مدرن‌سازی کشاورزی در خوزستان

 تحول در اقتصاد کشاورزی

این عضو تشخیص مصلحت نظام همچنین بر ایجاد یک تحول اساسی در کشاورزی خوزستان تاکید کرد و گفت: تنها راه تحقق استقلال اقتصادی در کشور، کشاورزی است و اولویت آن خوزستان است. آقامحمدی اقداماتی را که در طرح ۵۵۰هزار هکتاری کشاورزی رهبری انجام شده قابل تقدیر دانست و گفت: اجرای این طرح بسیار طول کشیده، از زمان تصویب حدود ۱۲ سال و از زمان آغاز عملیات اجرایی تاکنون ۱۰ سال زمان برده است. وی با تاکید بر توجه به اقتصاد کشاورزی افزود: کشاورزی به‌عنوان یک بخش اقتصادی در نظر گرفته شده و یکی از پایه‌های امنیت کشور به شمار می‌رود، از این رو پایداری آن از هر چیز مهم‌تر است. آقامحمدی با بیان اینکه کشاورزی معیشتی موردنظر ما نیست اظهار کرد: در این زمینه نباید تصمیمات احساساتی بگیریم و باید قیمت، هزینه و سود در کشاورزی مشخص باشد.آقامحمدی تاکید کرد: با توجه به هزینه‌ای که برای زمین و آب می‌شود، کشاورزی در هر منطقه باید توجیه اقتصادی داشته باشد.وی تامین منابع مالی طرح کشاورزی مقام معظم رهبری را یک هدف ملی دانست و افزود: همزمان باید ساز و کار بحث‌های دانش بنیان در کشاورزی تعریف شود که با توجه به ورود معاونت علمی ریاست جمهوری به زنجیره سلامت، می‌توان با دعوت از تیم این نهاد، کشاورزی روبه پیشرفت را محقق کرد.

 واگذاری ۳۰ هزار هکتار زمین به نیشکر

استاندار خوزستان نیز در این بازدید گفت: یکی از کانون‌های بحرانی گرد و غبار خوزستان، با وسعت ۳۰ هزار هکتار برای عملیات شورورزی به شرکت توسعه نیشکر واگذار می‌شود.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: این زمین‌ها موسوم به کانون شماره ۲ ریزگردها (شمال خرمشهر) است که موافقت اولیه با سازمان جنگل‌های کشور برای واگذاری آن به شرکت نیشکر صورت گرفته است.وی با بیان اینکه مطالعات شورورزی در این زمین‌ها از ۵/ ۱ سال پیش شروع شده، افزود: قرار است از پساب‌های شور نیشکر که اکنون به «تالاب ناصری» و هورالعظیم وارد می‌شود، برای این طرح استفاده شود. شرکت توسعه نیشکر اکنون بیش از ۸۴هزار هکتار مزرعه را تحت پوشش هفت واحد کشت و صنعت نیشکری در اختیار دارد.

شریعتی ادامه داد: «ناصری» نام یکی از استادان دانشگاه چمران اهواز است که برای جلوگیری از تخلیه پساب شور نیشکر (که در سال‌های گذشته به ۳۰ هزار میکروموس می‌رسید) به رودخانه کارون پیشنهاد کرده بود به‌عنوان راهکار کوتاه مدت، این پساب‌ها به اراضی مرزی در خرمشهر تخلیه شود، که این منطقه اکنون به یک آبگیر بزرگ تبدیل و به نام «تالاب ناصری» شهرت یافته است. استاندار خوزستان همچنین گفت: طرح جامع مهار کانون‌های گرد و غبار به اتمام رسیده و برای بررسی در اختیار دانشگاه شهید چمران قرار گرفته است. وی با اشاره به طرح‌های کنترل گرد و غبار در کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد افزود: امسال نهالکاری ۱۹ هزار هکتار و مالچ‌پاشی ۷ هزار هکتار در دستورکار قرار دارد. شریعتی ادامه داد: به همین منظور پارسال ۲۴هزار هکتار نهالکاری و ۱۵ هزار هکتار مالچ پاشی در کانون‌های جنوب و جنوب شرق اهواز (کانون شماره ۴) که بحرانی‌ترین کانون به شمار می‌آید و حدود ۹۰ هزار هکتار مساحت دارد، انجام شده بود.وی اجرای کانال آبرسانی به کانون‌های ریزگرد، بهسازی شبکه برق و ارتقای امکانات فرودگاه را از دیگر طرح‌های مقابله با اثرات ریزگردها در استان دانست و اضافه کرد: تالاب هورالعظیم نیز به‌عنوان یکی از کانون‌های بحرانی گرد و غبار، در سیلاب اخیر آبگیری شده و اکنون حدود ۹۰ درصد آن آب دارد.

شریعتی تاکید کرد: در زمینه مهار کانون‌های گرد و غبار طرح‌های عظیمی در مدت ۵/ ۱ سال اجرا شده که بدون حمایت دولت و توجه رهبری، اجرای این طرح‌ها شاید تا ۱۵ سال طول می‌کشید.استاندار خوزستان همچنین با اشاره به اینکه هفت شهرستان استان از طرح کشاورزی رهبری محروم مانده‌اند، خواستار اولویت بخشی به این شهرستان‌های شمالی در فاز دوم طرح شد. وی گفت: مساحت زمین‌های کشاورزی در شهرستان‌های ایذه، باغملک، اندیکا، لالی، هفتگل، مسجدسلیمان و الوار گرمسیری اندیمشک شهیون دزفول، ۴۷ هزار هکتار است که تحت پوشش طرح کشاورزی ۵۰۰ هزار هکتاری قرار نگرفته است. شریعتی افزود: برای توازن بخشی در اجرای این طرح، لازم است که اولویت فاز دوم طرح کشاورزی رهبری در شمال خوزستان اجرا شود.

وی با تاکید بر رفع اشکالات فاز اول طرح کشاورزی ۵۰۰ هزار هکتاری خوزستان افزود: مرحله دوم طرح کشاورزی مقام معظم رهبری از سوی سازمان آب و برق خوزستان در ۴۴ هزار هکتار آغاز شده و نیمی از آن نیز تکمیل شده است. شریعتی با بیان اینکه اجرای طرح‌های کشاورزی در خوزستان بازدهی بیشتری نسبت به دیگر استان‌ها دارد، گفت: در صورت تامین آب، خوزستان با توجه به شرایطی که دارد می‌تواند سهم بسزایی در تامین غذای کشور داشته باشد.

وی همچنین اظهار کرد: اکنون که بخش اعظم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی که خواسته مقام معظم رهبری بوده در خوزستان به اجرا درآمده، از رهبر معظم انقلاب استدعا دارم بار دیگر به استان سفر کنند و از این طرح بازدید به عمل آورند.مدیرکل دفتر نظام بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور نیز با اشاره به طرح استقرار نظام بهره‌برداری مشارکتی در آب و خاک، گفت: در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی رهبری بهره‌برداری از آب و خاک، به ۸۳ شرکت تعاونی در خوزستان و ۱۸ شرکت تعاونی در ایلام سپرده می‌شود.نادر علیزاده با اشاره به ارائه طرح استقرار نظام بهره‌برداری مشارکتی به سازمان برنامه‌ریزی کشور افزود: در این طرح نظام بهره‌برداری متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی هر شهرستان مشخص می‌شود و به ازای هر دریچه آب، یک گروه «هم آب» تشکیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: ساختار این نظام بهره‌برداری باید یکپارچه باشد و مدیریت شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری و مدیریت بهره وری در داخل زمین کشاورزی را محقق کند.علیزاده پنج گام اساسی برای پیاده‌سازی نظام بهره‌برداری آب و کشاورزی را تشریح کرد و گفت: پیش نیازها وظرفیت‌سازی سازمانی، امکان سنجی و زمینه‌سازی اجتماعی، پیاده‌سازی و تشکیل نظام‌ها، استقرار نظام‌ها و پایدارسازی و توسعه، مراحل پیاده‌سازی این طرح هستند.وی با اشاره به مساحت ۲۹۵ هزار هکتاری تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی اظهار کرد: در طرح نظام بهره‌برداری مشارکتی، تشکیل ۸۳ شرکت برای خوزستان و ۱۸ شرکت برای ایلام پیش بینی شده است.علیزاده افزود: این بخش تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته و در خوزستان تاکنون ۶۳ تعاونی و در ایلام نیز تاکنون ۱۰ تعاونی تشکیل شده و پیش‌بینی می‌شود تا اردیبهشت به اتمام برسد.وی همچنین با اشاره به برنامه توانمندسازی الگوهای نظام بهره‌برداری موجود در این طرح افزود: با توجه به وسعت زمین‌های کشاورزی باید مراکز ثابت آموزشی مدیریت آب و زمین نیز تشکیل شود.

 تحویل حجمی آب به ۴۵ تعاونی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با اشاره به آغاز طرح تحویل آب به‌صورت حجمی به کشاورزان در طرح ۵۰۰ هزار هکتاری، گفت: تاکنون ۴۵ تعاونی تولید در سطح ۱۵۳ هزار هکتار درخواست خود را برای تحویل آب به‌صورت حجمی ارائه کرده‌اند.کیخسرو چنگلوایی افزود: برنامه مشترک سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی برای تحویل آب به‌صورت حجمی تدوین شده و ۳هزار و ۴۰۸ نقطه نیز برای تحویل آب و استقرار سازه‌های اندازه‌گیری آب مشخص شده‌اند. وی تولیدات کشاورزی خوزستان را ۱/ ۱۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تولیدات کشاورزی این استان در سال ۱۳۹۹ به ۲۰ میلیون تن و در سال ۱۴۰۴ به ۲۷ میلیون تن می‌رسد که یکی از پیش نیازهای این برنامه استمرار طرح ۵۰۰ هزار هکتاری کشاورزی مقام معظم رهبری در استان است.چنگلوایی تاکید کرد: با اجرای فاز اول طرح کشاورزی رهبری در خوزستان، تولیدات این استان ۵/ ۲ میلیون تن افزایش یافته و تا پایان طرح، این افزایش به ۸ میلیون تن می‌رسد.