سه بازار صادراتی منطقه آزاد ارس

هرگونه تولید و صدور کالا از مناطق آزاد در حکم صادرات بوده و رشد این رقم تابعی از درخواست واردات کالا و خدمات از سرزمین اصلی و کشورهای خارجی است. موقعیت استراتژیک منطقه آزاد ارس در شمال‌غرب کشور با وسعت ۵۱ هزار هکتاری به دلیل هم مرز بودن با سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خود مختار نخجوان همچنین نزدیکی آن به کشورهای ترکیه و عراق و در نهایت همجواری جغرافیایی با کشورهای CIS در مجموع با هدف‌گذاری بازار ۶۰۰ میلیون نفری منجربه ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی بسیار مناسب در بین مناطق آزاد کشور شده است. منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس توانسته است در سال ۹۷، صادرات ۲۵۱ میلیون دلاری کالا و خدمات را در کارنامه خود به ثبت برساند. به گفته مدیرعامل منطقه آزاد ارس، این میزان صادرات نتیجه فعالیت ۱۵۲شرکت تولیدی و صنعتی و ۴۲واحد کشاورزی دارای پروانه بهره‌برداری مستقر در این منطقه و صدور هزار و ۶۵۰ گواهی تولید است که با سرلوحه قرار دادن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌عنوان مهم‌ترین‌ خواسته رهبر معظم انقلاب در زمینه‌های معدن، صنعت، عمران، بازرگانی، کشاورزی، انبارداری و واردات خودرو محقق شده است.

از شرکت‌های منطقه آزاد ارس ۸۶ میلیون دلار صادرات قطعی(خارجی)، ۳۰ میلیون دلار صادرات مجدد، ۱۱۴ میلیون دلار صادرات حاصل از تولید به سرزمین اصلی و ۲۱ میلیون دلار صادرات کالاهای داخلی انجام شد. محسن نریمان با اشاره به کشورهای هدف صادراتی ارس می‌گوید: کشورهای آذربایجان، ترکیه، روسیه، عراق، ازبکستان، گرجستان، افغانستان، آلمان و امارات متحده عربی در جمع بازارهای هدف محصولات تولیدی ارس هستند. عمده بازارهای صادرات خارجی منطقه آزاد ارس سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و فدراسیون روسیه هستند که در مجموع ۷۷ درصد سهم صادرات خارجی را به خود اختصاص داده‌اند. نریمان بیشترین میزان صادرات منطقه به خارج از کشور را جمهوری آذربایجان اعلام و اضافه می‌کند: جمهوری آذربایجان با جذب ۳۲ درصد صادرات واحدهای تولیدی ارس عنوان نخستین مشتری منطقه را به خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد ارس جمهوری آذربایجان با خرید ۶ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۷۸۰کیلوگرم کالا به ارزش ۲۸ میلیون و ۲۰ هزار و ۲۸۳ دلار در کانون توجه تجار این کشور همسایه قرار دارد. نریمان می‌افزاید: ترکیه نیز با جذب ۲۷درصد تولیدات ارس به وزن ۴۵ میلیون و ۶۲هزار و ۹۰۵ کیلو کالا به ارزش ۲۲ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۱۸۰ دلار جایگاه دوم مشتریان عمده را از آن خود کرده است. وی درخصوص صادرات به فدراسیون روسیه نیز می‌گوید: این همسایه شمالی کشورمان در سال گذشته ۱۵ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۸۸۲ دلار کالا به وزن ۱۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۶۹۵ کیلوگرم از واحدهای تولیدی فعال را در منطقه آزاد ارس خریداری کرده است. مدیرعامل منطقه آزاد ارس درخصوص میزان افزایش صادرات سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته می‌افزاید: در سال ۹۵ ارزش صادرات ارس به کشورهای خارجی ۳۵میلیون دلار و در سال ۹۶ حدود ۶۳ میلیون دلار بود که در سال گذشته این رقم با ۳۵ درصد افزایش به بیش از ۸۶ میلیون دلار رسید.

نریمان میانگین قیمت تمام شده کالاهای صادراتی به خارج از کشور در منطقه آزاد ارس را یک دلار و دو سنت اعلام می‌کند و می‌افزاید: مقرون به صرفه بودن قیمت تمام شده کالاهای تولیدی با توجه به زیر‌ساخت‌های موجود، دانش و فناوری شرکت‌ها و مواد اولیه موجود که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استحصال شده‌اند، عامل اصلی تمایل کشورهای همسایه ایران به همکاری با واحدهای تولیدی مستقر در ارس است. به گفته وی این اقلام صادراتی شامل قیر، نفت، گازوئیل، هیدروکربن، فیلم شیرینگ، انواع کیسه، طناب از پلی اتیلن، خشکبار، نخ پلی استر، منسوجات، فلفل، گوجه‌فرنگی، کیسه جامبوبگ، کارتن خالی، هیدروکربن و سایر موارد است.