صنایع کرمانشاه رتبه‌بندی می‌شوند

وی افزود: به این منظور دستگاه‌های خدمت‌رسانی و بانک‌ها باید برای واحدهایی که رتبه بالاتری دارند مسیرهای VIP در نظر بگیرند. کاشفی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، اظهار کرد: آمارها و شاخص‌های اقتصادی همه آلارم‌هایی برای نامناسب بودن وضعیت اقتصادی کشور است. وی با بیان اینکه در این شرایط تولیدکنندگان و صنعتگران بیشترین فشار را متحمل می‌شوند، اما همچنان روی پای خود ایستاده‌اند، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی می‌توانند به اندازه قوای نظامی به کشور قدرت بدهند تا بتوانیم از این شرایط سخت اقتصادی عبور کنیم. عضو هیات رئیسه اتاق ایران از مشکلات بخش خصوصی کشور یاد کرد و افزود: مهم‌ترین این مشکلات تامین مواد اولیه و هزینه زیاد برای جابه‌جایی پول تامین مواد اولیه است که در برخی موارد به ۱۳ تا ۱۵ درصد می‌رسد. کاشفی کاهش سرمایه فعالان بخش خصوصی و صنعتگران را معضل دیگر آنها برشمرد و ادامه داد: تا پایان سال گذشته نرخ تورم در حوزه صنعت حدود ۷۰ درصد بود و این باعث شده سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بسیار افت کند. وی معتقد است: در چنین شرایطی بانک‌ها باید حتما به کمک بخش صنعت کشور بیایند.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کم کم در حوزه صادرات نیز اثرگذار است، اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که در حوزه برگشت ارز به داخل کشور داریم، صادرات نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و رایزنی‌های بسیاری که تاکنون در این زمینه داشتیم به دلیل پافشاری بانک مرکزی بی‌نتیجه مانده است. وی بهترین راه برای حل مشکلات اقتصادی را تسهیل‌گری و آسان‌سازی امور در داخل کشور دانست و تاکید کرد: هر چقدر از بیرون کشور فشار بر ما وارد شود، باید در داخل کشور امور را آسان کنیم. رئیس اتاق کرمانشاه درباره وضعیت استان نیز یادآور شد: اگرچه وضعیت صنایع استان رو به جلو است، اما همه صنایع استان در واحدهای بزرگ خلاصه نمی‌شود و صنایع کوچک و متوسط در این شرایط آسیب‌پذیری بیشتری دارند. وی با اشاره به تدابیری که برای کمک به صنعت و تولید استان در شرایط اقتصادی کنونی اندیشیده شده گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات نوین سند رونق تولید استان از سوی اتاق و با همکاری استادان دانشگاه بود که به دستگاه‌ها ابلاغ شده و امیدواریم تاثیر آن را نه تنها در رونق تولید استان، بلکه در بهبود فضای کسب و کار طی چند سال آینده شاهد باشیم.

کاشفی اظهار کرد: به علاوه در حال شکل دادن ساختاری هستیم که بر اساس آن بتوان برای هر کدام از صنایع استان نسخه خاصی پیچید، زیرا این تحولات برای همه صنایع اثر یکسانی ندارد و ممکن است وضعیت برخی از صنایع را رونق ببخشد و برای برخی مشکل ساز باشد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به هفت برنامه محوری اصلی این وزارتخانه برای کمک به رونق تولید کشور، گفت: برای رونق تولید، نیازمند یک برجام داخلی هستیم. محمدباقر عالی اظهار کرد: به‌رغم مشکلات اقتصادی که در کشور داریم، وضعیت اقتصادی ایران رو به جلو است و اگرچه نهادهای بین‌المللی رشد اقتصادی منفی ۶درصد را برای ایران پیش‌بینی کرده بودند، اما رشد اقتصادی کشور منفی ۲درصد است که البته این عدد حتما مطلوب ما نیست و باید تلاش کنیم به بیش از ۱۰ درصد رشد مثبت برسد. رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه برای تقویت واحدهای تولیدی باید به سمت درون‌زایی و برون‌گرایی برویم، اظهار کرد: واحدهای تولیدی باید صادرات و رقابت‌پذیری را سرلوحه کار خود قرار دهند.