خسارت 16 هزار میلیاردی سیل

امید حاجتی اظهار کرد: با توجه به اینکه خسارت بخش آب و فاضلاب استان نیز به جمع‌بندی خسارت‌های برآورد شده سیلاب خوزستان اضافه شد، اکنون مجموع خسارت‌هایی که تاکنون برآورد شده به رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی با اشاره به اینکه خسارت‌ها مربوط به دو بخش خسارت‌های مردمی و زیرساختی هستند، افزود: برای خسارت‌های زیرساختی یک تیم فنی ساماندهی شده که با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی نظارت و تایید زیرساخت‌های آسیب دیده از سیلاب را انجام می‌دهد تا با اولویت‌هایی که مشخص می‌کند، نسبت به بازسازی آن زیرساخت‌ها اقدام شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به بخش خسارت‌های مردمی تصریح کرد: در بحث خسارت‌های مردمی بخش بلاعوض ابلاغ شده و کارهای مربوط به تخصیص آن با حوزه مورد نظر انجام گرفته است. حاجتی درخصوص پرداخت خسارت‌های بلاعوض اظهار کرد: با دستگاه‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات اداری و سازمان نظارت و بازرسی هماهنگی‌هایی شده تا نظارت بر کار پرداخت‌های بلاعوض با رعایت ملاحظات این دستگاه‌های نظارتی انجام شود.

وی ادامه داد: آمادگی داریم تا به محض تخصیص منابع، کار بازسازی را در حوزه زیرساختی در استان آغاز کنیم. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نیز گفت: بانک‌ها تاکنون تنها به ۱۴۵ واحد تسهیلات نوسازی و بازسازی پرداخت کرده‌اند. مسعود انصاریان اظهار کرد: تاکنون ۲۱ هزار واحد مسکونی در شهرهای استان درخصوص بحث خسارت‌های ناشی از سیلاب ارزیابی شده‌اند. وی با اشاره به تعداد واحدهای تخریب شده در اثر سیلاب خوزستان افزود: تعداد ۱۲۶۸ واحد در نقاط شهری و تعداد ۳۳۰۰ واحد در نقاط روستایی تخریب شده و نیاز به احداث مجدد دارند. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان درخصوص تعداد واحدهای تعمیری در استان تصریح کرد: تعداد واحدهای تعمیری استان۱۲ هزار و ۳۵۹ واحد است که تا به امروز برای ۱۱ هزار و ۸۲۲ واحد تشکیل پرونده شده است و ۴ هزار و ۷۷۶ واحد را به سیستم بانکی معرفی کرده‌ایم.

انصاریان با بیان اینکه ۳۸۲ میلیارد تومان تسهیلات تخصیص یافته به استان است، اظهار کرد: تاکنون در این زمینه ۲۱۶ واحد برای تعمیرات و احداث مجدد با بانک‌ها عقد قرارداد کرده‌اند و در این زمینه به ۱۴۵ واحد تسهیلات پرداخت شده است. وی با اشاره به تسهیلات بلاعوض در واحدهای تعمیری استان اظهار کرد: ۸ میلیارد تومان به‌صورت بلاعوض به مردم پرداخت شده است و در این زمینه ۱۲۰۰ واحد در استان کار تعمیرشان با این مبلغ آغاز شده است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان اظهار کرد: بهسازی معابر روستایی که سیلاب در آنها رخ داده را بررسی و برآورد و آن را به مرکز نیز اعلام کرده ایم تا درخصوص تامین اعتبار برای بهسازی معابر روستایی تصمیم‌گیری شود. انصاریان خاطرنشان کرد: با توجه به قانون، هرجا که ساخت و ساز غیرمجاز بوده و در اثر سیلاب آسیب دیده وام در اختیارش قرار داده نمی‌شود و براساس قانون باید آن واحد در مناطق مجاز ساخته شود تا بتوانیم تسهیلاتی را برای آن در نظر بگیریم.