بودجه خطرزدایی از سد دز

فرهاد ایزدجو درباره لایروبی سدها و رودخانه‌ها افزود: لایروبی رودخانه و سدها کاملا مستقل از یکدیگر هستند. تنها مخزن سدی که با مشکل عدم لایروبی مواجه است، سد دز است و دیگر سدهای استان نیاز به لایروبی ندارند. این سد حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسوب دارد و هزینه لایروبی حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب از آن حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار است. وی با بیان اینکه طول عمر سدها به میزان رسوب ورودی سدها مرتبط است، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته درخصوص افزایش طول عمر سد دز، گزینه افزایش ارتفاع سد دز گزینه برتری نسبت به لایروبی آن است. در این زمینه اگر سد بختیاری روی شاخه بختیاری نیز احداث شود میزان رسوبات واردشده به سد کاهش پیدا خواهد کرد. ایزدجو ادامه داد: افزایش ارتفاع سد دز ضرورت دارد اما این ضرورت نباید باعث ایجاد یک مشکل جدید شود. در این زمینه تاکید داریم تا با تشکیل پنل بین‌المللی درباره این مساله تصمیم‌گیری شود. وی درخصوص لایروبی رودخانه اظهار کرد: لایروبی کلی رودخانه‌ها هزینه بسیار بالایی دارد و باید در کنار گزینه‌های دیگر دیده شود تا مطالعات مهندسی رودخانه تکمیل و سپس این کارها به‌صورت توام باهم انجام شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در زمینه لایروبی موضعی رودخانه کارون در مقطع اهواز نیز گفت: اگر حدود ۱۰ میلیون مترمکعب لایروبی به‌صورت موضعی در رودخانه کارون در مقطع اهواز انجام گیرد، سطح آب در شرایط سیلابی حدود ۳۰ سانتی متر کاهش پیدا خواهد کرد. اگر این کار بخواهد به‌صورت مطلوب انجام گیرد، باید حدود ۷۰ میلیون مترمکعب لایروبی در رودخانه کارون در مقطع اهواز انجام بگیرد که این نیاز به سرمایه‌گذاری مناسب دارد. ایزدجو با بیان اینکه اکنون از دوره سیلاب عبور کرده‌ایم و در دوره پساسیلاب قرار داریم و ورودی‌های سدها کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: لایروبی به بحث‌های کشتیرانی و گردشگری نیز کمک می‌کند و امیدواریم در این زمینه اقدامات مطلوب‌تری انجام بگیرد. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه بحث‌های مهندسی رودخانه و احداث کانال‌های سیلاب‌بر باید در دستور کار قرار بگیرند، گفت: در طول ۱۰ سال گذشته حدود ۲/ ۴ میلیون مترمکعب لایروبی رودخانه کارون در مقطع اهواز انجام گرفته و حدود ۲۵ میلیارد تومان هزینه داشته است. در این زمینه بر اساس اعتباراتی که به سازمان تخصیص داده می‌شود کار لایروبی انجام می‌گیرد.

ایزدجو درباره آبرسانی به شهرهای خوزستان اظهار کرد: طرح غدیر قرار است تا ۵۲ درصد از آب استان را تامین کند. در این زمینه پازل‌های طرح غدیر در سراسر استان یکی یکی در حال تکمیل هستند. در شهرستان‌های خرمشهر، آبادان و دشت آزادگان خط‌های آبرسانی تکمیل شده‌اند. همچنین برای اهواز نیز ۶۰ درصد از این طرح تکمیل شده و قرار است خط دوم این طرح برای اهواز اجرایی شود. وی افزود: خط آبرسانی شادگان نیز به زودی تکمیل خواهد شد و پس از آن در برنامه است تا تصفیه‌خانه‌های غدیر تکمیل شوند. در حال حاضر طرح غدیر دارای پیشرفت ۴۵ درصدی است و در حال همکاری و پیشبرد کار با قرارگاه خاتم هستیم. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان درخصوص طرح آبرسانی شمال شرق گفت: این طرح در دو بخش اجرا می‌شود که بخش اول از طریق فاینانس اجرایی خواهد شد. بخش دوم آن را نیز در حال کار هستیم تا با اجرای یک خط انتقال بتوانیم آب را به مناطق شمال شرق استان برسانیم.