پاسخ شایعات درباره «هورالعظیم»

عبدالله طواف اظهار کرد: دولت در سال ۷۲ تصمیم گرفت برای اینکه منابع آب شیرین به عراق منتقل نشود یک دایک را در هورالعظیم احداث کند ولی متاسفانه عده‌ای در فضای مجازی و در برخی جلسات مدعی شدند جاده‌ها و دایک‌ها را نفت ساخته است اما این اشتباه است. معاون پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن ) با بیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون حوضچه‌های سه و چهار و پنج تالاب هورالعظیم آبگیری شده است، اظهار کرد: هیچ مانعی از سوی نفت برای اینکه آبی وارد هور شود وجود نداشته و ندارد. گاه در حین عملیات اجرایی ممکن است آبی را محصور و نقطه‌ای را خشک کنیم اما دوباره آبگیری انجام و محدوده مد نظر در تالاب پرآب می‌شود. وی ادامه داد: در چند روز گذشته به دلیل فشار سیل به مردم جنوب غرب منطقه، سعی کردیم تا زمین‌هایی را آبگیری کنیم که آب به شهر فشار وارد نکند. معاونت پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: در سال‌های خشکسالی برخی از مردم به دلیل مشکلات کم‌آبی خود را به حریم رودخانه نزدیک و کشاورزی کردند.

برخی از آنها وارد هورالعظیم شدند و کشاورزی کردند و این مساله تا زمانی که هور خشک بود، مشکلی نداشت اما امسال با هجوم آب هیچ‌ یک حاضر به تخلیه آن نقاط نشدند و متاسفانه این اتفاق باعث شد حجم آب به گونه‌ای بالا بیاید که برای مثال در دو سه نقطه شهر رفیع سیل بند شکسته شد.  طواف با بیان اینکه تا رودخانه‌ها به مسیر طبیعی خود بازنگردند هر سال با سیلاب روبه‌رو هستیم، ادامه داد: در بستر رودخانه‌ها کشاورزی شده و ساخت و ساز صورت گرفته و پرورش ماهی ایجاد شده است و این مسائل مشکلاتی را در سیلاب برای مردم مناطقی همچون رفیع و دشت آزادگان به وجود می‌آورد. وی با اشاره به اینکه مجموعه نفت به دنبال همزیستی با مردم است اما وظایف سنگینی نیز بر عهده دارد، گفت: در جایی مانند هورالعظیم که کشورهای همسایه در حال برداشت نفت هستند، ما نیز باید تلاش کنیم تا بیشتر از کشورهای همسایه بهره برداری کنیم.

معاونت پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه عدم ورود آب به هورالعظیم هیچ کمکی به ما نمی‌کند و برای ما نیز نفعی ندارد، اظهار کرد: حرف‌هایی که در فضای مجازی گفته می‌شود صحیح نیست و هیچ پشتوانه علمی ندارد. نفت هیچ مانعی برای منطقه نیست اگر نفت نبود تمام شهرهای هویزه و رفیع و سوسنگرد زیر آب بود. طواف با اشاره به اقدامات این شرکت در سیلاب اخیر گفت: ۹۰ دستگاه ماشین‌آلات در مناطق سیل زده خوزستان داریم و همچنین نسبت به توزیع آب آشامیدنی و غذا و کنسرو برای مردم اقدام می‌کنیم.  وی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ یک از تاسیسات مجموعه نفت در تالاب هورالعظیم در اثر سیلاب خسارتی ندیده است. در مجموعه عملیات تولید هیچ وقفه‌ای نداشته و بیش از ۱۰۰ نقطه بحرانی در مجموعه هور العظیم را نیز ترمیم کرده‌ایم.

طواف گفت: این روزها بحرانی ترین شرایط را در تاریخ این منطقه به لحاظ فشار آب ورودی و مسوولیت‌های اجرایی تجربه می‌کنیم، اکنون و به استناد گزارش همکاران مسوول، سد کرخه شرایطی دارد که میزان ورودی و خروجی آب آن یکسان است یعنی حداکثر آب قابل ذخیره‌سازی در پشت سد کرخه ذخیره شده و بیش از این میزان مجاز به ذخیره‌سازی نیست، به همین دلیل خروجی آب از این سد معادل همان میزان ورودی در ثانیه است. وی اضافه می‌کند که آوردِ آب در بالادست کرخه به حد غیرقابل تصوری رسیده است و چون به‌صورت ناگزیر دریچه سد باز و معادل آب ورودی از آن خارج می‌شود باید بپذیریم که بخش مهمی از این میزان آب را در پایین دست کرخه داشته باشیم و همین باعث شکل‌گیری شرایط بحرانی شده است.