صدور 177 هزار تن کالا  از همدان

مرتضی نجفی مقدم اظهار کرد: کشمش، فروسیلیس، میلگرد، موتور کولر، وازلین، شور و ترشی، لبنیات، سفال و ظروف تفلون مهم‌ترین اقلام صادراتی استان در سه‌ماه نخست امسال بودند که به کشورهایی همچون ترکیه، عراق، پاکستان، چین، افغانستان، بلغارستان، اوکراین، هند، امارات‌متحده عربی، ارمنستان و هلند صادرشده‌اند. وی با اشاره به اینکه در بخش واردات نیز ۲‌هزار و ۴۰ تن کالا به استان واردشده که ارزش آنها از نظر ریالی ۹ میلیون و ۲۰۱ هزار دلار است، افزود: این میزان از واردات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی ۴۱درصد و ازنظر ارزشی ۵۵ درصد افزایش داشته است. نجفی گفت: عمده کالاهای وارداتی به استان شامل قطعات منسوجات نا بافته، بذر سیب‌زمینی، پروپیلن، گریت نساجی، انواع قطعات خودرو، الکترود گرافیکی کوره و دستگاه فرز سی ان سی است که از آلمان، اتریش، اردن و اسپانیا وارد شده‌اند. مدیرکل گمرک همدان در ادامه با تشریح وظایف مهم گمرک گفت: در سه‌ماه نخست امسال ۷۷ فقره پرونده با ۱۰۰ متهم در بخش قاچاق لوازم‌خانگی، چای و وسایل آرایشی و بهداشتی به مراجع قضایی معرفی‌شده‌اند که میزان تخلفات ریالی رخ‌داده توسط آنها جمعا بیش از ۴۲ میلیارد و ۸۲۱ میلیون ریال است.

نجفی مقدم اظهار کرد: گمرک یک‌نهاد تخصصی با ابعاد مختلف است اما عموم مردم تنها نسبت به بخش مالی این نهاد اطلاع دارند و پرس‌وجو می‌کنند. وی با اعلام اینکه گمرک در دو حوزه ملی و بین‌المللی وظایف و تعهداتی دارد افزود: اخذ مجوزهای کاری، حفاظت از جامعه در برابر کالاهای آسیب‌زا، حفاظت از محیط‌زیست، سلامت اقتصادی و تجارت قانونمند، کمک به مبارزه با پولشویی و جرائم سازمان‌یافته در بخش قاچاق کالا، اخذ درآمد و اعمال بازرسی و حفاظت از جامعه و همچنین کسب اطمینان از سلامت محصولات از مهم‌ترین وظایف گمرک در بخش ملی و بین‌المللی است. مدیرکل گمرک همدان اظهار کرد: همدان با ۱۴ استان دیگر همجوار است که برای تبادل و انجام امور گمرکی باید مانند اخذ مجوزها هماهنگی لازم را داشته باشد زیرا کسی در صادرات و تولید موفق است که بتواند این امور را در کنار هم و همزمان انجام دهد.

نجفی با تاکید بر اینکه توجه به موضوع حمایت از صادرات و تولیدکنندگان سرلوحه کارها قرارگرفته است، اظهار کرد: افزایش صادرات سبب شکوفایی و رشد یک منطقه شده و میزان نرخ بیکاری نیز به دلیل افزایش به‌کارگیری نیروهای انسانی کاهش می‌یابد. مدیرکل گمرک همدان با اشاره به راه‌اندازی سامانه تجارت فرامرزی گفت: این سامانه نیز توانسته در سطح گسترده‌ای از اتلاف وقت، هزینه و قاچاق کالا جلوگیری کند چراکه تمام اطلاعات موردنظر درباره یک کالا در این سیستم ثبت‌شده و به‌طور سیستماتیک در طول مسیر و مقصد چک می‌شود.  وی با اعلام اینکه به‌منظور کاهش هزینه‌ها و تسریع در امور صادرات، اقدام به راه‌اندازی انبارهای اختصاصی برای واحدهای تولیدی کرده‌ایم، افزود: افراد می‌توانند کالاهای خود را به‌جای اینکه به گمرک منتقل کنند در انبارهای اختصاصی خود که تحت نظارت گمرک است تخلیه کرده و بارگیری کنند. نجفی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون دو انبار اختصاصی در همدان ایجاد شده است، اظهار کرد: برای رفاه حال صادرکنندگان و تولیدکنندگان، ترخیص درصدی و ترخیص نسیه نیز در دستور کار قرار دارد که افراد می‌توانند متناسب با شرایط خود از آنها استفاده کنند.