فاصله زمانی اهواز تا شرایط عادی

وی ادامه داد: ۵۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب در اهواز وجود دارد که رقم بسیار بالایی است همچنین ۲۵ هزار مورد کنتور صفر تا پنج وجود دارد که نشان دهنده انشعاب لوله از پشت کنتور منازل است. حقیقی پور اظهار کرد: طبق مصوبه گرفته شده از شورای تامین هر کدام از ساکنان مناطق حاشیه‌ای با پرداخت ۵۰ هزار ریال می‌توانند از انشعاب قانونی آب استفاده کنند در حالی که مبلغ حق انشعاب در حالت عادی بسیار بالاتر است، این کار با هدف تامین آب سالم مناطق حاشیه‌ای انجام می‌شود، زیرا میزان استاندارد برای انشعاب ۶ تا هشت متر است در حالی که در برخی نقاط حاشیه‌ای تا یکصد متر نیز ادامه دارد. وی درباره افت فشار و قطعی آب گفت: در نقاط مختلف شهر اهواز دستگاه‌های فشارسنج آب نصب شده که با مشاهده آنها می‌توان از وضعیت فشار آب شرب مناطق مطلع شد، البته این دستگاه‌ها هنوز کامل نیستند به همین دلیل در نقاط مختلف شهر اهواز معتمدانی برای اطلاع از وضعیت کیفی و کمی آب داریم.

حقیقی‌پور در ادامه گفت: روزانه ۸۰۰ هزار مترمکعب آب در اهواز تولید می‌شود که معادل ۷۰ درصد آن یعنی ۵۵۰ هزار مترمکعب باید در مخازن آب ذخیره شود این درحالی است که مخزن ذخیره آب اهواز کمتر از ۲۰۰ هزار مترمکعب گنجایش دارد که از این مقدار نیز ۱۰۰ هزار مترمکعب آن غیرفعال است، در بیشتر شهرهای استان این مخازن فعال هستند و معادل ۷۰ درصد آب تولیدی را ذخیره می‌کنند. وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل قطع یا افت فشار آب در اهواز عدم توسعه شبکه آب متناسب با رشد جمعیت است، مجوزهای بیش از حد برای احداث ساختمان‌های بزرگ به جای منازل ویلایی و استفاده از پمپ‌های قوی مکش آب سبب افت شدید آب در برخی ساعات روز می‌شود. مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان افزود: در چند ماه گذشته وضعیت شبکه فاضلاب بسیاری از کلا‌ن‌شهرها با پیاده‌سازی بهترین الگو در اهواز بررسی شد اما هیچ‌کدام از آنها به لحاظ توسعه حاشیه‌نشینی مشابه اهواز نبودند درواقع ۳۰ درصد جمعیت شهر اهواز حاشیه‌نشین هستند، از سویی دیگر مناطقی در خود شهر اهواز داریم که در عدم تمایل به پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب رفتاری مشابه حاشیه‌نشین‌ها دارند.

حقیقی‌پور گفت: یک‌هزار و ۱۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز به دلیل فرسوده بودن باید تعویض شوند، شبکه فاضلاب در بسیاری از نقاط با لوله‌های آزبست بتنی بدون پوشش داخلی ساخته شده‌اند که به دلیل متناسب نبودن با محیط خورنده فاضلاب دچار خرابی شده‌اند. وی ادامه داد: بانک جهانی در دهه ۸۰ شرایط فعلی فاضلاب اهواز را پیش‌بینی می‌کرد که وامی برای اصلاح این شبکه در نظر گرفت اما باید دید پول این وام در کجا هزینه شده است. سرپرست شرکت آبفای اهواز اظهار کرد: حدود ۱۰ سال پیش مناقصه تصفیه‌خانه غرب اهواز برگزار و پیمانکار آن نیز مشخص شده است و برای طی کردن مراحل قانونی قرارداد در شرکت سایناشور چین است.