل عمومی با تاکسیرانی کاملا متفاوت است. اشرف‌نیا خاطرنشان کرد: باید کارشناسان وزارت کشور در این‌خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشند و اول زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم اتخاذ شوند، اینکه به شهرداری تبریز برای ادغام این دو سازمان فشار بیاوریم اقدام خوبی نیست.

شهرام دبیری در این‌باره پیشنهاد داد: از لحاظ بودجه سازمان‌هایی که ادغام شده‌اند در کنار هم بررسی شوند و اگر شهرداری در چارت سازمانی مشکل دارد و نمی‌خواهند سازمانی را ادغام کنند، از طریق استانداری پیگیری کنند و تا زمانی که اساسنامه سازمان‌ها تصویب نشده نمی‌توانند فعالیت کنند. بهشتی نیز درخصوص ادغام سازمان‌های شهرداری تبریز گفت: سازمان‌هایی که ادغام شده‌اند را هم باید به‌صورت تنها و هم به‌صورت ادغام شده بررسی کنیم و در صورت ادغام، بودجه ادغام شده و در غیر این‌صورت بودجه انفرادی عمل می‌شود. در ادامه شهرام دبیری گفت: باید درآمد شهرداری در بودجه پیشنهادی را ۱۱۲میلیارد  تومان کاهش دهیم و کمیسیون برنامه و بودجه از کدهای مختلف بودجه را کاهش داده تا بودجه به ۲۶۶۸ میلیارد تومان کاهش یابد.شکور اکبرنژاد با اعلام اینکه دولت در مواجهه با بودجه شهرداری تبریز همان‌طور که با بودجه کلان شهرهای دیگر برخورد می‌کند، برخورد کند خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری اصفهان با عدم ادغام سازمان‌ها و اجرای چارت جدید تصویب شده ولی با استناد به همین مورد به بودجه شهرداری تبریز ایراد وارد می‌کنند.

محمدباقر بهشتی نیز در این‌خصوص ضمن ارائه توضیحاتی، گفت: ابتدا با مسوولان شهرداری مرکز بودجه بررسی شده است، سپس با تک تک مناطق و سازمان‌ها بودجه پیشنهادی منطقه و سازمان بررسی شده است. وی در مورد کمک دولتی نیز توضیحاتی داد و گفت: اگر این ارقام حذف شوند دولت دیگر هیچ کمکی به شهرداری نخواهد داشت، آوردن این ارقام به معنی این است که همچنان شهرداری به دنبال کمک‌های دولتی باشد. پس از بررسی و بحث توسط اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، کاهش ۱۱۲ میلیارد تومان از درآمد شهرداری تبریز در سال ۱۳۹۸ به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.

محمد اشرف‌نیا در ادامه جلسه گفت: اعضای شورا و رسانه‌ها استحضار داشته باشند که بحث عمران با خدمات کاملا متفاوت است.وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم برنامه‌ها را در کمیسیون عمران اولویت‌بندی کنیم و به همین دلیل طرح‌ها را به سه قسمت تقسیم کرده‌ایم.اشرف‌نیا ادامه داد: طرح‌های خودگردان، اجرایی و ‌ناقص مانند آسفالت‌ریزی معابر، تکمیل خط یک قطار شهری و طرح‌های مطالعاتی برای آینده، اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی توسط کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر است و اکنون باید بررسی شود که کاهش هزینه‌ها از کدام یک از این اولویت‌ها خواهد بود.وی افزود: شهرداری حدود ۴۸۵ میلیارد تومان بدهی شهرداران و مدیران قبلی را پرداخت می‌کند و مردم در جامعه می‌گویند که شهرداری و شورای شهر فعلی کاری انجام نمی‌دهد و شهرداران گذشته بهتر عمل کرده بودند، اما باید بدانند که شهرداران قبلی با وام فعالیت کرده‌اند و ما در حال پرداخت بدهی گذشتگان هستیم.سعید نیکوخصلت دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: از کمیسیون عمران تقاضا دارم که اولویت آسفالت‌ریزی در مناطق را طبق جدول زمان‌بندی و ‌منطقه‌ای اعلام کند.

وی ادامه داد: بودجه یک پیش‌بینی بر اساس اتفاقات گذشته است و هرچقدر بودجه واقع‌بینانه نوشته شود بیشتر محقق خواهد شد و با تدوین بودجه‌های غیر‌واقعی، وحدت فکری از بین می‌رود، باید اولویت بودجه توسعه پایدار و طرح‌های ثروت آفرین باشند. ثروت از طریق حضور توریست، روان‌سازی ترافیک و... به‌وجود می‌آید. فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز گفت: در ارتباط با درآمدهای شهرداری صحبت‌هایی در جلسه گذشته شد، اعتقادم بر این است که باید بیشتر از ۱۱۲ میلیارد تومان از درآمد شهرداری کم می‌شد تا شهرداری سال آینده در منگنه قرار نگیرد.وی ادامه داد: دکتر بهشتی اعلام کردند که در سال آینده اولویت طرح‌های ناتمام باشد که موضوعی بسیار مهم است.بابایی اقدم خاطرنشان کرد: در منطقه ایده‌لو طرحی در حال اجراست که تاکنون حداقل ۴۰میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، حتی سهم شهرداری از لاله پارک فروخته شده تا در این طرح هزینه شود، حدود ۶۰۰ خانه مسکونی در این منطقه تملک شده و عین محلی که بمباران شده به حال خود رها شده است.

وی ادامه داد: برای این طرح سال گذشته ۴میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود و امسال نیز دقیقا ۴ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است که کافی نیست.رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: آقای شهین باهر به‌عنوان یک شهرساز باید در بودجه‌نویسی تفاوت‌هایی با دیگر شهرداران داشته باشند و اگر مقدور باشد بحث وام‌ها نیز در بودجه لحاظ شود.عبدالله تقی‌پور، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: در جلسات مختلف اعلام کرده‌ام که فهرستی از طرح‌ها اعلام نشود بلکه چند طرح شاخص اعلام شود که شهرداری تا پایان سال ۹۸ آن طرح‌ها را به پایان برساند که متاسفانه در بودجه سال آینده نیز لحاظ نشده است. وی ادامه داد: در مورد محیط زیست و فضای سبز نیز باید توجه ویژه‌ای شود که متاسفانه به این موضوع توجهی نشده است.

تقی‌پور با بیان اینکه دوربین‌های ترافیکی در ایجاد انضباط ترافیکی شهر نقش ویژه‌ای اعمال می‌کنند، خاطرنشان کرد: طبق گزارش کمیسیون عمران اگر تعداد دوربین‌ها بیشتر شود در روان‌سازی ترافیک بسیار موثر خواهد بود، هوشمندسازی شهری نیز باید در بودجه لحاظ شود. شکور اکبرنژاد در تذکری خطاب به شهردار تبریز گفت: از آقای شهردار می‌خواهیم برای جذب سرمایه‌گذار در شهر وقت بیشتری بگذارد، باید کارشناسانی باشند تا بتوانیم برای شهر تبریز سرمایه جذب کنیم. مسعودی ریحان نیز گفت: در مورد درآمد شهرداری به‌صورت سنتی عمل می‌شود و اگر بتوانیم از دارایی‌های شهرداری درآمد کسب کنیم بسیار مفید خواهد بود، به‌طور مثال در طرح جواهر شهرداری چقدر سرمایه دارد که می‌تواند تبدیل به درآمد شود.مسعودی ریحان خاطرنشان کرد: اگر شهرداری بتواند از سرمایه‌های خود بهره‌وری داشته باشد دقیقا می‌تواند به میزان بودجه پیشنهادی درآمد کسب کند.