عملیات مهار رودخانه وحشی تهران

به گزارش «دنیای اقتصاد»، عملیات اجرایی پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی مناطق ٢١ و ٢٢ و کنترل سیلاب شمال و غرب شهر تهران با حضور شهردار تهران و فرمانده قرارگاه خاتم برگزار شد.

کل طرح دارای سه تونل است که در این بخش از طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی غرب و شمال غرب تهران، حفر تونل در محدوده غرب رودخانه وردآورد با محوریت جمع‌آوری آب‌های سطحی مناطق ۲۱ و ۲۲ شهرداری تهران با استفاده از ماشین حفار TMB انجام می‌شود.

برآورد تقریبی هزینه پروژه سامانه غرب رودخانه وردآورد ۲هزار میلیارد ریال و مدت زمان در نظر گرفته شده برای حفر کامل این تونل دو سال است.

این تونل حدفاصل حوضچه تعدیل سیلاب شهریار تا ابتدای خیابان وردآباد را در بر می‌گیرد که بخشی از پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی غرب تهران است.

سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در این مراسم با اشاره به اینکه توان این قرارگاه در خدمت توسعه شهر تهران است، مشکلات کلا‌ن‌شهر تهران را از جنس ابرچالش‌ها دانست که رسیدگی به آنها از اولویت‌های مدیریت شهری است و در ادامه گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء خود را موظف می‌داند هر آنچه که در توان دارد اعم از تجهیزات، امکانات و منابع، در اختیار شهرداری تهران قرار دهد.

وی بر ضرورت رسیدگی به وضعیت آب‌های سطحی تاکید کرد و ادامه داد: رسیدگی به وضعیت آب‌های سطحی یکی از اولویت‌های اصلی است. شهر تهران در حال گسترش است و در مناطق ۲۱ و ۲۲ با توجه به افزایش ساخت و سازها،‌ رسیدگی به وضعیت آب‌های سطحی از اولویت‌های اصلی این محدوده است. چراکه فروردین امسال شاهد مشکلات زیادی برای بیشتر کلا‌ن‌شهرهای کشور بودیم.

در ادامه مراسم، پیروز حناچی، شهردار تهران با اشاره به اینکه تونل فتح ستون فقرات آب‌های سطحی رودخانه وردآورد است، گفت: کل پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده غرب تهران ۸۴۰ میلیارد تومان برآورد هزینه شده است که سهم تونل فتح ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه توسعه اطراف تهران به گونه‌ای بود که مسیر بسیاری از‌ رودخانه‌ها را بست، ادامه داد: اگر تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده نشود، زمان سیل با خطراتی مواجه خواهیم شد. شورای‌شهر اعتبار این بخش را برای شرکت خاکریزآب افزایش داده که این نشان‌دهنده توجه به اهمیت موضوع است.

وی در ادامه به رود دره‌های تهران اشاره کرد و گفت: تهران در امتداد ٧ یا ٨ روددره شکل پیدا کرده که این رودها سالیان سال در امتداد شهر ادامه داشتند و در نهایت بعد از عبور از رودخانه‌ها به دریاچه حوض سلطان می‌رسیدند؛ این اکولوژی مناطق ۲۱ و ۲۲ است؛ هر چه هم در این شرایط دخل و تصرف کنیم در مقابل یا باید برای آن تمهیدات لازم را بیندیشیم یا تبعات آن را بپذیریم.

شهردار تهران گفت: یکی از رودخانه‌های وحشی که در مواقع بارش زیاد دبی بالایی دارد رودخانه وردآورد است که برای مهار این رودخانه حدود ۸۴۰ میلیارد تومان نیاز است.

حناچی اجرای سیستم بازچرخانی آب را بسیار مهم دانست و گفت: در دنیا کشورهایی داریم که ادعا دارند تا ٨٠ درصد آب را بازچرخانی و مجدد استفاده می‌کنند؛ ما در تهران نیازمند این پدیده هستیم. به اندازه‌ای باید از طبیعت استفاده کنیم که بتوانیم بازسازی کنیم. اگر این چرخه را فراهم نکنیم، شاهد نزول شرایط زندگی هستیم که علامت اول آن کمبود آب است؛ ضمنا محدوده غربی تهران از این جهت در مضیقه است.