خوش‌بینی دانمارک به تجارت با ایران

وی افزود: استان کرمانشاه سال گذشته حدود ۳میلیارد دلار صادرات به کشورهای مختلف داشته که بیشتر آن به عراق بوده است. کاشفی خاطرنشان کرد: بخش عمده این صادرات از مرز پرویزخان بزرگ‌ترین بازارچه کشور در شهرستان قصرشیرین و مرز سومار در شهرستان گیلانغرب صورت گرفته است. وی افزود: استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق است که در امتداد این مرز پنج بازارچه فعال وجود دارد.  در ادامه دنی عنان سفیر دانمارک در ایران اظهار کرد: بین تجار این استان و دانمارک علاقه زیادی وجود دارد و همین باعث ایجاد رابطه تجاری قوی خواهد شد. وی افزود: قبل از اینکه آمریکا از برجام خارج شود سفرهای زیادی به کشور ایران نه تنها تهران بلکه استان‌های مختلف صورت گرفت و ارتباط تجاری خوبی وجود داشت و بزرگ‌ترین هیات ۱۲۸ نفره از ۵۸ شرکت دانمارکی بودند.

سفیر دانمارک در ایران گفت: امیدوارم در آینده شاهد رفت و آمد تجار دو کشور باشیم واین ارتباط دوجانبه بین تجار دو کشور مهم است و از این قضیه حمایت می‌کنیم. وی گفت: یکی از نکات مهمی که در برجام به آن اشاره شده بود این بود که همکاری‌های تجاری ادامه داشته باشد و تحریم باید پایان بیابد. عنان ایران را دارای ظرفیت بالا در زمینه تجاری معرفی کرد و گفت: ایران نه تنها در زمینه نفت و گاز ظرفیت بالایی دارد، بلکه دارای صنایع ارزشمندی است و در دانمارک ایران به عنوان آلمان خاورمیانه مشهور است. وی افزود: بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ روابط تجاری دو جانبه با ایران و دانمارک را توانستیم دو برابر افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تخمین بانک‌ها و موسسات صادراتی دانمارک این بود که اگر روال به همین صورت ادامه پیدا می‌کرد ایران بزرگ‌ترین مرکز صادرات پس از ترکیه می‌شد. سفیر دانمارک گفت: طی یک آنالیز گزارشی تهیه شده بود که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ ایران یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در خاورمیانه یعنی حدود ۵ درصد را خواهد داشت. وی اظهار کرد: اکنون شاهد این هستیم که ارتباطات اقتصادی سیر نزولی دارد و این یک مشکل فقط مختص دانمارک نیست بلکه روند جهانی دارد. سفیر دانمارک ادامه داد: با مقایسه آمار سه ماه اول سال ۲۰۱۹ با مشابه سال قبل صادرات دانمارک به ایران ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه فرصت‌های باقی مانده برای تجارت بین دو کشور بسیار محدود است، خاطرنشان کرد: مطمئن هستم که وضعیت ارتباطات تجاری بین دو کشور بهبود پیدا خواهد کرد و تا آن روز باید توجه را روی فرصت‌های ممکن معطوف کنیم. عنان ادامه داد: تعدادی از شرکت‌های دانمارکی در زمینه مواد غذایی در ایران فعالیت دارند و مواد اولیه در اختیار کارخانه‌های غذایی قرار می‌دهند و ارتباط خوبی با شرکت‌های لبنیاتی مثل پگاه و کاله دارند.

وی خاطرنشان کرد: مطمئنم در رابطه با مکانیزم اینس‌تکس اطلاعاتی دارید و اخباری را می‌شنویم که تغییراتی در انجام مراحل اجرایی این مکانیزم در حال شکل گرفتن است اما باید بگویم این طور نیست. عنان گفت: از مقامات عالی‌رتبه اتحادیه اروپا نیز شنیدیم که این صحت ندارد، چرا که این مکانیزم نه تنها برای ایران بلکه برای اروپا هم مهم است و متوجه نگرانی ایران در این خصوص هستیم که هنوز این مکانیزم عملیاتی نشده است. وی اطمینان خاطر داد که به زودی از طریق این مکانیزم نخستین ارتباطات بین ایران و اروپا برقرار خواهد شد.