تبعات برقی سیل خوزستان

فرهاد اظهار کرد: سازمان آب و برق هیچ وظیفه‌ای از نظر قانونی در بحث احداث سیل‌بندها به عهده ندارد اما این کار از باب آنکه سازمان آب و برق جز دستگاه‌های اجرایی استان است، در شرایط بحرانی و با دستور استاندار خوزستان توسط ما انجام می‌گیرد. وی افزود: در زمان پیش از وقوع سیلاب و پس از آن اقدامات بسیاری از سوی سازمان آب و برق انجام گرفت و در این زمینه هزینه‌های زیادی از سوی سازمان انجام شد و در این زمینه برخی از پیمانکاران به دنبال مطالبات خود هستند تا هزینه‌هایی که انجام داده‌اند را دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه باید بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم، تصریح کرد: در این سیلاب تاسیسات سازمان آب برق در بخش‌های مختلف آسیب دیده است و برای بازسازی و تعمیر تاسیسات آسیب دیده در حال هزینه‌کرد هستیم. وی ادامه داد: بسیاری از شبکه‌ها رسوب گرفته‌اند و باید نسبت به افزایش ظرفیت شبکه‌ها اقدام شود. در این زمینه اگر شرکت‌های وابسته به سازمان آب و برق درگیر احداث سیل‌بندها در مناطق شوند از افزایش ظرفیت شبکه‌های آبیاری در استان باز خواهند ماند. ایزدجو گفت: باید نسبت به حل مشکل رسوبات شبکه‌های آبیاری در مناطق مختلف استان اقدام شود و در این زمینه شرکت‌های وابسته به سازمان آب و برق خوزستان می‌توانند نسبت به این کار اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: درخصوص خروج آب از اراضی کشاورزی، مشکل حدود ۷۶ درصد از اراضی کشاورزی حل شده و آب از این اراضی خارج شده است.  کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: همچنان در ۲۴درصد از اراضی کشاورزی استان همچنان شاهد آب ماندگی و جریان آب هستیم و این مساله برای کشاورزان این مناطق مشکل ساز است. از نظر سطح آبگرفتگی بخش عمده‌ای از آب در دشت آزادگان و سپس در اراضی کشاورزی هویزه و بخش مرکزی اهواز است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: بخشی از خروج آب در سطح ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به‌صورت ثقلی انجام گرفته، اما بخش اعظمی از کار خروج آب به‌صورت فیزیکی و با استفاده از بیل مکانیکی و سایر ادوات انجام شده است. چنگلوایی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌هایی که به‌عنوان معین باید به کمک سازمان جهادکشاورزی می‌آمدند، اظهار کرد: در مناطقی که باید دستگاه‌های معین به کمک ما می‌آمدند شاهد حضور خوبی از سوی آنها نبوده ایم و در این زمینه امیدواریم با توجه به حجم عظیم کار این دستگاه‌های معین همکاری بهتری با ما داشته باشند. وی با اشاره به وجود آب در اراضی کشاورزی بخش مرکزی اهواز تصریح کرد: در ارتباط با اهواز در ۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی همچنان شاهد آب گرفتگی هستیم و اگر آب از مزارع خارج شود، کشاورزان می‌توانند نسبت به کشت تابستانه در این مناطق اقدام کنند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا اراضی که در سیلاب آسیب دیده‌اند آماده کشت شوند و دستگاه‌هایی که معین هستند باید کمک کنند تا مشکلات حل شود و قطعا با کمکی که از سوی آنها انجام خواهد گرفت، هزینه‌ها در این خصوص نیز کاهش پیدا خواهد کرد. چنگلوایی ادامه داد: تاکنون به ۷۳۰ پرونده در بحث خسارت‌های سیلاب رسیدگی شده است و به محض وصول نقدینگی پرداخت‌های بلاعوض انجام خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: ۹۲۶ میلیارد تومان در بحث تسهیلات بلاعوض برای بخش کشاورزی ابلاغ و حدود ۵۰ درصد از آن تخصیص داده شده است و به محض وصول نقدینگی نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام خواهد شد.