زمین جدید کشاورزی در آذربایجان

داشاد تصریح کرد: البته ۶ایستگاه این طرح به مرحله بهره‌برداری رسیده و سه ایستگاه دیگر نیز قرار است به همت شرکت آب منطقه‌ای تا پایان سال جاری به جمع ایستگاه‌های پمپاژ اضافه شود. سرپرست مدیریت املاک و اراضی منطقه آزاد ارس در ادامه اظهار کرد: از میان ۵هزار و ۱۹۰ هکتاری که امسال تحت پوشش شبکه قرار می‌گیرد ۴۹۰۰ هکتار داخل منطقه آزاد ارس قرار دارد که به منظور مدیریت یکپارچه درخواست مدیریت ۳۰۰ هکتار باقی مانده را به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ارجاع داده‌ایم. داشاد در ادامه اظهار کرد: در اراضی تحت مدیریت منطقه آزاد ارس رایزنی‌های صورت گرفته با روستاهای اطراف منجر به توافق با دو روستا به نام‌های باقر اوغلی و قارلی لو شده است و اراضی ملی این روستاها پس از نزدیک به یک قرن برای نخستین بار زیر کشت می‌رود. وی افزود: اراضی که در برنامه سال ۹۸ زیر کشت رفتند؛ با وجود حاصلخیزی خاک، به منظور حفظ مراتع بکر و دست نخورده باقی مانده بود. سرپرست مدیریت املاک و اراضی منطقه آزاد ارس در ادامه اظهار کرد: قشلاقات ۹‌گانه در قالب برنامه‌های بعدی مدیریتی منطقه آزاد ارس در سال‌های بعد زیر کشت می‌رود.

سرپرست مدیریت املاک و اراضی منطقه آزاد ارس با تاکید بر محدودیت حقابه ایران از ارس اظهار کرد: به دنبال افزایش حقابه ایران از ارس هستیم و این افزایش، مستلزم مذاکرات بین‌المللی است.داشاد ادامه داد: فعلا اجازه ساخت ۱۰ هزار هکتار سد سبز داریم که کشت ۵هزار هکتار از این مقدار را به‌صورت باغی و زراعی شروع کرده و برای ۵هزار هکتار نیز برنامه‌هایی در نظر داریم. وی افزود: کشت باغی در این منطقه به تازگی شروع شده است. سرپرست مدیریت املاک و اراضی منطقه آزاد ارس در ادامه اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته قسمتی از مراتع اراضی پایاب سدخداآفرین برای چرای مراتع نگه داشته شده بود که اهالی روستاهای اطراف به جای صد هکتار ۵۰۰‌هکتار را به‌صورت دیمی کاشته‌اند. داشاد در ادامه درخصوص اشتغال‌زایی طرح ملی اراضی پایاب سد خدا آفرین توضیح داد: ۱۶۹ خانواده از اهالی روستای قارلی‌لو که در اطراف طرح ملی اراضی پایاب سد خداآفرین اسکان دارند تا اواخر فصل برداشت در این منطقه مشغول به کار هستند.

وی افزود: میانگین سنی شاغلان این طرح بالای ۲۰ سال و غالبا رده سنی جوان است. سرپرست مدیریت املاک و اراضی منطقه آزاد ارس ادامه داد: روستای باقر اوغلی نیز، از دیگر روستاهای اطراف این طرح است که ۱۱۰ خانواده از این روستا در طرح ملی پایاب سد خداآفرین امرار معاش می‌کنند. وی افزود: علاوه بر اهالی روستاهای اطراف شرکت سرمایه‌گذار نیز در گلخانه احداثی خود برای قریب ۷۰ نفر شغل ایجاد کرده است.  داشاد تصریح کرد: مجموعه حفاظتی، تکنسین‌ها و تسترهای ایستگاه‌های پمپاژ سازمان آب نیز از دیگر مشغول به کاران طرح ملی اراضی پایاب سد خداآفرین هستند. سرپرست مدیریت املاک و اراضی منطقه آزاد ارس در ادامه اظهار کرد: در گزینش عوامل اجرایی این طرح سعی در انتخاب افراد بدون زمین، بیکار و عمدتا ساکن مناطق اطراف شده است. داشاد افزود: به علت آزمایشی بودن فاز نخست این طرح دقت و وسواس کافی در انتخاب شاغلان این طرح به خرج داده نشده است با این حال در فازهای بعدی این طرح در صورت مشاهده گزینش اشتباه فرد فاقد شرایط بر کنار و جایگزین وی از همشهری‌هایش انتخاب می‌شود.