کنترل هوشمند جاده‌های همدان

صفر‌صاد‌قی‌راد ظهار کرد: از آغاز طرح نوروزی تاکنون حدود ۴۲ هزار و ۱۷ بلیت به‌صورت اینترنتی به فروش رسیده است. وی درباره گلایه مردم نسبت به گرانی بلیت‌ اتوبوس‌های استان افزود: یک دستگاه اتوبوس ۲/ ۲ میلیارد‌ تومان قیمت دارد و مالکان یا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مسافر در استان همدان باید خدماتی را ارائه کنند که برای آنان صرفه اقتصادی داشته باشد. معاون حمل‌و‌نقل اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان گفت: هر سال طبق قوانین بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تعرفه بلیت اتوبوس افزایش می‌یابد اما بازهم هزینه‌های ناوگان مسافر‌بری تامین نمی‌شود این در حالی است که هزینه تعمیر و نگهداری یک دستگاه اتوبوس بسیار گران است. صادقی‌راد درباره هزینه نگهداری اتوبوس‌ها هم اظهار کرد: هزینه خرید یک دستگاه انباری اگزوز اتوبوس ۱۰۰میلیو‌ن تومان است و اگر به هر دلیل آسیب ببیند امکان ارائه خدمات ندارد یا بین ۲۰ تا ۱۵درصد لاستیک‌ اتوبوس‌‌ها ایراد داشته باشد پلیس اجازه تردد به اتوبوس‌ها را نمی‌دهد. وی تصریح کرد: بیشتر اتوبوس‌ها برای جبران هزینه‌ها حتی با هزینه کمتر از تعرفه تعیین شده مسافر جابه‌جا می‌کنند یا یک سفر از سرویس را خالی به مبدا حرکت بر‌می‌گردند.

معاون حمل‌و‌نقل اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان گفت: اکنون برای نظارت بر خدمات حمل‌و‌نقل جاده‌ای در استان همدان۵۵ دستگاه دوربین ثبت تخلف در استان فعال داریم که حدود ۱۰ دستگاه از این سامانه‌ها به دلیل سرقت امکانات آن یا آسیب دیدن در تغییرات جوی موجود در استان غیر‌فعال است. وی با یاد‌آوری رصد تردد کامیون و سایر خودرو‌های عبوری حامل بار با ۴ دستگاه سامانه توزین هوشمند در استان افزود: نصب دو سامانه دبلیو‌ای‌ام دیگر را امسال در برنامه کاری داریم. صادقی‌راد اظهار کرد: این سامانه‌ها به پلیس و راهداری نوع بار خودرو ‌و مقدار بار مجاز را در کامیون یا تریلی و سایر خودرو‌های حامل بار مشخص می‌کند. ۷۷ دستگاه سامانه تردد شمار در استان نصب است که حدود ۶ میلیون تردد را در نوروز امسال ثبت کردند. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان نیز گفت: با بارش‌های سیلابی اخیر در استان همدان تاکنون برآورد خسارت وارد شده به را‌ه‌های استان همدان ۵۰ میلیارد ‌تومان شده است. حمید پرورشی اظهار کرد: در حوادث اخیر جاده‌های استان همدان ۲ رانش زمین در محور ارتباطی گردنه اسد‌آباد و محور ارتباطی آور زمان به نهاوند(گردنه آبدر) داشت که هنوز برآورد خسارت برای این محدوده‌ها مشخص نیست و باید بررسی کامل انجام دهیم.

وی درباره این انتقاد که گفته شده؛ رانش زمین در این محور‌ها نداشتیم و ایراد نقص زیرساخت راه بوده است، افزود: زیرساخت راه ‌ارتباطی گردنه اسد‌آباد که بیشتر مورد نظر است راه ارتباطی ساخته شده در روز‌های قبل یا سال‌های اخیر نیست. راهی است که سال‌ها استفاده می‌شود و ارتباطی به زیر‌ساخت راه ندارد. پرورشی تاکید کرد: در زمانی که تراکم خاک نقطه‌ای از زمین به هر‌دلیل اشباع شود و خاک توانایی تحمل بار اضافی انرژی ایجاد شده را نداشته باشد رانش در آن محل رخ می‌دهد که تاکنون در دو نقطه از راه‌های استان همدان این اتفاق افتاده است. وی گفت: راه ارتباطی محور همدان به راستگویان و قلعه‌جوق فامنین هم بر اثر آبگرفتگی ناشی از شکستگی یک بند خاکی در استان مرکزی به‌صورت محدود در روز‌های قبل مسدود بود که باز شده است. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان، درباره کمک‌رسانی اداره راهداری استان همدان در شهرستان الیگودرز لرستان اظهار کرد: تجهیزات عمران راهداری به تعداد ۱۴دستگاه لودر، گریدر، کامیون و یک دستگاه خودروی پشتیبانی به منطقه فرستادیم.