سرمایه‌گذاری خارجی در تبریز

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در این جلسه با اشاره به تلاش‌های مجموعه شهرداری برای جذب سرمایه‌گذار گفت: به دنبال جذب سرمایه‌گذاری هستیم که بتواند در طرح‌های ما ایجاد ارزش افزوده کند. وی با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت اقتصادی در ساخت و ساز مشخص نیست، گفت: توجیه و امنیت اقتصادی برای بخش خصوصی وجود ندارد. فضا اکنون برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست و بیشتر سرمایه‌ها به سمت طلا و دلار می‌رود. وی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذار واقعی تصریح کرد: به دنبال حل و فصل موارد و مشکلات قبلی هستیم که چند سال است هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند. شهین باهر با بیان اینکه اکنون بیشتر سرمایه‌برداری اتفاق می‌افتد تا سرمایه‌گذاری، افزود: ما به سرمایه‌گذاری نیاز داریم که بیاید و برای شهر هزینه کرده و نیاز شهر را برطرف کند. محمدباقر بهشتی، دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: اگر سقف درآمد و هزینه‌ها تغییر کند، لایحه متمم بودجه ارائه می‌شود که بعد از تقدیم این لایحه، باید لایحه تفریغ بودجه از طرف شهرداری ارائه شود. وی گفت: هزینه‌های جاری در کل کاهش یافته، اما هزینه پرسنلی یک درصد افزایش یافته است. بهشتی در ادامه با بیان اینکه برای تدوین شیوه نامه سرمایه‌گذاری ماه‌ها زمان صرف شده است، خاطرنشان کرد: شهرداری باید برای رونق اقتصادی شهر تلاش کند.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۸ ردیف‌هایی برای فعالیت مدیریت سرمایه‌گذاری لحاظ شده است، وظیفه شورای شهر بستر‌سازی در سرمایه‌گذاری است که انجام داده است و شهرداری وظیفه دارد با دیدی وسیع به این موضوع نگاه کند. نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: شهردار تبریز برای فعال کردن حوزه سرمایه‌گذاری تلاش بسیاری کرده است. سونیا اندیش افزود: شهردار تبریز برای سرمایه‌گذاران زمان ویژه اختصاص داده است. با این وجود از شهردار درخواست می‌کنم برای اصلاح ساختار و مشکلات این حوزه تلاش جدی انجام دهد. اندیش در ادامه گفت: تا به حال به موضوع سرمایه‌گذاری بیشتر به‌صورت تشریفاتی نگاه شده است. سرمایه گذار در حوزه‌های تولید و خدمات به دنبال رویش است. وی با طرح این پرسش که چرا سیاست‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذاری تا به حال ارائه نشده است، گفت: آیا ممیزی و آنالیزی از طرح‌های مشارکتی وجود دارد و اینکه روش احراز اهلیت سرمایه‌گذاری چگونه است.

نایب رئیس شورای شهر تبریز در ادامه این جلسه به بیان مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری پرداخت. مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری تبریز نیز در این جلسه گفت: تفاوت سرمایه‌گذار و پیمانکار باید مشخص شود. مطالعه اطلس سرمایه‌گذاری برند شهر و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را انجام داده‌ایم. رضا جمالی اظهار کرد: سیاست‌های تشویقی ما ضعیف و ابتدایی است و این باعث می‌شود با شهرهای درجه ۳ استان تفاوتی نداشته باشیم در حالی که تبریز کلان‌شهر است و باید به‌عنوان سازمانی تخصصی در این خصوص پاسخگو باشیم. وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم زمینه جذب سرمایه‌گذار را در شهر فراهم کنیم، گفت: بر اساس دستور شهردار تبریز ٣١ طرح تعریف شده که این طرح‌ها نیز به بسته‌های سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شوند تا شاهد جذب سرمایه‌گذار باشیم.

محمد اشرف‌نیا، دیگر عضو شورا نیز در این رابطه گفت: اینکه سرمایه‌گذاری واقعا تحقق یابد نتیجه‌ای نداشته است، باید در دیدگاه‌های سرمایه‌گذاری تغییراتی ایجاد شود، هم خود شورا و شهردار و سرمایه‌گذاران و حتی گاهی باید دیدگاه مسوولان شهری تغییر یابد. وی با بیان اینکه تبریز به گونه‌ای شده است که همه مسوولان در سرمایه‌گذاری دخالت می‌کنند، گفت: دستگاه کشوری وجود دارد که قصد داشت طرحی در شهر تبریز اجرا کند ولی به دلیل عدم همکاری مسوولان شهری طرح به اصفهان انتقال یافت. وی خاطرنشان کرد: مدیر سرمایه‌گذاری فقط مشکلات را اعلام و طرح‌هایی تعریف کردند که اصلا فعالیتی در آنها وجود ندارد و فقط روی کاغذ نوشته شده‌اند، شهرداری در جلسه‌ای محرمانه موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری را اعلام کند که چه دستگاه‌ها یا چه کسانی مانع سرمایه‌گذاری در شهر تبریز هستند.