شرط رونق بازار در گلستان

علی محمد چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان به بی‌انصافی در قیمت‌گذاری خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی اشاره و اظهار کرد: قیمت‌های خرید تضمینی بسیار پایین در نظر گرفته شده که همگام با واقعیت‌ها نیست، با این وضع معیشت کشاورزان با مشکل مواجه خواهد شد و در صورتی که فعالان کشاورزی که اکثر جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند از لحاظ مالی تقویت نشوند بازار نیز رونق را نخواهد دید. رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گرگان تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود در تجارت، ارز نیمایی اختصاص یابد، با این کار و جلوگیری از محدودیت ها، رانت و فساد نیز از بین خواهد رفت.  امیر یوسفی، نایب رئیس اتاق گرگان نیز در این دیدار گفت: رونق در تولید و اشتغال نیاز به توجه بیشتر دستگاه‌های اجرایی دارد. وی افزود: کشاورزی در اقتصاد استان گلستان بسیار موثر است و نیاز است مورد حمایت قرار گیرد، با توجه به افزایش هزینه‌ها کشاورزان دیگر ظرفیت ضرر را ندارند.

حکیم آل جلیل، عضو هیات نمایندگان اتاق گرگان در دیدار با دادستان مرکز استان گلستان در رابطه سیل و آسیب‌های آن اظهار کرد: این پرسش مطرح است که شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان به‌عنوان دستگاه متولی آب، چه فرآیندهایی در مورد بستر رودخانه‌ها و کاهش آسیب‌های سیل انجام داده است. بسترها و کانال‌های گریز آب هیچ یک لایروبی نشده بود. وی افزود: دریچه اصلی سد باید ۴۸ ساعت قبل از طغیان باز می‌شد اما شواهد نشان می‌دهد متاسفانه چنین اقدامی انجام نشد. آل‌جلیل به ناتوانی آب منطقه‌ای در مدیریت سیل اخیر اشاره و اظهار کرد: انتظار است کم کاری‌ها در رابطه وقوع حادثه سیل، مورد بررسی قرار گیرد، متاسفانه برخی مناطق سیل زده دیگر قابل‌سکونت نیست. امیر عابدی، عضو هیات نمایندگان اتاق گرگان نیز در این دیدار گفت: مشکلات موجود عمدتا ریشه اقتصادی دارد، شعار سال ۹۸ بر این موضوع نیز تاکید دارد. وی گفت: انتظار داریم تصمیمات ناگهانی و غیر کارشناسی مورد توجه و بررسی دستگاه قضا قرار گیرد و با عاملان این بی‌ثباتی برخورد لازم صورت گیرد.

اقتصاد دستوری نتیجه‌ای نخواهد داشت

 سیدرضا سید حسینی دادستان مرکز استان گلستان نیز در دیدار با اعضای هیات‌نمایندگان اتاق گرگان گفت: تجربه نشان داده است که اقتصاد دستوری نتیجه بخش نخواهد بود. فشار وارد کردن به فروشنده و تامین‌کننده پاسخ نمی‌دهد. وی اظهار کرد: تنها راه خروج از بحران و رفع مشکلات موجود، حمایت عملی از تولید است. به این منظور بانک‌ها باید به‌صورت خودجوش و جدای از حمایت‌های دولتی به تولید کمک کنند، در صورتی که تولید رونق داشته باشد در دیگر بخش‌ها نیز موثر است. سید حسینی تاکید کرد: تا جای ممکن بر این مهم تاکید داریم که واحدهای تولیدی تعطیل نشوند و اشتغال از بین نرود. وی به اهمیت استفاده از نظرات بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: این بخش پیشنهاد‌های خود را به دستگاه قضا ارائه دهد که در اقدامات مورد استفاده قرار گیرد.