4 نقطه ضعف تبریز هنگام بحران

جهانسری در این جلسه با بیان اینکه متولی مشخص که صاحب منابع مواجهه با بحران‌ها باشد وجود ندارد، اظهار کرد: در مجموعه پدافند غیرعامل برای مواجهه با تهدیدات طبیعی برنامه‌ای وجود نداشت. خلیل ساعی، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی و مدیرکل سابق بحران استان نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت توجه حوادث طبیعی تصریح کرد: موضوع زلزله تبریز بسیار مهم است و باید برای مواجهه با آن برنامه‌ریزی انجام شود. وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر، از افزایش سطح آب دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۴۵سانتی‌متر افزایش یافته است. فریدون بابایی‌اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز که با تیم آتش‌نشانی شهرداری در مناطق سیل‌زده حضور داشت، با بیان اینکه اتفاقات رخ داده در گلستان و آق‌قلا به خاطر اشتباهات فردی است، افزود: دریچه سد وشمگیر بیش از ۱۰ سال است که خراب است و هیچ اراده‌ای برای تعمیر آن وجود نداشته است. وی وضعیت شهر تبریز را با آق‌قلا متفاوت دانست و اظهار کرد: در شهر تبریز و در منطقه بهشتی از خیابان عباسی، بارش باران باعث تخریب سه خانه شده است.

بابایی‌اقدم با اشاره به اینکه توانایی اسکان سه خانواده در شهر تبریز را نداریم، ادامه داد: اصلی‌ترین مخاطره در شهر تبریز زلزله است، باید بیش از ۹۰ درصد تلاش خود را در کاهش حاشیه‌نشینی و توجه به زلزله معطوف کنیم چراکه وضعیت مناطق حاشیه‌نشین اصلا مناسب نیست. این عضو شورای شهر افزود: باید برنامه‌ریزی‌های مناسب برای مدیریت بحران صورت گیرد و به دنبال برگزاری مانور مدیریت بحران در شهر تبریز با محوریت زلزله باشیم. ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نیز با بیان اینکه در تبریز تعدادی از مسیل‌ها پر شده و به معبر تبدیل شده است، اظهار کرد: فعالیت‌های شهرداری تبریز در سال ۹۷ بیشتر در زیرزمین بوده است، در سال گذشته ۷ کانال عبور آب احداث کردیم که در گذشته تبدیل به معبر شده بودند.

وی ادامه داد: شهر تبریز نیازمند سدهای جذبی است، چراکه خیابان‌ها آسفالت شده‌اند، بام خانه‌ها آسفالت هستند و آب‌ها جایی برای جذب ندارند و روان می‌شوند. محرم محمدزاده از اعضای شورای شهر تبریز نیز با بیان اینکه اظهار نظر راحت است ولی عمل کردن سخت است، گفت: ‌ای کاش در سال ۵ روز جلسات تئوری برگزار شود و بقیه روزها عمل شود، تبریز چهار مشکل اساسی دارد، نخستین مشکل حاشیه‌نشینی است. وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته صحبت‌های زیادی درباره حاشیه‌نشینی شده است ولی شاهد عمل نیستیم، اگر زلزله‌ای اتفاق بیفتد، به هیچ وجه قادر به امدادرسانی به ساکنان این مناطق نخواهیم بود. محمدزاده به دومین مشکل بزرگ تبریز پرداخت و گفت: دومین مشکل شهر تبریز کمبود فضای سبز است، در شهر تبریز و اطراف روزانه صدها تریلی درخت قطع شده و خارج می‌شود.

وی سومین مشکل را بافت فرسوده در شهر دانست و ادامه داد: ساکنان مناطق ادعا می‌کنند که نه شهرداری تبریز این املاک را خریداری می‌کند و نه اجازه ساخت و ساز را می‌دهد، چهارمین مشکل نیز عدم مدیریت یکپارچه در شهر است. شهرام دبیری، دیگر عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر انجام برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران گفت: در اجرای طرح‌های شهری و استانی مطالعات مناسب انجام گیرد، چراکه باید آمادگی کامل و لازم را برای مقابله با مخاطرات داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام گرفته توسط شهرداری تبریز در لایروبی مسیل‌ها خوب بود ولی کافی نیست، اذعان کرد: پیش‌بینی‌های لازم و اطلاع‌رسانی‌های مناسب انجام گیرد.