امین ابراهیمی افزود: این طرح ۵۴ ماه به طول می‌انجامد و با همکاری فولاد خوزستان، شرکت لوله‌سازی اهواز و فولاد مبارکه تعهد تولید ۶۳ هزار تن ورق API را برای مصرف در خطوط انتقال انرژی را پذیرفته‌ایم. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان ادامه داد: کارفرما شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) است و ۲ میلیارد دلار روی این طرح سرمایه‌گذاری شده است. وی اظهار کرد: این طرح نیازمند خط لوله یک هزار و ۷۰۰کیلومتری و ۳۶۰ هزار تن ورق API است که تولید این نوع ورق برای نخستین بار در این شرکت آغاز شد. ابراهیمی افزود: فولاد اکسین خوزستان بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده انحصاری ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا است اما در سال‌های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است، این شرکت از سال ۸۲ فعالیت خود را با ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن ورق فولادی و سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری آغاز کرد تا بتواند به ارتباط بین صنعت و نفت کمک کند. وی ادامه داد: تولید ورق در محیط ترش روزی برای ایران آرزو بود اما این امر با دانش بومی مهندسان و کارشناسان شرکت فولاد اکسین محقق شد. وی گفت: اکنون تمرکز خود را روی تولید ورق‌هایی گذاشته‌ایم که ارزش افزوده بالاتری دارند و از فروردین تا اردیبهشت سال جاری ۹۷ هزار تن ورق با ارزش افزوده بالا تولید کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: این شرکت در تولید ورق‌های شیرین قابل در صنعت گاز، به یکی از شرکت‌های مطرح خاورمیانه تبدیل شده و به بلوغ رسیده و محصولات آن به کشورهای عمان، قطر، آذربایجان و عراق صادر می‌شود و اکنون نیز بستر مناسبی برای توسعه صادرات ایجاد شده است. مدیرعامل فولاد خوزستان نیز گفت: توانمندی نیروهای انسانی در شرکت فولاد اکسین به اثبات رسیده و امید است با تولید ورق API بار دیگر شایستگی‌های خود را نشان دهند. محمد کشانی افزود: شرکت‌های فولاد اکسین، فولاد کاویان و نورد لوله در سال ۹۸ در حدود ۴۶‌درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشته‌اند. وی تصریح کرد: فولاد خوزستان نیز پیش از اینکه به سودآوری بیندیشد به اشتغال پایدار روی آورده و هدف‌گذاری خود را در سال جاری روی تولید ۲/ ۷ میلیون تن گذاشته است. علی خنیفر، مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز نیز گفت: اگر تحریم‌ها نبود شاید نمی‌توانستیم به چنین فرصت‌هایی دست یافته و محصولاتی را که وارد می‌کردیم، بومی‌سازی کنیم.

وی افزود: در سال ۹۶ شرکت لوله‌سازی اهواز برنده این مناقصه بزرگ بود اما در آن زمان شرکت فولاد اکسین با چالش‌های جدی مواجه بود اما اکنون این شرکت در حال پیشرفت است و امیدواریم بتوانیم با تعامل یکدیگر این طرح را پیش ببریم. مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز گفت: این طرح به قدری مهم است که مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران را دارد و یکی از طرح‌های استراتژیک وزارت نفت در سال ۹۸ به شمار می‌رود. وی اظهار کرد: انتظار داریم فولاد اکسین بیشتر حمایت شود تا ما بتوانیم ورق ۵۶ اینچ را در شرکت فولاد اکسین تولید کنیم چرا که این نوع ورق در کشور کاربرد بالایی دارد و می‌توانیم افتخارات بیشتری برای این نظام اسلامی به ثبت برسانیم.