تفاوت سیلاب اخیر خوزستان

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: رصد مدل‌های سیلاب‌های سال گذشته استان خوزستان نشان داد، سیلاب اخیر رخ داده در خوزستان از هیچ کدام از سیلاب‌هایی که در گذشته رخ داده تبعیت نمی‌کرد. حاج‌رسولی‌ها اظهار کرد: همه انتظار داشتند که سیلاب خوزستان مانند همه سیلاب‌ها یک اوج داشته باشد و پس از آن فروکش کند اما این سیلاب به هیچ عنوان از سیلاب‌های گذشته تبعیت نکرد. دلیل این مساله نیز آن است که همه استان‌های بالادست استان خوزستان درگیر بارندگی‌های شدید بودند و این روی مخازن استان نیز اثرگذار بود. وی ادامه داد: در بازه وقوع سیل خوزستان با توجه به بارندگی‌هایی که در بالادست استان در حال بارش بود، منحنی سیلاب در خوزستان افت نکرد و همیشه در اوج بود. این مساله به دلیل درگیر بودن استان‌های بالادست استان خوزستان با سیلاب و شدت بارش‌هایی بود که در آن دوره رخ داد. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه سیلاب رخ داده در کشور به رغم آسیب‌ها و خسارت‌هایی که به همراه داشت، مزایایی نیز داشت، گفت: سیلابی که فروردین سال ۹۵ در خوزستان رخ داد، یک تجربه برای ما بود تا در این زمینه یک نظام‌نامه سیلاب را در وزارت نیرو تدوین کنیم و اقداماتی که باید در زمان وقوع سیلاب مجموعه وزارت نیرو انجام دهد را سازماندهی کنیم. حاج‌رسولی‌ها افزود: در سیلاب اخیر رخ داده این نظام‌نامه به نحو احسن در چارچوب مجموعه وزارت نیرو پیاده شد و این کمک زیادی به کنترل شرایط سیلاب در کشور کرد. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: عدم مدیریت صحیح آب تبعات جبران‌ناپذیری در استان به دنبال دارد.

فرهاد ایزدجو اظهار کرد: پدیده‌های طبیعی مانند سیلاب جزو جدایی‌ناپذیر زندگی مردم در جوامع شهری و روستایی محسوب می‌شود. وی افزود: توزیع غیریکنواخت بارش‌ها، تغییرات شرایط اقلیمی در سال‌های اخیر و برخی از فعالیت‌ها و دخالت‌های نامطلوب انسانی در طبیعت از دلایل وقوع سیلاب و خسارت‌های به وجودآمده در اثر رخداد آن است. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: به‌طور کلی در مواجهه با پدیده سیلاب و کنترل آن سه دیدگاه سازه‌ای، غیرسازه‌ای و ترکیبی وجود دارد که نگاه ترکیبی بهترین نگاه در این زمینه است. ایزدجو اظهار کرد: حجم منابع و مصارف آب، تولیدات کشاورزی و اشتغال وابسته به آب در خوزستان باعث شده تا مدیریت آب دارای اهمیت ویژه‌ای باشد و عدم مدیریت صحیح آب تبعات جبران‌ناپذیری را در استان به دنبال دارد. وی ادامه داد: مساله آب یک موضوع میان‌دستگاهی است و در این زمینه همه دستگاه‌ها در مدیریت آب می‌توانند نقش مطلوبی به ویژه در شرایط خاص و جدی داشته باشند. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: در سیلاب اخیر هماهنگی‌های بسیار خوبی میان دستگاه‌های مختلف انجام گرفت تا کمترین خسارت را در استان خوزستان شاهد باشیم.

ایزدجو ادامه داد: مجموع بارش فروردین سال جاری به‌طور متوسط در حوضه‌های آبریز استان ۱۸۶ میلی‌متر بود که این میزان بیش از ۴ برابر بارش فروردین ماه سال آبی ۹۷-۹۶ و حدود ۸/ ۲ برابر بارش بلند مدت فروردین بود. وی افزود: این بارش‌ها باعث شد تا ورودی آب به سدهای استان به حدود ۱۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون مترمکعب برسد که این میزان حدود ۳ برابر متوسط درازمدت ورودی سدهای استان در فروردین ماه بود. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجم فعال کل سدهای خوزستان ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است اما میزان ورودی آب در فروردین ۱۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب بود و باعث شد شرایط سیلابی را در خوزستان تجربه کنیم. ایزدجو با بیان اینکه واقعه سیل در رودخانه کرخه با دوره بازگشت بیش از هزار سال رخ داد، اظهار کرد: یکی از نکاتی که در سیلاب مدنظر ما بود، پایداری سدها و اطمینان از سلامت آنها بود، چراکه در این زمینه برای مثال سد کرخه برای اولین بار در تراز ۲۲۵ متر آبگیری شد.  

وی با بیان اینکه به رغم احداث سدها نمی‌توان مساله سیل را منتفی کرد، گفت: مهندسی رودخانه در پایین دست سدها و مدیریت سیلاب دشت‌ها برای کنترل رخداد سیلاب بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: پهنه‌بندی سیلاب، احداث سیل‌بند در برخی از مناطق خاص و انحراف جریان سیلاب از اقدامات انجام‌گرفته برای کاهش خسارت سیلاب بود که در زمان وقوع این حادثه در استان انجام گرفت. ایزدجو ادامه داد: در این زمینه راهکارهای ارائه شده باعث شد تا هیچ خسارت جانی نداشته باشیم و به شهرهای خوزستان نیز آسیب وارد نشود اما بسیاری از روستاهای استان به ویژه روستاهایی که در بستر رودخانه‌ها قرار داشتند، درگیر سیلاب شدند. وی اظهار کرد: در مدیریت سیلاب بیشترین نقش و همکاری را مردم داشتند و این همکاری و اقدامات انجام‌گرفته در تقویت سیل‌بندها شایسته تحسین است، زیرا باعث شد تا خسارت‌ها به حداقل برسد. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب صورت‌گرفته در سیلاب، رصد لحظه‌ای و مانیتورینگ یکپارچه رودخانه‌ها و پایش مداوم سدها بود. این اقدام جزو اقدامات بسیار موثر انجام‌گرفته در بحث مدیریت سیلاب بود.